تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 10:29
کد خبر : 39763

بایدن از اوپک پلاس زهرچشم گرفت

بایدن از اوپک پلاس زهرچشم گرفت
دولت آمریکا سرانجام رسما اعلام کرد که ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک را هماهنگ با کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس برای پایین بردن قیمت های انرژی در پی بی اعتنایی تولیدکنندگان اوپک پلاس به درخواست‌های مکرر مصرف کنندگان برای نفت بیشتر آزاد خواهد کرد.

به گزارش جیب نیوزجو بایدن که با کاهش محبوبیت عمومی در بحبوحه افزایش تورم در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در سال آینده روبرو شده است، از این که مکررا از تولیدکنندگان اوپک پلاس برای تولید نفت بیشتر درخواست کرده و جوابی نشنیده، به خشم آمده است.

بایدن در اظهاراتی که از کاخ سفید پخش شد، گفت: من قبلا به شما گفتم که ما درباره این مشکلات اقدام خواهیم کرد. این دقیقا کاری است که انجام می دهیم. این کار زمان می برد اما طولی نخواهد کشید که خواهید دید قیمت بنزینی که برای پر کردن باک خودرو می زنید، کاهش پیدا می کند و در بلندمدت وابستگی ما به نفت کاهش خواهد یافت،  زیرا به سمت انرژی پاک حرکت می کنیم.

قیمت نفت اخیرا به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرده بود و در نتیجه مصرف کنندگان با افزایش هزینه سوخت روبرو شده بودند. قیمت خرده فروشی بنزین بیش از ۶۰ درصد در سال گذشته افزایش یافت که سریعترین نرخ رشد از سال ۲۰۰۰ بود و تحت تاثیر بازگشت مردم به جاده ها با کاهش محدودیت های کرونایی و بهبود تقاضا اتفاق افتاد.

تحت این برنامه، آمریکا ۵۰ میلیون بشکه نفت آزاد خواهد کرد که معادل حدود دو روز و نیم تقاضای آمریکاست. در این بین، هند اعلام کرد پنج میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود برداشت می کند. انگلیس اعلام کرد برای برداشت ۱.۵ میلیون بشکه نفت از ذخایری که به صورت خصوصی نگهداری می شوند، اجازه می دهد.

روزنامه نیک کی روز چهارشنبه گزارش کرد ژاپن حدود ۴.۲ میلیون بشکه نفت معادل تقاضای حدود یک یا دو روز را از ذخایر ملی تا پایان سال به فروش می گذارد.

جزییات میزان و زمان آزادسازی نفت از ذخایر کره جنوبی و چین هنوز اعلام نشده است. سئول اعلام کرد پس از مذاکره با آمریکا و متحدان دیگر، در این باره تصمیم می گیرد.

برای نخستین بار است که آمریکا با هماهنگی بعضی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت آسیا چنین اقدامی را انجام می دهد.

گروه اوپک پلاس در دیدارهای ماهانه وزیرانش، درخواستها برای تولید بیشتر را رد کرده است. وزیران این گروه دوم دسامبر (۱۱ آذر) برای بازبینی سیاست تولید دیدار می کنند و تاکنون هیچ سیگنالی از تغییر روند سیاست خود نشان نداده اند.

افزایش اخیر قیمت نفت تا حدود زیادی به دلیل بهبود چشمگیر تقاضای جهانی برای نفت بوده است و تحلیلگران می گویند برداشت از ذخایر استراتژیک برای محدود کردن رشد بیشتر قیمتها ممکن است کافی نباشد.

کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالاها در شرکت کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: این اقدام برای این که قیمت‌ها را به میزان معناداری کاهش دهد، کافی نیست و حتی ممکن است نتیجه عکس دهد و باعث شود اوپک پلاس روند افزایش تولید خود را آهسته تر کند.

دولت بایدن همچنین به اختلاف قیمت معاملات آتی بنزین و قیمت خرده فروشی بنزین که به حدود یک دلار و ۱۴ سنت در هر گالن در مقایسه با ۷۸ سنت در اواسط اکتبر رسیده است، اشاره کرد. کاخ سفید هفته گذشته از کمیسیون تجارت فدرال خواست درباره این موضوع تحقیق کند.

مخالفان سیاسی بایدن از اعلام تصمیم اخیر بایدن بهره برده و از تلاشهای دولت برای کربن زدایی از اقتصاد و ممانعت از توسعه جدید سوخت فسیلی در زمینهای فدرال انتقاد کردند. سناتور جمهوریخواه جان باراسو که در کمیته انرژی سنای آمریکا حضور دارد، گفت: استفاده از ذخایر استراتژیک مشکل را حل نخواهد کرد. ما قیمت‌های بالاتری را شاهد هستیم زیرا دولت و دموکراتها در کنگره علیه انرژی آمریکا جنگ به راه انداخته اند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا در قالب سواپ و فروش به شرکت‌ها خواهد بود. برداشت ۳۲ میلیون بشکه نفت در چند ماه آینده انجام خواهد شد و دولت فروش ۱۸ میلیون بشکه نفت که پیش از این از سوی کنگره برای تامین مالی بودجه تایید شده بود را سرعت می بخشد.

تلاشهای واشنگتن برای متحد شدن با اقتصادهای آسیایی به منظور پایین بردن قیمت‌ها، هشداری به اوپک و تولیدکنندگان بزرگ دیگر است که باید به مشکل قیمتهای بالای نفت رسیدگی کنند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و یکی از تولیدکنندگان بزرگ اوپک پیش از اعلام جزییات برداشت از ذخایر آمریکا گفت: هیچ منطقی را در افزایش عرضه امارات به بازارهای جهانی نمی بیند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس گفت: آزادسازی ذخایر محاسبات اوپک پلاس را پیچیده خواهد کرد زیرا این گروه بازار را بر مبنای ماهانه رصد می کند. با این حال آنها و چندین تحلیلگر بازار اظهار کردند که این برداشت آن اندازه که اخبار نشان می دهند، بزرگ نیست. انگلیس و هند میزان اندکی نفت از ذخایر برداشت می کنند و آمریکا هم پیش از این برداشت از ذخایر را اعلام کرده بود و بنابراین مقدار اضافی کمتر از حد انتظار خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا برای برداشت از ذخایر معمولا با آژانس بین المللی انرژی که متشکل از ۳۰ کشور مصرف کننده انرژی صنعتی است، هماهنگی کرده است. ژاپن و کره جنوبی از اعضای این سازمان هستند و چین و هند تنها عضو وابسته به شمار می روند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.