تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398 - 13:41
کد خبر : 20948

تاثیر یادداشت‌های اینستاگرامی همتی بر نرخ دلار

تاثیر یادداشت‌های اینستاگرامی همتی بر نرخ دلار

بررسی یادداشت‌های همتی در صفحه اینستاگرامش طی سه ماه اخیر در حوزه بازار ارز و دلار نشان می‌دهد، معمولا روز بعد از انتشار این یادداشت‌ها نرخ دلار افزایش داشته است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از زمان شروع به کارش یادداشت‌های مختلفی را به اقتضای شرایط خاص کشور در صفحه رسمی اینستاگرام خود منتشر کرده است.

بررسی یادداشت‌های همتی در صفحه اینستاگرامش طی سه ماه اخیر در حوزه بازار ارز و دلار نشان می‌دهد معمولا روز بعد از انتشار این یادداشت‌ها، نرخ دلار افزایش داشته است.

در این گزارش به یادداشت‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی و واکنش دلار به آن طی سه ماه اخیر پرداخته می‌شود.

چهارم آذر ماه

قیمت دلار وارد کانال ۱۲ هزار تومان شده بود و نگرانی از این موضوع در آخرین پست رئیس کل بانک مرکزی قابل مشاهده بود. همتی با انتشار یک یادداشت دیگر در دو روز قبل، نوسان دلار را ناشی از عملکرد برخی صادرکنندگان عنوان و بازهم تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان بازار ساز پرقدرت، ثبات را به بازار ارز برمی‌گرداند.

روز بعد از انتشار این یادداشت، نرخ دلار با افزایش ۲٫۵ درصدی معادل ۳۰۰ تومان گران‌تر شد و به ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان در روز گذشته رسید.

دوم آذر ماه

دوم آذر ماه بود که در پی گرانی بنزین همتی باز هم نوسانات بازار ارز را ناشی متغیرهای اقتصاد ندانست و عنوان کرد: نوسانات بازار ارز از قبل پیش‌بینی می‌شد، نگرانی‌ها بیشتر از آنچه ریشه در متغیرهای واقعی اقتصاد داشته باشد، ناشی از تحلیل‌های اشتباه و بدون آگاهی از وضعیت بانک مرکزی و قدرت بازار‌سازی آن بوده است.

روز بعد از انتشار این یادداشت، نرخ دلار با رشد ۰٫۸ درصدی معادل ۱۰۰ تومان گران‌تر شد و به ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

۲۶ آبان ماه

در حالی که هنوز تب گرانی بنزین و تاثیر آن بر بازار ارز وجود داشت، همتی با انتشار یک یادداشت دیگر گفت: مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادرات غیرنفتی و بازار ارز، این اجازه را به ما می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته بازی را خنثی کرد.

اما بازهم روز بعد از انتشار این یادداشت دلار با افزایش نرخ مواجه شد و با رشد دو درصدی معادل ۲۵۰ تومان به نرخ آن افزوده شد و به ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

۲۴ آبان ماه

با شروع گرانی بنزین و همزمان با آن نرخ دلار در بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یک یادداشت عنوان کرد: با اینکه تقاضای فصلی و گرانی بنزین نوسان قیمتی برای دلار ایجاد کرده اما ذخایر بانک مرکزی مطلوب بوده و بازار با عرضه ارز روبه‌رو است.

روز بعد از انتشار این یادداشت، نرخ دلار با رشد ۳٫۵ درصدی بیش از ۴۰۰ تومان گران‌تر شد و به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

۲۰ و ۲۲ آبان ماه

در حالی که نرخ دلار در دومین هفته آبان ماه در محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبات نسبی رسیده بود، همتی با انتشار دو یادداشت در صفحه اینستاگرامش به نشست‌های کارآمد خود با روسای سه‌گانه بازرگانی، تعاون و اصناف اشاره کرد و از تامین دلارهای مورد نیاز برای واردات کشور و حضور بانک مرکزی به عنوان بازار ساز خبر داد.

