علت عزل ونصب های جدید مدیریتی در نظام بانکی چیست؟

پایگاه خبری صدای دیپلماسی(idva.ir) نوشت: موضوع تغییرات پی درپی مدیریتی در سازمان ها ونهادهای مهم کشور،بخصوص دستگاه هایی که ذیل حوزه اقتصاد فعالیت می کنند همچنان نه فقط برای کنشگران این بخش بلکه حتی برای مردم عادی نیز پرسش برانگیز باقی مانده است.

متاسفانه به نظر می رسد که این مسئله با اهمیت کماکان در سپهر مدیریتی کشور جایگاه ویژه ای ندارد.

این موضوع وقتی اهمیتی تاسف بار و دوچندان به خود می گیرد که به رغم حساسیت های رسانه ها نسبت به موضوع فوق، بازهم تصمیم سازان مذکور خود را ملزم به پاسخگویی نمی بینند.

نمونه اخیر این مشکل را می توان در عزل ونصب های پی در پی در بانک ملی ایران دید که گویی معضل مذکور در آن تبدیل به یک عادت کهنه شده است.

با توجه به تغییرات مدیریتی مداوم در شرکتهای زیر مجموعه گروه توسعه ملی به عنوان بزرگترین هلدینگ بانک ملی و ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع عزل و نصب ها به نظر می رسد نیاز به شفاف سازی موارد ذیل وجود دارد که چنانچه از سوی مدیران رده بالای تصمیم گیر این مجموعه بزرگ اقتصادی نسبت به چرایی آن بی مهری شود،آنگاه باید فاتحه پاسخگو بودن مسئولان این بانک را خواند.اما رسانه ها به هرحال به پرسشگری خود ادامه خواهند داد.

لازم است از مدیران تصمیم گیر بانک ملی پرسید اساسا این تغییرات با چه رویکردی در حال انجام است؟آیا مدیران قبلی ضعیف بودند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، ملاک انتخاب جدید آنها چه بوده است؟مدیران منتخب فعلی در شرکتهای توسعه ملی انتخاب شده صنایع بهشهر ،هلدینک سیمان ( سیدکو) ،پتروشیمی شازند و….. با چه معیاری انتخاب می شوند ؟آیا این افراد سابقه و عملکرد مدیریتی قابل قبولی دارند یا قرار است به سرنوشت مدیر معزول صندوق بازنشستگی کشوری دچار شوند؟

آیا خدای نخواسته افرادی با اخذ توصیه از مقامات و فشار به مدیر عامل بانک ملی در صدد سهم خواهی هستند؟

آیا مدیر عامل منصوب شده در شرکت توسعه صنایع بهشر نیز همانند عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری بانک ملی ایران دستمزد خدمات ارائه شده به مسئولین دولتی را گرفته است؟

هم چنین باید پرسیدعلت عزل مدیر عامل های موفق و پر سابقه و بی حاشیه هلدینگ های بانک ملی چیست ؟

آیا این عزل و نصب ها در تعارض با الزامات قانونی واگذاری شرکت ها نیست؟ آیا اساسا اراده ای برای رعایت این الزامات وجود دارد؟

افراد منتخب اخیر با چه هدف و برنامه کاری منصوب شده اند؟ اساسا احتمال موفقیت یک جوان کم تجربه که عمده ترین دلیل مطرح شدن او فعالیت در کانال تلگرامی اقتصاد آنلاین است(آنهم در هلدینگ توسعه صنایع بهشهر با دارا بودن ۲۷ شرکت تولیدی، صنعتی و سرمایه گذاری )با لحاظ نمودن دو نکته ذیل چه می تواند باشد ؟

الف) دو نفر از اعضا هیئت مدیره موظف این شرکت طی دو هفته قبل عزل شده اند.

ب) کنترل مدیریتی بانک اقتصاد نوین با این هلدینگ بوده و این بانک کماکان بحران های مدیریتی را پشت سر می گذارند.

آیا مدیرعامل بانک ملی ایران اراده ،توان و برنامه ای برای کنترل شرکت های زیر مجموعه را دارد؟

شخص منتخب جدید با کدام رزومه مدیریتی و هلدینگ داری، مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های کشور به ارزش شانزده هزار میلیارد تومان شده است ؟ عملکرد چند ماهه او طی این مدت چیست ؟ عزل و نصب با هماهنگی چه کسانی انجام می شود ؟ علت ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع چیست ؟

باید این نکته را نیز یاد پآوری کرد که اگر از سوی رسانه ها در زمینه چنین عزل ونصب هایی پرسشی مطرح می شود بی تردید این پیگیری ها بدلیل کنشگری وماهیت اطلاع رسانی این رسانه هاست و نه هیچ چیز دیگر .

شایان ذکر است که پایگاه خبری صدای دیپلماسی بر خود فرض می داند که برای تنویر افکار عمومی، پس از این مقال نیز به عملکرد بانک ملی ایران و سایر شرکتهای زیر مجموعه این نهاد، از جمله هلدینگ آینده پویا ویا هرسازمان اقتصادی دیگر کشورخواهد پرداخت.

همچنین این انتظار وجود دارد که مدیران ارشد بانک ملی ایران چنانچه حسن نیتی در اقدامات اخیر خود دارند دلایل عزل ونصب های اخیر در این بانک را تشریح کنند.

بی تردید اهل انصاف این حق حداقلی را برای رسانه ها قائل هستند که به عنوان رکنی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در آن به چندصدایی بودن، تضارب آرا و آزادی پرسشگری تاکید ویژه می شود،از محضر مسئولان مربوطه چگونگی و چرایی چنین رویکردهایی را جویا شوند.

دکمه بازگشت به بالا