تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1398 - 8:20
کد خبر : 18270

تعداد مسافران هوایی کم شدند

تعداد مسافران هوایی کم شدند

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران با بیان اینکه صنعت هوانوردی در دنیا یک نقش غیر قابل انکار در تجارت و ارتباطات دارد، گفت: صنعت هوانوردی یک شاه راه حیاتی در بسیاری از جوامع دور دست است که می‌تواند در هنگام وقوع بلایا به عنوان یک بخش زیرساختی مهم به ویژه در مناطق دور دست

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران با بیان اینکه صنعت هوانوردی در دنیا یک نقش غیر قابل انکار در تجارت و ارتباطات دارد، گفت: صنعت هوانوردی یک شاه راه حیاتی در بسیاری از جوامع دور دست است که می‌تواند در هنگام وقوع بلایا به عنوان یک بخش زیرساختی مهم به ویژه در مناطق دور دست کمک بسیار زیادی کند.

سیاوش امیر مکری افزود: بر اساس آماری که یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) در سال ۲۰۱۸ در دنیا منتشر کرده، ۲۸ هزار فروند در قالب ۱۵ هزار ایرلاین در بخش حمل‌ونقل هوایی و در حوزه تجاری فعالیت دارد که سهم ایران از این میزان ۳۱۰ فروند هواپیما است که ۱۵۳ فروند به صورت عملیاتی در ناوگان هوایی فعالیت می‌کند.

امیر مکری ادامه داد: در حوزه هوانوردی عمومی بر اساس آمار‌هایی که گاما در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده ۴۴۸ هزار فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در بخش هوانوردی عمومی فعالیت دارند که سهم ایران ۲۶۶ فروند است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت فرودگاهی ۴ هزار فرودگاه در دنیا مستقر است و در مسیر‌های مختلف اقدام به ارائه فعالیت می‌کنند که سهم ایران از این میزان ۸۸ فرودگاه است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران با بیان اینکه در بحث ناوبری هوایی در دنیا ۱۹۰ فرودگاه فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند، گفت: در کشور ایران هم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این بخش با تجمیع کردن تمامی فعالیت‌های خود در این زمینه خدمات ارائه می‌دهد.

امیر مکری افزود: در سال ۹۷، ۳۹۰ هزار نشست و برخواست هواپیما ثبت شده و از این میزان ۴۷ میلیون مسافر جابه‌جا شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران گفت: طبق آمار‌های اعلام شده در سال ۹۷ و ۹۶، ۱۵ درصد میزان پرواز‌ها کاهش یافته و در بخش مسافری هم شاهد کاهش ۱۷ درصدی بوده‌ایم، همچنین در بخش بار و مسافر ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی گفت: ۹ فرودگاه بین‌المللی و همچنین ۳۰ مرز هوایی در کشور وجود دارد و تعداد فرودگاه‌های داخلی ما ۴۸ فرودگاه است که عمدتاً متعلق به مناطق آزاد، شرکت نفت و ارگان‌های نظامی است که عملیات هوانوردی آنها بر عهده خودشان است؛ اما ارائه سرویس‌ها از طریق شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌شود.

امیر مکری با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها هم اکنون درگیر عملیات بزرگ حج است، گفت: در سال ۹۸ عملیات حج به دلیل محدودیت‌هایی که کشور عربستان در اعزام حجاج ایجاد کرد باعث شد که تمامی حجاج ایرانی توسط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به مکه و مدینه اعزام شوند؛ این در حالی است که در گذشته انجام عملیات حج توسط ۲ تا ۳ شرکت ایرلاین ایرانی انجام می‌شد.

وی گفت: هم‌اکنون عملیات حج در ۱۹ فرودگاه کشور انجام می‌شود و ما توانستیم عملیات رفت حجاج را با کمترین میزان تأخیر نسبت به سال گذشته انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران گفت: ۸۸ هزارو ۵۰۰ زائر ایرانی از بیست و پنجم مرداد ماه به کشور باز می‌گردند و تا هفدهم شهریور ماه عملیات بازگشت ادامه دارد.

