مجلس جمع‌بندی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را فردا اعلام می‌کند

محمدحسین فرهنگی روز دوشنبه در توضیح جلسه غیرعلنی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در این جلسه رییس کمیسیون تلفیق بودجه و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بحث‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند. بخشی از این دیدگاه‌ها مربوط به نوآوری‌هایی بود که باید در بودجه سال جدید و سال آینده لحاظ شود تا برخی از ساختارهای ناصحیح بودجه‌ریزی جاری کشور را در نظام مالیاتی و در سایر بخش‌ها تغییر دهد.
سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه در این جلسه کلیات بودجه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۰ نفر از همکاران، ۵ نفر مخالف کلیات و ۵ نفر موافق کلیات بودجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. مخالفان کلیات بودجه معتقد بودند امکان اصلاح کلی لایحه بودجه وجود ندارد و ایرادهایی را در ناحیه درآمدها، هزینه‌ها و کسری‌های واقعی بودجه را با ذکر اعداد و ارقام و جزییاتی که مربوط به بودجه تقدیمی دولت بود، بیشتر مورد توجه قرار دادند.
فرهنگی اضافه کرد: موافقان کلیات لایحه بودجه هم معتقد بودند که ما نباید فرصت‌سوزی کنیم چرا که یک فرصت تاریخی در اختیار مجلس قرار گرفته است و دولت هم مسیر درآمدها و هزینه‌ها را تا حدودی باز گذاشته و مجلس هر تغییر و اصلاحی را می‌تواند در این مسیر انجام دهد.
وی افزود: از جمله این پیشنهادها، پیشنهاد رییس کمیسیون تلفیق بودجه بود که می‌توانیم به صورت دوسقفی بودجه را تنظیم کنیم. بخشی را در حد آنچه که واقعی و عملیاتی می‌دانیم و بخشی را هم در محدوده‌ای که مدنظر دولت است البته با وقفه‌ای اجرا کرد. البته نمی‌توان در ابتدای بودجه به سقف دوم اجازه اجرا داد.
وی یادآور شد: رییس مجلس شورای اسلامی هم جمع‌بندی اولیه‌ای داشت و مقرر شد قبل از شروع رسمی و علنی جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، بحث خود را تکمیل کند و جمع‌بندی را در مجلس ارائه کند. لذا در این جلسه هیچ‌ رای‌گیری انجام نشد و هیچ تصمیم مشخص هم اتخاذ نشد.
سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: در تبیین موضوع هم در چارچوب‌های کلی بودجه سال ۱۴۰۰ و نوآوری‌هایی که می‌توان در آن اعمال کرد و هم در ارتباط با مخالفت و موافقت با کلیات، بحث‌ها نسبتاً خوبی انجام شد و در دیدگاه مجموعه نمایندگان حاضر آثار خود را بر جای گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا