تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:10
کد خبر : 40356

تا ۳ سال آینده در اقلام راهبردی صنعت گاز خودکفا می‌شویم

تا ۳ سال آینده در اقلام راهبردی صنعت گاز خودکفا می‌شویم
مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اقلام راهبردی صنعت گاز در زنجیره ارزش این صنعت مورد شناسایی دقیق قرار گرفت، گفت: در فرآیند ۳ ساله به خودکفایی کامل در این زمینه خواهیم رسید.

به گزارش جیب نیوزبه نقل از صدا و سیما، محسن مظلوم فارسی باف، مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ۲۹ قلم راهبردی صنعت گاز با شاخص پیچیدگی فناوری و ارزبری و تعداد اقلام از لحاظ مصرف، مورد ارزیابی قرار گرفت و تعیین شد، افزود: این اقلام، مطابق یک برنامه زمان بندی که از امسال وارد حوزه تولید، دریافت محصولات و تحویل به صنعت گاز می‌شود.

فارسی باف افزود:دانش فنی این اقلام، کاملا احصاء شده و قراردادهای برون سپاری آن با شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های مستقر در پارک علمی فناوری، امضا شده است.

او ادامه داد: امیدواریم در فرآیندی که از امسال آغاز شده و برخی از این محصولات به نتیجه رسیده است، در فرآیند سه ساله، ان شاءالله صنعت گاز کشور از واردات اقلام راهبردی که پیش از این از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان وارد می‌شد، بی نیاز خواهد شد.

مظلوم فارسی باف با اشاره به اینکه تحریم‌ها از یک سو می‌توانند محدود کننده باشند، افزود: شرکت ملی گاز ایران از این فضا استفاده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و با به میدان آوردن همه عناصر دانش بنیان کشور و با عزم شرکت ملی گاز، توانست همه این اقلام راهبردی را که تا کنون از خارج کشور و به ویژه از اروپای غربی، تامین می‌شد را تامین داخلی کند.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: این اقلام از امسال از نظر تولید در یک فرآیند کامل ایرانی از فرآیند ساخت، فرآیند تولید دانش و فرآیندهای فناوری محور است و همه زنجیره را شامل شود.

فارسی باف گفت: از آنجایی که محصولات استفاده شده در شرکت ملی گاز ایران بر اساس استاندارد ملی با حداکثر درجه کیفیت است، همه محصولات تولیدی را به شرطی وارد چرخه صنعت می‌کنیم که ایمنی صنعت و ایمنی مردم را بتواند به طول کامل فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه از امسال، فرآیند تولید و تجاری این محصولات را آغاز می‌کنیم، ادامه داد:۳۰ درصد از این اقلام را امسال و ۴۰ درصد را برای سال آینده و ۳۰ درصد بقیه را تا اوایل ۱۴۰۲, برنامه ریزی کردیم.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امیدواریم همه این فرآیندها حداکثر تا سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ثمر برسد، افزود: اکنون همه فرآیندهای برون سپاری ما با مجموعه دانش بنیان کشور، اتفاق افتاده است. توانمندی‌های شرکت ها، کاملاً احصاء شده است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل با آن‌ها بستیم.

مظلوم فارسی باف گفت: با توجه به پیچیدگی فناوری، زنجیره تامین فناوری هم بسیار مهم است و تک محصول تولید نمی‌کنیم بلکه محصولی را تولید می‌کنیم که در آینده قابلیت تیراژ داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: حداکثر قیمت تمام شده محصولات ما کمتر از نصف مشابه محصول خارجی است و باید بتواند همان کیفیت و استانداردهای ملی و بین المللی را پاس کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.