تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398 - 10:33
کد خبر : 20933

تجارت خارجی آمریکا کاهش یافت

تجارت خارجی آمریکا کاهش یافت

افت حجم تجارت خارجی آمریکا در ماه اکتبر هم ادامه یافت که مقصر آن را سیاست «اول آمریکا» ی دولت ترامپ می دانند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، کسری تجاری آمریکا در ماه اکتبر به شدت پایین آمد و هم صادرات و هم واردات کاهش یافته اند. این شرایط نشان دهنده ادامه کاهش جریان تجارت است که مقصر آن را سیاست «اول آمریکا» ی دولت ترامپ می دانند.

وزارت اقتصاد آمریکا اعلام کرد شکاف تجاری ۵.۷ درصد کاهش یافته و به ۶۶.۵ میلیارد دلار در ماه گذشته رسیده است.

صادرات پس از افزایش ۱.۳ درصدی در ماه سپتامبر ۰.۷ درصد کاهش یافته است. دلیل کاهش صادرات پایین آمدن ارسال محموله های مواد غذایی و خوراک دام از جمله دانه های سویا بوده است. صادرات خودرو هم کاهش یافته که دلیل آن می‌تواند اعتصاب چهل روزه جنرال موتورز باشد که تولید خودروهای موتوری را پایین آورد.

صادرات کالاهای سرمایه ای و مصرفی هم کاهش یافته است ولی صادرات محصولات صنعتی افزایش داشته است.

واردات کالا در بحبوحه کاهش واردات محصولات صنعتی، خودروهای موتوری و کالاهای مصرفی ۲.۴ درصد در اکتبر پایین آمد در حالی که ماه قبل از آن هم ۲.۱ درصد کاهش داشت. واردات کالاهای سرمایه ای افزایش متوسطی را نشان داد.

کاهش شکاف تجاری برای محاسبه تولید ناخالص داخلی خوب است و نشان می دهد تجارت می‌تواند از اقتصاد در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری حمایت کند. این در حالی است که رشد اقتصادی در بحبوحه کاهش هزینه مصرف کنندگان و ادامه ضعف سرمایه گذاری تجاری کند شده است.

ولی ادامه کاهش در صادرات و واردات نگران‌کننده است. سیاست تجاری حمایت از محصولات داخلی کاخ سفید باعث گرفتار شدن در جنگ تجاری با چین و جنگ عوارض با سایر کشورها شده است. دولت ادعا می کند این عوارض برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقابت ناعادلانه خارجی لازم است.

تجارت ۰.۰۸ درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت. اقتصاد با نرخ سالانه ۱.۹ درصد در سه ماهه سوم سال میلادی جاری رشد کرد در حالی که رشد اقتصادی در سه ماهه دوم ۲ درصد بود. پیش بینی می شود رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم زیر ۲ درصد باشد.

وزارت اقتصاد همچنین گزارش داد ذخایر خرده‌فروشی ۰.۳ درصد در اکتبر افزایش یافته و در ماه قبل از آن هم در ۰.۲ درصد بالا رفته بود. ذخایر خودروهای موتوری و قطعات آن پس از افزایش ۰.۱ درصدی در سپتامبر، ۰.۱ درصد پایین آمده که دلیل آن احتمالاً اعتصاب در جنرال موتورز است.

ذخایر عمده فروشی هم ماه گذشته ۰.۲ درصد افزایش داشت در حالی که در سپتامبر ۰.۷ درصد کاهش یافته بود.

اطلاعات در ماه جاری یک افزایش متوسط را در خرده فروشی در ماه اکتبر نشان می دهد و حاکی از ادامه کاهش تولید در کارخانه هاست. اقتصاد سرعت خود را از دست می دهد و دلیل آن در اصل جنگ تجاری ۱۶ ماهه با چین است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.