شوخی تلخ ضمانت یارانه برای وام ازدواج! / ضامن بیاورید

بانک به بانک و شعبه به شعبه در رویه‌های اعطای وام ازدواج تفاوت وجود دارد و هرکدام در سخت‌گیری نسبت به دیگری گوی سبقت را ربوده است، اما هستند عده‌ای معدود که با حداقل‌ها نیز کار زوج‌های جوان متقاضی وام ۶۰ میلیونی را راه بیندازند که به مصداق قول معروف لنگه‌کفش در بیابان‌اند.

به گزارش فارس از بجنورد فروردین امسال بود که مقررات جدید بانک مرکزی در خصوص وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شد. بانک مرکزی در این اطلاعیه اعلام کرده بود زوج‌هایی که تاریخ عقدشان پس از ابتدای سال ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند می‌توانند مبلغ ۶۰ میلیون تومان دریافت کنند. به عبارتی هر طرف از زوجین دارای سهمیه ۳۰ میلیون تومانی است.

این خبر خوب که زوج‌ها را از دو برابر شدن وام ازدواج خوشحال کرده بود، ابعاد تکمیلی‌تر نیز داشت. بانک مرکزی در ادامه شرایط جدید وام ازدواج اعلام کرد: بازپرداخت وام ۵ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته می‌باشد. همچنین بانک می‌تواند حساب یارانه پرداختی را به عنوان ضامن قبول کند. پس از گذشت حدود ۳ ماه از این ابلاغیه، به بانک‌ها مراجعه کردیم تا ببینیم به چه میزان این قانون اجرایی می‌شود.

به تمام بانک‌هایی که اسمشان در لیست بانک‌های پرداخت‌کننده وام بود سر زدیم و از آن‌ها خواستیم شرایط دریافت وام را برای ما توضیح دهند. اولین بانکی که مراجعه کردیم برای وام ۳ ضامن معتبر خواست. این بانک معتقد بود وام‌گیرنده برای هر ۱۰ میلیون تومان یک ضامن باید ارائه دهد. به کارپرداز گفتیم بانک مرکزی اعلام کرده است که یک ضامن کافی است و در پاسخ گفت: اگر وام‌گیرنده توان پرداخت قسط‌های خودش را نداشت بانک مرکزی جوابگوست؟

در ادامه بخش دیگری از ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر امکان استفاده از حساب یارانه در عوض ضامن را یادآوری کردم و کارمند بانک در پاسخ یک پوزخند تحویل ما داد.

به بانک دیگری سر زدیم. این بانک یک ضامن می‌خواست. متعجب شدیم و دیگر شرایط را پرسیدیم. بانک مذکور شرایط بهتری داشت و در ضامن‌ها سختگیری کمتری نشان می‌داد. اما به سراغ شعبه دیگری از همین بانک رفتیم و با شرایط متفاوتی روبرو شدیم. شعبه دیگر همان بانک بود اما می‌گفت ۲ ضامن می‌گیرد. پرسیدیم که شعبه دیگرتان یک ضامنی بود و در پاسخ ما بیان کرد که هر شعبه، نظر به سلیقه رئیس آن شعبه می‌تواند شرایط خود را تغییر دهد.

در ادامه باز هم سئوال مربوط به حساب یارانه را پرسیدیم و گفتیم بانک مرکزی اعلام کرده که با حساب یارانه نیز می‌توان وام گرفت و کارمند به شکل صریحی گفت: بانک مرکزی حرف زیاد می زند. از آن به بعد از ترس مسخره شدن موضوع حساب یارانه را در بانکی بازگو نکردیم.

به همین شکل از بانک‌ها بازدید می‌کردیم که دریکی از این موارد متوجه شدیم زمان پرداخت وام، در ابتدا سود سال اول از حساب کسر می‌کنند. کارپرداز بانک معتقد بود که این شرایط در تمامی بانک‌ها صادق است و ۴ درصد ۳۰ میلیون تومان یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان همان ابتدا کسر می‌شود و سود باقی سال‌ها در سال‌های بعد اخذ می‌شود. درواقع ماجرا به این صورت است که در پایان هرسال از ۵ سالی که پرداخت اقساط وام در حال انجام است، ۴ درصد بر مبلغ باقی‌مانده تخصیص پیدا می‌کند و به این شکل وام ازدواج دارای بهره‌ای ۴ درصد به‌صورت سالانه است.

درمجموع بانک‌ها از عدم بازپرداخت قسط‌ها توسط زوج‌های جوان ترس دارند و به این دلیل حاضر نیستند ریسک اخذ یک ضامن را بپذیرند و ازاین‌رو به ابلاغیه بانک مرکزی عمل نمی‌کنند. همچنین عدم وجود وحدت رویه در بانک‌ها از دیگر نکات قابل‌توجه بود. حتی مسئله از این نیز فراتر می‌رود و شعبه‌های یک بانک در یک شهر نیز وحدت رویه ندارند. اعمال سلیقه در پرداخت وام ازدواج به‌وضوح عیان است و این امر زوج‌های جوان را به‌شدت آزار می‌دهد.

لازم به ذکر است از جهتی که هر شعبه‌ی هر بانک، ممکن است شرایط ویژه‌ی خود را داشته باشد، به خاطر عدم تضییع حقوق بانک‌ها از بیان نام آن‌ها خودداری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا