تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آبان 1399 - 12:32
کد خبر : 29806

حل مشکل افزایش سولفید هیدروژن در مخازن گازی در دانشگاه امیرکبیر

حل مشکل افزایش سولفید هیدروژن در مخازن گازی در دانشگاه امیرکبیر
 قرارداد پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای مدت دو سال منعقد شد و قرار است در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شود.

براساس این قرارداد پژوهشی قرار است علل و منشاء ژئوشیمیایی افزایش سولفید هیدروژن در مخازن گازی جنوب ایران و ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آن از سوی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بررسی شود.

اجرای راهکارهای اجرایی کاهش سولفید هیدروژن در داخل مخزن برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد و با دستیابی به این فناوری، امکان کنترل سولفید هیدروژن در داخل مخزن هیدروکربنی مهیا خواهد شد.

این قرارداد با هدف بررسی منشاء سولفید هیدروژن در مخازن گازی، بررسی روند تغییرات این گاز در طول تاریخچه تولید، بررسی ارتباط میزان سولفید هیدروژن با ویژگی های تکتونیکی و سیستم شکستگی های موجود در مخزن و احتمال نفوذ گاز ترش از افقهای تحتانی تر، بررسی ارتباط میزان این گاز با میزان و نرخ بهره برداری از مخزن، شناسایی علل این تغییرات و ارائه راهکارهای کنترل گاز سولفید هیدروژن که خسارات فراوانی به تاسیسات درون و بیرون چاه زده و سبب کاهش ارزش اقتصادی گاز تولیدی می شود منعقد شده است.

گفتنی است، دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه آخن به عنوان مشاور خارجی در اجرای این طرح با دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری می کنند.

با اجرای این طرح دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان نخستین مرکز تخصصی علمی و آزمایشگاهی در زمینه مقابله با ترش شدگی مخازن در کشور، نقش مهمی در توسعه این نوع مخازن ایفا خواهد کرد.

سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه دکتر احمد رضا ربانی استاد دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.