تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آذر 1398 - 15:29
کد خبر : 20841
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اما و اگرهای بسته کمک معیشتی دولت بسته هستند

اما و اگرهای بسته کمک معیشتی دولت

اما و اگرهای بسته کمک معیشتی دولت

در حالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ۶۰ میلیون ایرانی بسته معیشتی دولت دریافت کردند که بسیاری از مردمی که امروز یارانه می گیرند این بسته را دریافت نکرده اند و وزارت کار نیز پاسخگوی این موضوع نبوده است. به گزارش موج، پس از اینکه شب گذشته سومین مرحله از واریز بسته معیشتی

در حالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ۶۰ میلیون ایرانی بسته معیشتی دولت دریافت کردند که بسیاری از مردمی که امروز یارانه می گیرند این بسته را دریافت نکرده اند و وزارت کار نیز پاسخگوی این موضوع نبوده است.

به گزارش موج، پس از اینکه شب گذشته سومین مرحله از واریز بسته معیشتی دولت انجام شد باید ۶۰ میلیون ایرانی این بسته را امروز دریافت کرده باشند، اما با کمی پرس و جو میان مردم این آمار زیر سوال می رود، از صبح امروز بسیاری از مخاطبان خبرگزاری موج در تماس های ضمن اطلاع از اینکه یارانه بگیر هستند و بسته حمایتی دریافت نکردند جویای جزئیات نحوه ثبت نام بسته معیشتی شدند.

با توجه به اینکه سازمان برنامه مسئول تامین اعتبار این بسته است و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز شب گذشته در برنامه نگاه یک گفته بود«طبق قولی که در شب تعیین نرخ جدید بنزین به مردم دادم تا قبل از ۱۰ روز مبالغ وعده داده شده از منابع حاصل از مابه التفاوت افزایش نرخ بنزین به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شد.

این رقم زودتر از موعد و قبل از وصول مابه التفاوت نرخ بنزین به مردم از منابع مالی دیگر پرداخته شد.» جزئیات این موضوع از سازمان برنامه جویا شدیم و اعلام کردند که منابع این بسته حمایتی از سوی سازمان به وزارت کار و رفاه اجتماعی داده شده که جزئیات چگونگی واریز به دهک های مختلف باید از سوی این وزارتخانه منتشر شود.

پیگیری های خبرگزاری های موج از این وزارتخانه نیز راه به جای نبرد از یک سو سامانه اعتراض به بسته معیشتی دچار اختلال شده و از سوی دیگر نیز مسئولان این وزارتخانه پاسخگوی تلفن ها نبودند.

تجربه سال گذشته از پرداخت بسته حمایتی از سوی دولت نشان داد که پرداخت ها خیلی دقیق نبود و بسیاری از مشمولان همچون کارگران فصلی و … جا ماندند، به عبارت دیگر واریز بسته حمایتی دولت به بیمه شدگان تامین اجتماعی که دریافتی آنها کمتر از ۳ میلیون تومان بود و در آن زمان تعدادی از خانواده‌ها نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعتراض کردند که در ادامه این افراد اعتراضات خود را در سامانه ثبت و در نهایت از بین معترضین، قرار شد که فرایند واریز بسته حمایتی به یک میلیون نفر از افراد معترض انجام شود که در این زمینه سازمان تامین اجتماعی اسامی این افراد را به وزارت رفاه ارسال کرد و معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی دیگر هیچ مسئولیتی را در ارتباط با جاماندگان بسته حمایتی ندارد و در واقع وزارت رفاه باید منابع مورد نیاز خود را از طریق سازمان برنامه و بودجه، تامین و فرایند واریز بسته حمایتی را انجام دهد.

بر اساس اظهارات بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس، دولت وعده داد که تا پایان سال ۹۷ به سرپرست ۲۰ میلیون خانوار که دارای درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه است، ۶۰۰ هزار تومان کمک نقدی در قالب پرداخت بسته حمایتی انجام دهد. در واقع خانوارهای هدف عبارت‌اند از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، مستمری بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران و کارمندان و دولت وعده داده که تا پایان سال به این خانوارها بسته حمایتی پرداخت کند.

در نهایت پایان سال گذشته احد رستمی مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی در رابطه با توزیع بسته های حمایتی گفته بود: «تقریبا ۱۴ میلیون ۸۰۰ هزار خانوار بسته حمایتی را دریافت کردند دو میلیون خانوار داشتیم که در سامانه های اعلامی ما ثبت نام کردند. »

پس از آن محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با خبرگزاری موج اعلام کرد:« در جلسه ای که با نمایندگان دولت داشتیم، اعلام گردید این بسته در دو مرحله میان خانوارها توزیع شود، اما در عمل دیدیم که هیچ یک از تعهدات دولت عملی نشده است. به صورتی که امروز مجلس نسبت به نحوه توزیع بسته حمایتی دولت به شدت انتقاد دارد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه در حال حاضر میزان تورم در کشور هزینه زندگی را برای بسیاری از خانوارها بالا برده و از طرف دیگر دولت نیز تعهد کرده است که مابه التفاوت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب مردم واریز شود دولت باید نسبت به اینکه همه مشمولان این بسته را دریافت کرده اند اطمینان حاصل کند، از این رو باید دید در این برنامه بسته معیشتی بار دیگر تجربه بسته حمایتی تکرار خواهد شد و بسیاری از افرادی که نیازمند حمایت هستند از فهرست دریافت کنندگان حذف خواهند شد یا خیر؟ زیرا در شرایط کنونی به گفته دولت ۶۰ میلیون نفر باید این بسته را دریافت کرده باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.