وی گفت: ۳۶۴ پرواز طی ۲۳ روز در قالب زمان‌بندی فشرده به کشور بازمی‌گردند و آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد زائران رشد ۴ درصدی داشته و تعداد پرواز‌ها هم رشد ۱۴ ونیم درصدی داشته است.

امیر مکری به برنامه هفته دولت هم اشاره کرد و گفت: در ۹ فرودگاه کشور ۲۵ پروژه به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح می‌شود که این برنامه‌ها در قالب پروژه‌های عمرانی، نوسازی فرودگاه‌ها وعملیاتی فرودگاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران اظهار کرد: صنعت حمل‌ونقل هوایی امکان تأمین منابع سرمایه‌ای را در دنیا برعهده دارد به همین دلیل شرکت فرودگاه‌ها سعی کرده است درصدی از هزینه‌های خود را بر اساس قانون ایجاد شده تأمین، مدیریت کند در نتیجه این هزینه‌ها در قالب طرح‌های توسعه‌ای، بهسازی، تأمین تجهیزات حوزه ناوبری و از منابع درآمدی تأمین می‌شود.

وی گفت: توجه مدیران فرودگاه‌ها به ویژه به موضوعات اقتصادی و ایجاد شرایط در زمینه‌های کسب درآمد در دستور کار قرار گرفته است و در حوزه بازرگانی و تجاری هم سعی کرده‌ایم اهداف بلند مدتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

امیر مکری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های خالی در کشور در سال‌های گذشته در دستور قرار گرفته است و ما استفاده از این ظرفیت‌ها را در مناطق مختلف به ویژه در حوزه زیرساختی به صورت گسترده در دستور کار قرار داده‌ایم؛ نگاه اقتصادی و همچنین تجاری‌سازی در قالب برنامه‌های بلند مدت یکی از مسیر‌هایی است که می‌تواند این ظرفیت‌ها را توسعه و گسترش دهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران گفت: طی یکسال گذشته طبق دستور وزیر راه و شهرسازی سعی کرده‌ایم فعالیت‌های خود را در حوزه هوانوردی عمومی گسترش دهیم و این تصمیم جدی در تمامی دستگاه‌ها و معاونت‌ها به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

امیر مکری با بیان اینکه در حوزه توسعه و بهسازی فرودگاه‌ها ۶۲ پروژه به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان در ۲۶ فرودگاه کشور شروع شده و در حال تکمیل است، گفت: برای سال ۹۸ و ۹۹، ۵۸ پروژه بهسازی ابنیه پروازی با ارزش ۸۸۰ میلیارد تومان در ۳۵ فرودگاه توسط هیات مدیره تصویب شده و توسط پیمانکاران هم اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران گفت: یکی از پروژه‌ها ساخت پایانه بین‌المللی فرودگاه تبریز به میزان ۱۴ هزار متر مربع به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان است ظرف دو ماه آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

وی گفت: در بخش تأمین تجهیزات هم ۴۱ پروژه به ارزش ۳۷۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۷ برنامه‌ریزی و به مرحله اجرایی می‌رسد.

امیر مکری به دو پروژه مهمی که در ماه گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد، گفت: افتتاح پروژه کوشک بزم و همچنین مرکز گسترش فعالیت‌های هوانوردری و تجهیز اتوسیستم اتوماسیون فرودگاه مهرآباد که توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و این دو پروژه نقش بسیار مهمی در حوزه عملیات هوانوردی کشور داشتند.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان پرواز‌ها‌ی عبوری ما ۱۴۰۰ پرواز بود که این میزان پرواز به دلیل فضای امن هوایی بود که در کشور وجود داشت و بسیاری از پرواز‌ها آسمان ایران را برای عبور انتخاب می‌کردند، اما به دلیل اتفاقاتی که در کشور‌های همسایه رخ داد و همچنین به دلیل پایین بودن عوارض عبوری کشور‌های همسایه بسیاری از ایرلاین‌ها ترجیح می‌دادند که آسمان این کشور‌ها را انتخاب کنند.

