تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آبان 1398 - 8:43
کد خبر : 20209

برآورد هزینه‌ سفر با خودرو شخصی

برآورد هزینه‌ سفر با خودرو شخصی

بسیاری از گردشگران و مسافران به‌خاطر افزایش نرخ بلیت هواپیما، تردد زمینی را در سفرهای برون مرزی به کشورهای همسایه، ترجیح می‌دهند.

البته هزینه عوارض خروج از کشور، کاپوتاژ خودرو و پرداخت مابه التفاوت نرخ سوخت، سفر با اتوبوس را به صرفه‌تر از خودرو شخصی کرده است. بیشترین هزینه سفر با خودرو شخصی به خارج از مرزها هزینه‌های مربوط به کاپوتاژ خودرو و چند برابر بودن نرخ سوخت در آن سوی مرزها نسبت به کشور است.

کسانی که قصد دارند با خودرو شخصی به کشورهای همسایه سفر کنند، برای اینکه بتوانند از خودروی شخصی خود در کشورهای دیگر استفاده کنند، باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی (کاپوتاژ) داشته باشند.

کاپوتاژ خودرو در ایران برای یک سال صادر می‌شود و در این مدت می‌توانید بارها و بارها بدون پرداخت عوارض گمرکی دو راهه، خودروی خود را از مرز خارج کرده و دوباره وارد کشور کنید.

هزینه کاپوتاژ ۳۰هزار تومان است. به این هزینه باید هزینه پلاک بین‌المللی به نرخ ۳۶۰هزار تومان، دفترچه مالکیت خودرو ۱۱۰هزار تومان، گواهینامه بین‌المللی یکساله ۱۱۹هزار تومان، برچسب IR هم ۴۸۰۰ تومان اضافه کرد. نکته مهم در مورد کاپوتاژ خودرو این است که بعد از یکسال و اتمام اعتبار برگه کاپوتاژ خودرو باید آن را باطل یا تمدید کنید. در صورت باطل نکردن برگه کاپوتاژ خودرو، مشمول جریمه خواهید شد.

افزایش سفرهای زمینی

با افزایش نرخ بلیت هواپیما سفرهای زمینی به کشورهای همسایه نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. محمد بایبوردی، مدیر پایانه مرزی نوردوز به‌عنوان پایانه مرزی برای سفر به ارمنستان، در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید «۵ ماهه ابتدای امسال تردد مسافران ایرانی برای رفتن به ارمنستان ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.»

به‌گفته بایبوردی «سفر اتباع ارمنستان به ایران نیز در همین مدت ۱۲۴ درصد رشد داشته است که سفر آنان روزانه است. در واقع به‌خاطر تفاوت نرخ ارز و لغو روادید از مردادماه سال ۹۵، اتباع ارمنستان هر روز برای خرید کالای ایرانی وارد خاک ایران می‌شوند.»

در مقایسه تردد مرزی با اتوبوس و خودرو شهری در مرز نوردوز، به گفته مدیر پایانه مرزی نوردوز در ۵ ماهه امسال تردد اتوبوس‌ها برای رفتن به ارمنستان ۲۶ درصد و تردد با خودرو شخصی ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

پرداخت مابه التفاوت نرخ بنزین

یکی از علت‌های دیگر ارزان‌تر بودن سفر زمینی با اتوبوس نسبت به خودرو شخصی الزام پرداخت مابه التفاوت نرخ بنزین است. بر اساس قانون خودروهایی که از مرز خارج می‌شوند باید ۹۰ درصد نرخ مابه التفاوت نرخ بنزین در داخل نسبت به کشور مبدأ را پرداخت کنند. به‌عنوان مثال آن‌طور که مدیر پایانه مرزی نوردوز می‌گوید، خودروهایی که از این مرز به مقصد ارمنستان خارج می‌شوند، باید به ازای هر لیتر بنزین ۸۵۰۰ تومان مابه التفاوت نرخ سوخت را بپردازند.

حسن داداش ‌زاده مدیر پایانه مرزی جلفا، که در مرز سفر زمینی به جمهوری نخجوان است، نیز در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید که مابه‌التفاوت نرخ بنزین در ایران و در جمهوری نخجوان زیاد نیست و این تفاوت حدود ۱۰۰ تومان است، اما به‌طور کلی چون جاذبه‌های گردشگری این جمهوری کم است بیشتر تردد از این مرز مربوط به تجار است. به‌گفته داداش زاده با توجه به افزایش عوارض تردد، رفت و آمد از این مرز کاهش یافته است. داداش‌زاده به موضوع قاچاق سوخت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به تفاوت اندک نرخ بنزین در ایران و نخجوان قاچاق گالنی بنزین در این مرز نسبت به مرزهای دیگر کمتر است. یکی از مشکلاتی که در مورد سفر به ترکیه با ماشین شخصی وجود دارد، نرخ بنزین در ترکیه است که بسیاری از افرادی که با ماشین شخصی خودشان به ترکیه سفر کرده ‏اند، از این موضوع گلایه می‌کنند. نرخ بنزین در ایران تقریباً یک ششم نرخ بنزین در ترکیه است.»

در مرز پارک کنید

با توجه به این هزینه‌ها برخی مسافران سفر خود با خودرو شخصی را تا مرز ادامه می‌دهند و در مرز خودرو خود را پارک و ادامه سفر را با خودروهای مستقر در مرز ادامه می‌دهند. به این ترتیب این مسافران هزینه‌ای برای کاپوتاژ یا مابه التفاوت نرخ بنزین نمی‌پردازند.

هزینه سفر از مرز تا کشور مقصد متفاوت است و در زمان اوج سفر در ایام تعطیل این هزینه‌ها افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال در تعطیلات هزینه سفر از مرز آستارا تا باکو با خودروهای مستقر در مرز ۱۳۴ هزار تومان و هزینه سفر از مرز رازی تا شهر وان ۵۰ هزار تومان است.

سفر با اتوبوس به صرفه تر

سفر با خودرو شخصی به کشورهای همسایه حداقل ۷۰۰ هزارتومان هزینه‌های مربوط به پلاک و گواهینامه بین‌المللی را برای مسافران رقم می‌زند که به این هزینه‌ها باید هزینه سوخت، عوارض خروج و… اضافه کرد. اما بررسی قیمت‌های بلیت اتوبوس نشان می‌دهد برای سفر به کشورهای همسایه بیش‌ترین نرخ بلیت اتوبوس مربوط به بلیت تهران-استانبول با نرخ ۳۶۰ هزار تومان است. نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای پرمتقاضی دیگر مانند مسیر تهران-ارمنستان ۲۵۰ و تهران- باکو ۲۸۰ و تهران-اربیل ۱۲۰ هزار تومان است.

در مجموع با وجود اینکه استفاده از خودرو شخصی برای مسافرت خارجی با پذیرش هزینه بیشتر می‌تواند رفاه بیشتری داشته باشد، اما مسافرت با اتوبوس با توجه به تعدد حرکت از پایانه‌های مسافری، مقرون به صرفه‌تر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.