همتی در این پست خود نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارز هشدار داد و این بازار را مناسب نداشت و اعلام کرد که بازار ارز، ریسک‌های جدی خود را دارد.

روزهای بعد از انتشار این یادداشت‌ها نرخ دلار با افزایش ۵۰ تومانی همراه شد و به ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان رسید.

در حالی که همتی در این روز نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز هشدار داده بود، اما از آن روز تا به امروز دلار تقریبا هشت درصد گران شد.

۱۵ آبان ماه

عبدالناصر همتی در یک یادداشت دیگر نوشت: بانک مرکزی تلاش کرده است به طور مرتب با نرخ مناسب بازار از طریق صرافی‌های منتخب، امکان لازم برای پاسخگویی به عرضه ارزهای خانگی و صادراتی فراهم آورد. خرید خالص روزانه میلیون‌ها یورو از ارز عرضه شده خانواده‌ها و فعالان اقتصادی توسط بانک مرکزی ایران نتیجه تداوم این سیاست است.

روز بعد از انتشار این یادداشت، نرخ دلار با رشد ۵۰ تومانی مواجه شد و به ۱۱ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.

۱۳ آبان ماه

همتی در سیزدهم آبان ماه امسال با اشاره به گذشت یکسال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم‌ها در یک یادداشت اینستاگرامی از ثبات نرخ ارز و رشد ۲۱ درصدی قدرت پول ملی سخن گفت.

روز بعد از انتشار این یادداشت، نرخ دلار با افت ناچیز ۱۰ تومانی همراه شد.

۱۰ آبان ماه

پس از آن که تحریم‌های جدیدی در بخش ساخت‌وساز ایران از سوی وزارت خارجه امریکا وضع شد رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این خبر یک پست اینستاگرامی در صفحه رسمی خود قرار داد و عنوان کرد: اقتصاد ایران مسیر تجارت در شرایط تحریمی و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی را طی می‌کند.

روز بعد از انتشار این خبر نرخ دلار با افزایش ۰٫۸ درصدی از ۱۱۱۵۰ تومان به ۱۱۲۵۰ تومان رسید.

پنجم و هفتم آبان ماه ۱۳۹۸

در حالی که اوایل آبان ماه امسال انتظار می‌رفت دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومانی شود، همتی با انتشار دو پست اینستاگرامی از ثبات و آرامش نسبتی در بازار ارز و روند مثبت و منطقی تامین ارز برای واردات کشور سخن گفت.

روزهای بعد از انتشار این یادداشت‌ها نرخ دلار در هفته‌ای که نیمه تعطیل بود با افزایش ناچیزی همراه شد و در مجموع با رشدهای ۰٫۰۴ درصدی و ۰٫۰۲ درصدی از ۱۱۱۳۰ تومان به ۱۱۱۴۰ تومان رسید.

۲۷ مهر ماه ۱۳۹۸

همزمان با افزایش تقاضای ارز ناشی از سفر زیارتی ایرانی‌ها به عراق، رئیس کل بانک مرکزی یک یادداشت اینستاگرامی را منتشر و اعلام کرد: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد و نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را مستمرا بهبود ببخشد.

روز بعد از انتشار این خبر نرخ دلار تقریبا بدون ماند و از ۱۱۴۰۰ تومان به ۱۱۳۹۰ تومان رسید.

۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸

عبدالناصر همتی در هفدهم شهریور ماه امسال در یک پست اینستاگرامی با اشاره به سه فشار تقاضا برای ارز ناشی از متقاضیان ارز عمره مستحبی، متقاضیان ارز سفر به عراق و واردات کالاهای اساسی و ضروری (۱۶میلیارد یورو برای شش ماه) گفت: علیرغم تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند باثبات خود ادامه می‌دهد.

روز بعد از انتشار این خبر نرخ دلار تقریبا بدون و در سطح ۱۱۶۰۰ تومان باقی ماند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.