وی گفت: با ایجاد مشکلات سیاسی و امنیتی که در کشور‌های همسایه رخ داده است هم‌اکنون ایرلاین‌ها آسمان ایران را به دلیل امن بودن انتخاب می‌کنند و هم‌اکنون میزان پرواز‌های عبوری ما در شرایط عادی ۸۰۰ تا ۹۰۰ پرواز در روز است.

امیر مکری گفت: به دلیل ساقط شدن پهباد امریکایی توسط ایران برای مدت کوتاهی میزان پرواز‌های عبوری به ۱۰۰ پرواز در روز کاهش یافت، اما با بازگشت حالت عادی میزان پرواز‌ها هم دوباره به ۸۰۰ تا ۸۵۰ پرواز در روز افزایش یافت، اما پرواز‌هایی که شرکت فرودگاه‌ها سرویس می‌دهد، ۱۴۰۰ پرواز است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران به پروژه‌های فرودگاهی افتتاح شده در هفته دولت هم اشاره کرد و گفت: دو پایانه خارجی در فرودگاه اردبیل و همچنین توسعه اپرون فرودگاه امام خمینی است و پروژه‌های عملیاتی و هوانوردی در فرودگاه‌های شیراز، ارومیه، بوشهر، رشت، اهواز، مهرآباد، شاهرود، زاهدان، بن‌آباد و بجنورد است که با سفر وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

امیر مکری با بیان اینکه ۶۸ درصد از درآمد‌های شرکت فرودگاه‌ها از طریق عوارض پرواز‌های عبوری حاصل می‌شود، گفت: ۲۱ درصد از درآمد‌ها هم از طریق عوارض سرویس‌هایی است که فرودگاه‌ها به ایرلاین‌ها می‌دهد و ۵ درصد از درآمد‌ها هم از طریق عوارض مسافری تأمین می‌شود، تنها ۵ درصد از درآمد‌ها از طریق اجاره اماکن فرودگاهی تأمین می‌شود این در حالی است که در بسیاری از فرودگاه‌های دنیا این درآمد‌ها و عوارض‌ها ۵۰_۵۰ است.

وی با بیان اینکه با ایجاد و راه‌اندازی یک صندوق فروش سعی خواهیم کرد تمامی اقلام و قیمت‌هایی که در اماکن تجاری فرودگاه‌ها به مسافران فروخته می‌شود، ثبت شود و ما به صورت اجاره سالیانه درآمد‌های خود را کسب کنیم، ایجاد این سیستم زمینه‌ساز ثبات قیمتی و نظارت‌های بیشتر بر فروش کالا است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری ایران با اشاره به اینکه از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ترمینال‌ها استفاده خواهیم کرد، گفت: با ارائه تخفیفات ۳۰ درصدی و همچنین ارائه طرح‌های تشویقی سعی خواهیم کرد بخش هوانوردی عمومی و تجاری را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه فضای ایران خوشبختانه یک فضای امن برای عبور تمامی پرواز‌ها است، گفت: بسیاری از کشور‌های تلاش می‌کنند که مسیر پرواز‌های پروازی خود را از ایران تغییر دهند، اما به دلیل امنیت بالایی که در آسمان و فضای ایران است و همچنین سرویس‌های هوانوردی مطلوبی که ایران ارائه می‌دهد نتوانسته‌اند مسیر پروازی خود را تغییر دهند.

امیر مکری گفت: هیچ قطع همکاری با فرودگاه‌های سایر کشور‌ها نداشته‌ایم و ایران به دلیل عضویت بین‌المللی که در ACA دارد با تمامی اعضای این انجمن همکاری‌های بسیاری مطلوبی داشته است.

یکی از الزامات هوانوردی کشور برای تست یاکالیبره کردن دستگاه‌های کمک‌ناوبری در کشور، هواپیما‌های فلایت‌چک است

او ادامه داد: این دستگاه‌ها در فرودگاه‌ها در طول سال بنا به مقررات باید مورد وارسی و بازرسی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: پس از سقوط فلایت‌چک سازمان هوایی در کیش، ایران در دو مرحله مجبور شد از کشور‌های خارجی با مشکلات فراوان، هواپیمای فلایت‌چک اجاره کند.

امیرمکری افزود: حدود سه سال پیش بود که با تلاش دست‌اندرکاران شرکت‌فرودگاه‌ها نخستین فروند هواپیمای فلایت‌چک خریداری شد که در فرودگاه‌های مالکیتی و سایر فرودگاه‌ها دستگاه‌های کمک‌ناوبری را آزمایش می‌کنند.

او با بیان اینکه در تلاش هستیم هواپیمای فلایت‌چک دوم را خریداری کنیم، گفت: رقمی که پیش‌بینی می‌شود برای خرید این هواپیما اختصاص یابد، به همراه تجهیزات FIS عدد ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است.

مهرآباد فرودگاهی تشریفاتی نمی‌شود /پرواز‌های داخلی در مهرآباد ادامه دارد

او با بیان اینکه پرواز‌ها در مهرآباد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح روز بعد متوقف است، گفت: این در راستای آسایش و آرامش همسایه‌های اطراف مهرآباد است.

اوتوضیح داد: پیش از این با شرکت آلمانی قراردادی برای خرید این فلایت چک داشتیم که پس از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها این قراداد متوقف شد. حال طرف آلمانی به ما اعلام کرده است شما هواپیما را از شرکتی ثالث تهیه کنید و ما نصب تجهیزات آن را برای شما انجام می‌دهیم که هم اکنون، با شرکت ثالث مذاکرات به خوبی پیش رفته است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده این هواپیما وارد کشور شود.

او با اشاره به انتقال برخی پرواز‌ها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) گفت: هیچ برنامه‌ای برای تعطیل شدن و یا تشریفاتی شدن فرودگاه مهرآباد وجود ندارد و این فرودگاه به کار خود ادامه می‌دهد.

۶۰ درصد هزینه‌های شرکت فرودگاه‌ها جاری است

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: غیر از ۲ تا ۳ فرودگاه که درآمد‌های جاری آنها و هزینه‌هایشان یکسان است، بقیه درآمد‌های ما برای فرودگاه‌ها از محل پرواز‌های عبوری است که رقم عمده‌ای را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پرواز‌های عبوری سهم نیست، این درآمدی است که شرکت فرودگاه‌ها بابت نصب رادار در اقصی‌نقاط کشور از ارتفاعات ایران‌شهر تا ارتفاعات لارستان ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: از صددرصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها ۴۰ درصد توسعه‌ای و ۶۰ درصد جاری است که شامل هزینه‌های آب، برق، گاز، تعمیر و نگهداری، قرارداد‌های جاری پیمانکار و… است.

او گفت: البته برخی ارگان‌ها هم به دنبال سهم‌خواهی از محل پرواز‌های عبوری هستند که خوشبختانه تاکنون محقق نشده است، اما ما معتقدیم ارگان‌های دیگر هم نباید از این محل سهم داشته باشند، به عنوان مثال؛ هلال احمر چه نقشی در پرواز‌ها دارد، سهمی بابت هر بلیت از مسافر دریافت می‌کند.

وی همچنین درباره حقوق پرسنل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبر‌های هوایی ایران، گفت: ما براساس قانون مدیریت خدمات کشوری و در آن چارچوب عمل می‌کنیم، که هم اکنون قانونی خاص نداریم، اگرچه قانون به ما اجازه داده است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط نسبت به ایجاد آئین‌نامه‌ای خاص برای حقوق و دستمزد پرسنل طبق قانون اساسنامه عمل کنیم، اما فعلا در قالب مدیریت خدمات کشوری هستیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.