تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 11:55
کد خبر : 43257

افزایش ۷ درصدی مصرف آب در مشهد

افزایش ۷ درصدی مصرف آب در مشهد
مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد از افزایش هفت درصدی میانگین مصرف آب در مشهد از ابتدای سال جاری تا دی ماه خبر داد.

به گزارش جیب نیوزحسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت میزان مصرف آب در مشهد طی سال جاری اظهار کرد: مصرف آب در مشهد در تابستان امسال و در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از جمله دلایل این افزایش مصرف می‌توان به حساسیت‌ها در مواجهه با بیماری ‌کرونا، بازگشایی برخی از هتل‌ها، رستوران‌ها و…، افزایش ورود زائران به مشهد و افزایش دما اشاره کرد. باید توجه داشت شهر مشهد به طور میانگین نسبت به سال گذشته با افزایش یک درصدی دما مواجه بوده است.

نیاز آب شرب مشهد حدود ۱۳ متر مکعب در ثانیه در پیک مصرف است

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد عنوان کرد: امکان دارد در سال آینده نیز با کنترل بیماری کرونا، بازگشایی کامل هتل‌ها و در نتیجه افزایش ورود زائران به مشهد مجددا با افزایش مصرف آب روبه‌رو شویم. لذا پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده نیاز آب شرب مشهد حدود ۱۳ متر مکعب بر ثانیه در پیک مصرف باشد.

اسماعیلیان تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تامین آب مشهد با وضعیت موجود حدود ۹.۵ متر مکعب بر ثانیه است. بنابراین حدود ۳.۵ متر مکعب معادل ۲۶ درصد کمبود آب در تابستان سال آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از حدود سه سال پیش و با فرض چنین شرایطی برنامه‌ها و پروژه‌های اضطراری برای تامین آب مشهد تعریف شد. همچنین امیدواریم با اجرای برخی پروژه‌های در دست اقدام که بخشی از آن‌ از جنس مدیریت مصرف و برخی از جنس افزایش قابلیت‌های تامین آب است، بتوانیم ۵۰ درصد از این کسری آب را تا تابستان سال آینده تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده ۵۰ درصد دیگر را نیز از محل مدیریت منابع آب در سدها و با هماهنگی‌ شرکت آب منطقه‌ای استان جبران نماییم. امید است بتوانیم با این ۲ پروژه شرایطی را رقم بزنیم که منابع آب مدیریت شده و مشکلی در کلانشهر مشهد برای تامین آب به وجود نیاید.

اسماعیلیان با اشاره به وضعیت بارندگی طی سال جاری در استان تاکید کرد: سال گذشته بدترین سال از لحاظ بارندگی طی ۵۰ سال گذشته بوده است. همچنین در سال جاری با وجود گذشت سه ماه از سال آبی شاهد کاهش ۷۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته در استان بوده‌ایم.

وی افزود: تقاضای من از شهروندان این است که برخی مصارف خود را کاهش داده و مدیریت مصرف را اعمال کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به سرانه مصرف آب شرب در مشهد گفت: سرانه مصرف آب شرب مشهد به نسبت سایر کلان‌شهرها در وضعیت مناسبی قرار دارد. سرانه مصرف آب شرب خانگی در مشهد طی شبانه‌روز و به ازای هر نفر حدود ۱۲۵ لیتر است؛ در حالی‌ که استاندارد تعریف شده برای سرانه مصرف آب طی یک شبانه‌روز به طور متوسط بین ۷۰ تا ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر است.

اسماعیلیان عنوان کرد: اکنون که در شرایط خشکسالی شدید و کاهش بارندگی قرار داریم، باید با همت مردم این سرانه مصرف را از ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز به حدود ۷۰ لیتر کاهش دهیم زیرا این کاهش ۳۰ درصدی می‌تواند شرایط پایدارتری را برای تامین آب در سال ۱۴۰۱ رقم بزند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.