تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 11:09
کد خبر : 39610
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نقش مهم استان ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسته هستند

نقش مهم استان ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱

نقش مهم استان ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: امسال برای نخستین بار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استانها به طور مستقیم درگیر بودجه بوده و نقش مهمی برای آنها تعریف شده است.

به گزارش جیب نیوزشهرام عدالتی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در نشست خبری این سازمان گفت: در ایران توسعه همیشه از منظر دولت تعریف شده به گونه ای که دولت مرجع همه اتفاقات شناخته می‌شود.

وی گفت: هر میزان که عرصه مداخلات دولت بیشتر شود از قدرت پاسخگویی و کارآمدی آن کاسته خواهد شد. ما معتقدیم دولت باید تسهیلگر توسعه باشد نه متولی آن. این بحث در تمام دنیا تجربه مهمی است که آیا حقیقتا قرار است دولت همه کارها را انجام دهد. به عقیده ما توسعه را ملت رقم می زنند و دولت صرفا رهبری و نظارت خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما اگر به سمتی حرکت کنیم که توسعه به عنوان یک دغدغه ملی شناخته شود قطعا در این حوزه موفق خواهیم بود. تاکید ما بر این رویکرد است که از «نیازمبنا بودن» به «دارایی مبنا بودن» برسیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه در خصوص وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۴ اعلام کرد: سابقا استانها هیچ وقت درگیر لایحه بودجه نبوده اند اما امسال برای نخستین بار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استانها نیز به طور مستقیم درگیر بودجه بودجه بوده و نقش مهمی برای آنها تعریف شده است. اگر بخواهیم توسعه به معنای واقعی در کشور نمایان شود باید سطوح آن را بشناسیم؛ یکی از ارکان آن نیز این امر است که شهرستانها به عنوان سلول اول برنامه ریزی شناخته شود.

وی با اشاره به شاخص های کلان استان تهران گفت: تهران ۸ دهم از مساحت جغرافیای کشور، ۱۶.۶ از جمعیت و بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کل کشور را در خود جای داده است. لذا می توان گفت تهران بزرگترین فرصت و تهدید برای توسعه کل کشور به حساب می آید. طبق بررسی های صورت گرفته روند رو به رشد تهران در سالهای آتی ادامه پیدا خواهد کرد تا جایی که در سال ۱۴۱۵ جمعیت ۱۶ میلیونی برای این استان قابل تصور است. لذا ضرورت دارد در مورد تحرکات مکانی جمعیت ورود موثر داشته باشیم.

عدالتی در خصوص جابجایی پایتخت ادامه داد: اکنون تهران به قطب فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و … تبدیل شده است ولی ما معتقدیم بر اساس سند آمایش سرزمین باید بخشی از این وظایف را به نقاط دیگر انتقال داد. چرا که هم اکنون مشکلات زیرمحیطی در جای جای کشور در حال نمایان شدن است و باید تحولات جغرافیایی ناشی از حرکت به سمت تهران را نیز متصور شد.
وی افزود: در ادبیات سیاسی جهان یک مفهومی به نام افزایش شهرنشینی وجود دارد که در ایران به یک مسئله مهم تبدیل شده است. باید به این سوال پاسخ داد که آیا برای آینده به دنبال افزایش تعداد شهرها و فوت روستاها هستیم؟ می توان گفت امروز ما با تسلط مطلق نظام شهری مواجه شده ایم تا جایی که کمتر از ۲۵ درصد جمعیت روستانشین کشور وجود دارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: تاکید ما بر این است که اولا اهمیت روستاها را در دهه های آینده جدی بگیریم و ثانیا بخشی از وظایف دولت را به شهرداری ها واگذار کنیم.

وی در خصوص پررنگ شدن نقش شهرداری ها در مدیریت شهرها افزود: البته این صحبت نظر شخصی بنده نیست و در لایحه مدیریت جامع شهرداری ها این موضوع مطرح شده است. لذا باید توجه داشت که آیا توسعه از منظر شهرداری با توسعه از منظر دولت یکسان است؟ به عقیده ما اگر شهرداری ها فقط به دنبال درآمد آن هم از طریق ناپایدار باشند می توانند شرایط را به وخامت ببرند.

در ادامه سرپرست سازمان مدیریت استان تهران گفت: یکی دیگر از مسائل مهم ما، سکونتگاههای غیررسمی است که در صورت نامطلوب بودن وضعیت معیشت در سالهای آتی ممکن است به سمت نقاط روستایی و توسعه و رشد فضاهای غیررسمی سوق پیدا کند. لذا باید عرصه هایی که توان مقابله با آن را دارند به میدان بیایند.

وی افزود: اگر امروز بخش های مختلف به این موضوع ورود نکنند در آینده به وضعیت بدتری دچار خواهیم شد.

عدالتی تصریح کرد: سالخوردگی جمعیت نیز یکی دیگر از موضوعات ما است که در شهر تهران و در پیرامون آن به اشکال گوناگون نمایان شده است. به این صورت که تهران در سالهای گذشته به سمت پیر شدن حرکت کرده اما پیرامون آن در حال جوان شدن است. دلیل آن هم مهاجرت نیروی کار جوان از تهران به پیرامون شناخته می‌شود. لذا برنامه ریزی برای تهران باید به دو سطح کلان تقسیم شود. البته بیان این نکته نیز خالی از اهمیت نیست که اکنون بیش از ۵.۵ میلیون از جمعیت استان تهران در پیرامون آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: در خصوص شرایط اقتصادی استان تهران نیز لازم است ضریب تکاثر سرمایه گذاری را به سمتی سوق دهیم که دولت در مناطقی که توجیه اقتصادی کمتری دارند خودش به عنوان مظهر حمایت اقتصادی ورود کند. از طرف دیگر قوانین هم باید از این موضوع حمایت کنند. مصداق این امر نیز شیوه مالیات ستانی است که باید به گونه ای باشد که در تهران درصد مالیات را افزایش و در برخی از نقاط کشور مانند مناطق مرزی درصد مالیات را کاهش دهیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در حوزه حمل نقل در استان تهران نیز گفت: ما در این حوزه تاکید داریم که یکی از مهمترین راهکارها، استفاده حداکثری از سیستم حمل و نقل ریلی و عمومی است. برای منابع اجرایی شدن این امر طبق بررسی هایی که در سازمان مدیریت صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که باید ارزش افزوده اراضی استانی را محاسبه و سود آن را در صندوقی مانند صندوق توسعه ملی ذخیره کنیم و آن را در سیستم حمل و نقل عمومی و نوسازی آن استفاده کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: دولت کنونی نیز به دنبال صندوق های توسعه استان است که اگر این ایده اجرایی شود و منافع حاصل از اقدامات دولت به آن انتقال داده شود بزرگترین تحول در توسعه منطقه ای و محلی را شاهد خواهیم بود.

عدالتی در پایان با اشاره به مشکلات آب در کشور گفت: در استان تهران ۴۰ درصد از آب مصرفی در حوزه شرب صرف می‌شود که این میزان بیشترین مصرف در کل کشور است. اما در آینده بیشترین مصرف پس از شرب قطعا صنعت خواهد بود که این اتفاق مشکل تامین آب صنایع و تولید را دچار چالش خواهد کرد لذا باید تولید پس آب مورد نظارت جدی قرار بگیرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.