تاریخ انتشار : جمعه 12 مهر 1398 - 14:15
کد خبر : 19464

واردات کدام خودروها احتمالا آزاد می‌شود؟

واردات کدام خودروها احتمالا آزاد می‌شود؟

قائم مقام وزیر صمت در امور بین‌الملل می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های ارزی معتقدیم چنانچه قرار باشد، خودروی هیبریدی به کشور وارد شود صرفا این خودروها جهت بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته می‌شود. به گزارش جیب نیوز، هنوز شش هزار خودرو در گمرکات دپو و برای ترخیص معطل هستند. دلیل واضحی

قائم مقام وزیر صمت در امور بین‌الملل می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های ارزی معتقدیم چنانچه قرار باشد، خودروی هیبریدی به کشور وارد شود صرفا این خودروها جهت بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته می‌شود.

به گزارش جیب نیوز، هنوز شش هزار خودرو در گمرکات دپو و برای ترخیص معطل هستند. دلیل واضحی هم برای چرایی عدم ترخیص این خودروها اعلام نمی شود.

طبق آخرین برآوردهای انجام شده سال گذشته حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ پرسنل در شرکت‌های وارد کننده خودرو مشغول کار بودند و این در حالی است که حالا فقط سه هزار و ۵۰۰ نفر مشغول کار هستند. آن طور که از سوی واردکنندگان خودرو تخمین زده می‌شود چنانچه این رویه یعنی پافشاری بر ممنوعیت واردات خودرو ادامه یابد تا پایان امسال نیز دو هزار نیروی انسانی دیگر از شرکت‌ها تعدیل خواهند شد.

پیش از این نیز فعالان اقتصادی برای برطرف‌سازی چالش‌های حاصل از ممنوعیت واردات خودرو نامه‌های متعددی را به دستگاه‌های اجرای کشور، رئیس جمهور و معاون اول آن نوشته بودند. با این حال آیا ممکن است در نیمه دوم سال واردات خودرو آزاد شود؟

در همین حال معاون وزیر صنعت و قائم مقام وزیر صمت در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهای هیبریدی از مقصد چین و روسیه به کشور وارد می‌شود؟ به تجارت‌نیوز گفت: بحثی مبنی بر واردات خودروهای هیبریدی آن هم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح است. هدف از واردات این نوع خودروها نیز کاهش آلودگی هوا، انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از فناوری‌های نوین است.

سرانجام واردات خودروهای هیبریدی

حسین مدرس خیابانی با اشاره به واردات خودروهای هیبریدی افزود: برای واردات خودروهای هیبریدی هنوز به توافق کامل نرسیدیم. اما با توجه به محدودیت‌های ارزی معتقدیم چنانچه قرار باشد، خودروی هیبریدی به کشور وارد شود صرفا این خودروها جهت بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته خواهد شد.

او اظهار کرد: چنانچه روسیه در تولید خودروهای هیبریدی حرفی برای گفتن داشته باشد، ممکن است در واردات آن از این کشور نام‌برده برنامه‌ای شکل گیرد.

مدرس خیابانی خطرنشان کرد: با انتقال خودروهای هیبریدی به کشور قرار است از تکنولوژی آن برای صنعت خودروسازی ایران به کار گرفته شود تا خودروسازان ما خودشان هم به تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی تبدیل شوند.

او با اشاره به تولید خودروهای مشترک گفت: چند روز پیش در جلسه‌ای حضور پیدا کردم؛ افراد گفتند که ما برنامه‌ای در حوزه ساخت خودروهای خارجی داریم. جواب بنده هم این بود که صنعتگران خیلی به سراغ مطرح کردن برندهای خارجی نروند؛ چرا که در این بازه زمانی باید برنامه‌ای جهت ارتقا کیفی خودروهای داخلی داشته باشیم. برندهای داخلی ما باید جایگزین صنعتگران کشورهای منطقه شود. ما امروز به دنبال بزرگ‌سازی برندهای تولید داخل هستیم.

تولید خودرو مشترک با کشورهای همسایه

به گزارش تجارت نیوز؛ مدرس خیابانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این بازه زمانی امکان تولید مشترک خودرو با سایر کشورهای منطقه وجود دارد؟ پاسخ داد: با خیلی از کشورها به دنبال تولید مشترک هستیم. اخیرا تفاهم‌نامه مشترک تجاری میان ایران و ترکیه بسته شده است. قرار است سرمایه‌گذاران ترکیه در خاک ایران وارد شوند و همکاری‌ای شکل بگیرد. با این قرارداد کالاهای مشترک زیادی تولید خواهد شد. با ترکیه حتی برای شهرک‌های مشترک صنعتی و هم برای تولید کالاهای صنعتی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

او در ادامه اظهار کرد: هر کالایی در قرارداد مشترک ایران و ترکیه وجود دارد و تنها به خودرو محدود نمی‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که خودروهای هیبریدی قرار است از کدام کشورها وارد ایران شوند؟ گفت: اجازه بدهید اطلاعات دقیق و جزئی را مطرح نکنیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.