تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 16:02
کد خبر : 39995

الگوی کشت در اصفهان نهایی شده است

الگوی کشت در اصفهان نهایی شده است
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت در استان اصفهان، کاملاً نهایی شده و به تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسیده است.

به گزارش جیب نیوزبه نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری با بیان اینکه الگوی کشت کشور آماده و فاز نخست آن در پاییز وارد مرحله عملیاتی شده است، افزود: این الگو در چهار سناریو از جمله سناریوهای کم آبی شدید، کم آبی متوسط، کم آبی خفیف و نرمال آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای الگوی کشت، الزاماتی از جمله منابع مالی، همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها و مسئولان استان و کشور لازم است, اضافه کرد: الگوی کشت در استان اصفهان، سازگار با شرایط حوزه زاینده رود آماده شده و وزارتخانه هم آماده اجرای این الگو است مشروط بر اینکه الزامات آن تامین شود.

اکبری درباره آب مصرفی بخش کشاورزی گفت: حدود پنج سال پیش ۳۵ محصول با سطح پوشش بالای ۸۵ درصد و تولید حدود ۹۰ درصد را در برنامه عملیات میدانی قرار دادیم تا آب را در داخل مزارع, اندازه گیری کنیم اکنون حدود ۳۴ محصول به پایان رسیده و فقط یک محصول باقی مانده است که پس از آن, نتیجه بررسی ها منتشر می شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف آب کشاورزی، ۶۹ میلیارد متر مکعب بوده است, افزود: اگر میزان آب کشور حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیارد متر مکعب باشد حدود ۶۵ درصد می شود.

اکبری اضافه کرد: در اصفهان تاکنون حدود دو هزار و ۱۰۰ هکتار گلخانه را که یکی از مصادیق بهینه کردن مصرف آب است, اجرا کردیم که حدود هزار و ۱۰۰ هکتار از آن در حوزه زاینده رود است.

وی گفت: در توسعه کشت نشایی در صیفی و سبزی حدود سه هزار هکتار و توسعه کشت ارقام میان رس و زودرس، حدود پنج هزار هکتار است.

اکبری ادامه داد: برای تامین غده های سیب زمینی زودرس حدود هزارو ۵۰۰ هکتار و کشت زعفران را در حوزه زاینده رود به حدود هزار هکتار توسعه دادیم که گیاه کم آب بر و کشت گیاهان دارویی هم حدود سه هزار هکتار است.

آمعاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحوضه زاینده رود تاکنون ۵۰ هزار هکتار سیستم های مدرن آبیاری انجام شده است.

وی افزود: ۱۷ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله انجام شده است میزان شبکه های آبیاری زهکشی حدود ۱۵ هزار هکتار، کانال های عمومی آبیاری حدود ۷۴۶ کیلومتر، تسطیح لیزری برای توزیع یکنواختی آب حدود ۱۵ هزار هکتار و تجهیز و نوسازی مدرن حدود ۲۰ هزار هکتار انجام شده است.

اکبری ادامه داد: با این عملیات بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: موضوع آبیاری تحت فشار در حوضه زاینده رود با جاهای دیگر متفاوت است سامانه های نوین آبیاری در حوضه زاینده رود و عملیات تجهیز و نوسازی به نحوی انجام شده که الان راندمان آبیاری بالای ۷۰ درصد است؛ متوسط راندمان آبیاری در کشور ما ۴۵ درصد است که این شرایط با مشارکت مردم منطقه و بهره برداران محقق شده است.

وی تصریح کرد: ما بهترین کشاورزان را در حوضه زاینده رود داریم کشاورزان حوضه زاینده رود از نظر خرد علمی، فناوری و آموزش آمادگی پذیرش هر گونه نوآوری را دارند.

اکبری گفت: آبیاری مدرن را در جایی می توان انجام داد که آب پایدار داشته باشد و ما در سد زاینده رود آب پایدار نداریم یا منابع آب کامل نداریم و امکان توسعه سیستم های مدرن در جاهایی که آب پایدار وجود ندارد امکان پذیر نیست بنابراین به سمت تسطیع لیزری، تجهیز و نوسازی، انتقال آب با لوله و شبکه های کم فشار رفتیم.

وی افزود: الان در کل پروژه ها سالانه قسمتی از منابع خودمان را برای ارزیابی پروژه ها به صورت موردی در داخل مزرعه هزینه می کنیم و آنچه که اتفاق افتاده موجب شده که کارآیی آبیاری را به طور متوسط در سیستم های مدرن آبیاری از ۴۵ درصد تا ۷۵ درصد برسانیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بارگذاری بیش از حد در دهه های گذشته در موضوع حوضه زاینده رود برای آب شرب و صنعت موجب شده که فشار مضاعفی به بخش کشاورزی وارد شود یعنی صنایعی که در حاشیه زاینده رود مستقر شده اند طبیعتاً جای آنها اینجا نبوده است که مسئولان استانی باید مدیریت کنند تا این وضع توسعه پیدا نکند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.