تغییر جهت در بازار مسکن تهران

طبق گزارش بانک مرکزی در حالی در مهرماه، سه هزار و ۴۰۱ معامله مسکن در تهران ثبت شده است که در شهریور، این رقم به دو هزار و ۷۸۷ فقره رسیده بود.

بدین ترتیب معاملات مسکن با رشد ۲۲ درصد در مهرماه نسبت به شهریور مواجه شده است. با این حال، اگر حتی آمار قابل توجه معامله مسکن در اردیبهشت را نادیده بگیریم، میزان معاملات در مهرماه با میانگین امسال یعنی ۳۹۰۰ فقره، فاصله دارد.

امسال، تعداد معاملات به غیر از اردیبهشت (با ۱۲ هزار و ۱۲۸ خرید و فروش)، زیر شش هزار فقره بوده و پس از اردیبهشت روند مستمر نزولی داشته است.

از سوی دیگر، روند نرخ مسکن تهران نیز حاکی از رشد ماهانه ۰.۴ درصدی نرخ در آن است. بر این اساس، متوسط نرخ مسکن به ۱۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان رسید که نسبت به شهریور، رشد ۴۸ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

این رشد پس از دو ماه افت نرخ در بازار مسکن تهران اتفاق می‌افتد. بیشینه متوسط نرخ مسکن در تهران در امسال، مربوط به تیرماه است که در آن نرخ هر متر مربع واحد مسکونی، تا ۱۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان افزایش یافته بود.

در مجموع عملکرد هفت ماهه بازار مسکن در امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تعداد معاملات در تهران ۵۷.۵ درصد افت داشته و در مقابل، ۸۱.۳ درصد به نرخ مسکن افزوده شده است.

گزارش بانک مرکزی از اجازه مسکن در مهرماه نیز خبر داده که این رقم در تهران و مناطق شهری کشور به ترتیب ۳۴.۸ و ۳۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا