تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 9:40
کد خبر : 39874

جابجایی نزدیک به ۳۵میلیون اصله نهال میوه مجاز در فصل کاشت

جابجایی نزدیک به ۳۵میلیون اصله نهال میوه مجاز در فصل کاشت
یک مقام مسئول گفت:سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون اصله نهال درختان میوه استاندارد، دارای گواهی بهداشت و شناسه دار در فصل کاشت در کشور جابجا می شود.

به گزارش جیب نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اعلام این مطلب گفت: هماهنگی هایی را با سازمان تعزیرات و بخش های انتظامی و قضایی برای محدود کردن جابجایی نهال های غیرمجاز و بی هویت در فصل کاشت انجام داده ایم.

عبدالرضا کاوند با بیان این که سالانه حجم قابل توجهی از نهال های غیرمجاز و غیر استاندارد در محیط های غیرمجاز خصوصی و عمومی تولید می شود، افزود: با توجه به این که کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اجازه ورود به این محیط ها برای نظارت و کنترل کیفیت بر تولید، نوع ارقام و شرایط کاشت را ندارند، بنابراین توصیه می شود خریداران نهال از مراکز غیرمجاز، نهال مورد نیاز خود را تهیه نکنند و فقط به نهالستان ها و جایگاه های مجاز مراجعه کنند.

وی در همین حال از استقرار افراد سیار در مبادی ورودی و خروجی شهرستان ها برای فروش نهال های غیرمجاز و با قیمت پایین در سنوات اخیر ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: عرضه و کاشت نهال های غیرمجاز و بی هویت برای بخش باغداری کشور پیامدهای خطرناکی به همراه دارد و ممکن است موجب انتشار آلودگی در سایر باغات مجاور شود.

کاوند درباره نهالستان های مجاز گفت: بیش از ۵۰ نهالستان در بازه زمانی بهمن سال ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ پس از بررسی شرایط و امکانات شان، موفق به دریافت مجوز تولید از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال شده اند.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۴۰۰ نهالستان مجاز تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال فعالیت می کنند و نزدیک به ۳۰ میلیون نهال استاندارد در این نهالستان ها در گروه های مختلف هسته دار، دانه دار، ریزمیوه، گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می شود.

وی اذعان داشت: در این نهالستان های مجاز، نهال های شناسه دار، دارای گواهی سلامت و استاندار تحت نظارت ناظران موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهال استان ها تولید می شود و اصالت رقم نیز مورد تایید این موسسه به عنوان مرجع انحصاری صدور مجوز و کنترل و نظارت بر کیفیت اصالت و سلامت نهال است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که نهال های استاندارد به صورت شناسه دار عرضه می شود، تصریح کرد: شناسه ها ممکن است برای هر یک از نهال ها و یا روی دسته ای از نهال ها الصاق شود.

وی افزود: احداث کنندگان باغ یا خریداران نهال در مراجعه به نهالستان های دارای مجوز علاوه بر در خواست تاییدیه اصالت رقم و گواهی بهداشت باید گواهی استاندارد نهال را هم مطالبه کنند.

کاوند ادامه داد: در گواهی استاندارد مشخصاتی همچون سن پیوندک، سن پایه، قطر و ارتفاع نهال و سلامت عمومی ارایه می شود.

وی در همین حال عوامل قرنطینه ای را بسیار مهم و خط قرمز جابجایی نهال ها در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: نهال های دارای گواهی بهداشت، تحت نظارت و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور و عاری از عوامل قرنطینه ای هستند.

کاوند افزود: خریداران و باغداران کشور هنگام خرید و جابجایی نهال بابد صد در صد اطمینان از عاری بود نهال از عوامل قرنطینه ای داشته باشند.

وی توصیه کرد که خریداران نهال قبل از خرید از کارشناسان و مروجان پهنه و یا از مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از احداث جایگاه های توزیع نهال مجاز در آستانه فصل جابجایی و کاشت در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: ناظران ما مراجعه دوره ای برای نظارت بر این جایگاه ها خواهند داشت و متقاضیان می توانند برای خرید نهال به این جایگاه ها مراجعه کنند.

وی درباره صادرات نهال درختان میوه نیز گفت: ما در سنوات اخیر رکورد صادرات نهال میوه ای به میزان ۳.۵ میلیون اصله داشتیم که جزء گونه ها و ارقام بومی کشور نبودند، اما در عین حال در نهالستان های مجاز کشور تولید شده اند.

کاوند افزود: این نهال ها از محل گمرکات ایران به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان شدند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.