انتشار عجایب هفتگانه بیمه سرمد در خبرگزاری منتقد دولت با چه قیمتی؟

انتشار خبری از بیمه سرمد با عنوان «عجایب هفتگانه بیمه سرمد در سال ۹۷ » روز گذشته در خبرگزاری فارس نکات قابل تاملی در خصوص این شرکت بیمه بدست می دهد که پرداختن به آن ها خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بیمه جیب نیوز، بیمه سرمد در این خبر تبلیغاتی در خبرگزاری فارس که منتقد دولت محسوب می شود عملکرد خود در سال ۹۷ را عجایب هفتگانه دانسته است.

فارغ از این که انتشار این رپرتاژ آگهی در خبرگزاری منتقد دولت است با چه قیمتی صورت گرفته ، این سوال ایجاد می شود که طرح پاره ای اقدامات معمول با عنوان عجایب هفتگانه چه نقطه خارق العاده ای از عملکرد این شرکت را به اثبات می رساند؟

ضمن اینکه این شرکت بیمه پنج ساله در طول عمر کوتاه خود مدام تحت تغییرات مدیریتی شدید بوده که اوج آن در سال ۹۷ و با رفتن اسماعیل دلفراز به وقوع پیوست و این شرکت بیمه بیش از هشت ماه از داشتن مدیر عامل محروم بود و البته تلاش های کاتب عضو هیات مدیره این شرکت برای فتح کرسی مدیر عاملی علیرغم عدم صلاحیت حرفه ای طبق آیین نامه ۹۰ نیز بر تارک صنعت بیمه همچنان می درخشد! تا جایی که نهایتا مهدوی که احراز صلاحیت وی نیز با اما و اگر همراه بود در اوج انتقادات رسانه ها به عنوان مدیر عامل انتخاب شد اگرچه نام «مدیرعامل در سایه» بر دوش مهدوی جوان همچنان سنگینی می کند.

بر اساس این گزارش در این عجایب هفتگانه به رشد ۵۰ درصدی فروش اشاره شده اما عنوان نشده این فروش آیا در سایه تولید محصولات نوین بوده یا در نتیجه فروش ثالث و درمان و سایر بیمه نامه های معمول و این افزایش ۵۰ درصدی در مقابل چه میزان بوده چرا که مثلا اگر در سال گذشته یک بیمه نامه فروخته شده باشد و امسال ۲ عدد فروخته شود می توان گفت افزایش ۱۰۰ درصدی فروش!

ادعای رشد ۵۰درصدی فروش نه تنها نمایی از عملکرد خارق العاده محسوب نمی شود که بیانگر این واقعیت است که شرکت‌های بیمه در ایران بیش از نوآوری به فروش بیشتر و کسب سهم بازار بالاتر به هر ترتیبی تن می دهند.

عجیب بودن عملکرد یک بنگاه اقتصادی زمانی بروز می یابد که رفتاری خارق العاده در میان رقبا را حاصل کند

دومین دستاورد این شرکت نیز از رفتار اعجاب گونه ای حکایت نمی کند چرا که کاهش وابستگی به پرتفوی سهامداری اگر در زمره سیاست های شرکت باشد فقط عمل به وظایف است و نمی توان منوط به رفتار خارق العاده باشد چرا که اگر قرار است عمل به ماموریت های معمول در زمره عجایب هفتگانه قرار گیرد که بدون شک همه شرکت‌های بیمه را باید به عنوان عجایب بازارهای مالی معرفی می کردند!

این شرکت بیمه در سایر رفتارهای معمول که از آن تحت عنوان عجایب هفتگانه یاد کرده نیز بر نکات بدیهی چون مدیریت ریسک، سوداوری و رضایت سهامداران و افزایش ارزش سهام اشاره داشته که متاسفانه از یک حقیقت تلخ در صنعت بیمه پرده بر می دارد و آن واماندن صنعت بیمه اندر خم یک کوچه است ، در حالی که در جهان نوآوری ، خلق محصولات جدید، توسعه استارت اپ ها، خلق ارزش افزوده در پی توسعه زیر ساخت های هوشمند ، اتکا بر روش‌های نوین بیمه گری مانند بیمه گری باز ، کاووش داده ها و … رو به رشد است اما متاسفانه در صنعت بیمه ایران بدیهی ترین اقدامات جزو عجایب مطرح می شود! و با قیمت های گزاف در خبرگزاری های خاص به مخاطب خورانده می شود.

جالب است که بیمه سرمد از افزایش تعداد شعبات به عنوان اقدام عجیب دیگر یاد می کند، در دنیایی که صنعت بانک و بیمه با محدودیت در افزایش شعب به واسطه توسعه زیر ساخت های آی تی روش‌های نوینی در بیمه گری را باب کرده اند بیمه سرمد افزایش تعداد شعب و تحمیل کردن هزینه به سازمان را فتح بابی در بیمه گری می داند!

ضمن اینکه حفظ سطح یک توانگری مالی برای یک شرکت بیمه پنج ساله به گواه کارشناسان مالی نه تنها عجیب نیست که با توجه به عمر کوتاه بیمه سرمد کاملا طبیعی به نظر می رسد.

شاید بهتر بود خبرگزاری فارس به عنوان رسانه ای پر مخاطب به تلاطمات مدیریتی این شرکت بیمه در سال ۹۷ که واقعا از عجایب روزگار است نیز اشاره می کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا