رییس شرکت خودرو سازی نیسان اتهام فساد مالی دستگیر شد

رییس این کارخانه بزرگ خودروسازی ژاپنی گزارش های ضد و نقیضی درباره درامد خود منتشر کرده و از اموال این شرکت نیز سوء استفاده کرده است.

دستگیری وی در رسانه های ژاپن بازتاب گسترده ای داشته و دهها خبرنگار مقام های کارخانه و مسئولان دولتی را در این زمینه مورد سوال قرارداده و از این پرسیده اند که چرا رییس نیسان باید درامد واقعی اش را پنهان کند.

نیسان در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق به فروش ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو شد که بیش از هر تولید کننده دیگری بوده است.

اما رسوایی فساد مالی رییس نیسان و دستگیری وی اکنون برنامه برای اتحاد نیسان، رنو و میتسوبیشی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

گوسن ۶۴ ساله که پیشینه فرانسوی نیز دارد به همراه ‘گرک کلی’ یکی دیگر از مدیران اجرایی این شرکت دستگیر و روانه بازداشتگاه شده است.

گفته می شود که این افراد درامد واقعی خود را پنهان کرده و میلیون ها دلار از درامد نیسان را مورد سوء استفاده قرار داده اند.

‘هیروتو سایکاوا’ از مسئولان ارشد نیسان در مصاحبه با خبرنگاران برای مدت ۷ دقیقه فقط از این بابت ابراز تاسف و عذرخواهی می کرد.

گوسن هنوز رییس اتحادیه مذکور است اما نیسان، رنو و میتسوبیشی گفته اند که خیلی زود با تشکیل نشست های اضطراری این وضعیت را بررسی و درباره رییس جدید تصمیم گیری خواهند کرد.

رسوایی فساد مالی باعث شد ارزش سهام رنو که ۳۴ درصد از سهم نیسان را در اختیار دارد ۸ درصد در فرانسه کاهش یابد و بازار بورس ژاپن هم به طور کلی برای مدتی به دلیل این مساله تعطیل شد و خرید و فروش سهام متوقف گردید.

آمارهای خبرگزاری کیودو و تلویزیون ‘ان اچ کی’ نشان می دهد که نیسان در ۵ سال گذشته حقوق و مزایایی به میزان ۸۹ میلیون دلار به گوسن داده اما او فقط نیمی از این دریافتی را تایید و گزارش کرده است.

او در سال ۲۰۱۱ میلادی رییس نیسان شد و از سال ۲۰۱۶ میلادی نیز ریاست میتسوبیشی را در اختیار داشته است.

دکمه بازگشت به بالا