تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مرداد 1398 - 8:31
کد خبر : 18156

واردات و قاچاق روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین!

واردات و قاچاق روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین!

معاون سابق وزیر نفت می‌گوید: حذف ۴ ساله کارت سوخت و افزایش مصرف، موجب واردات روزانه حداقل ۸/۸ میلیون لیتر بنزین شده است.

روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

اصغر ابراهیمی اصل معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی، میزان واردات بنزین روزانه به کشور در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۸ را به دلیل حذف کارت سوخت ۸/۸ میلیون لیتر دانست و اعلام کرد بابت واردات این مقدار بنزین ۸ میلیارد دلار پرداخت شده که با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی، رقم پرداخت شده حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.
ابراهیمی اصل در گفت‌وگو با نود اقتصادی، واردات روزانه ۸/۸ میلیون لیتر بنزین روزانه را کف واردات بنزین به کشور دانست زیرا در برخی از روزها ۱۲ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است. وی حذف کارت سوخت را یک اقدام اشتباه و به ضرر منافع ملی توصیف کرد که وزیر نفت باید پاسخگوی این اقدام خود باشد. او تاکید کرد اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، دیگر نیازی به واردات ۸ میلیارد دلار بنزین به کشور نبود و متاسفانه به همین اندازه که بنزین وارد کشور شده، بنزین از کشور قاچاق شده است. ابراهیمی اصل اضافه کرد با حدف کارت سوخت، زمینه قاچاق بنزین از کشور تسهیل شد و در عین حال، الگوی مصرف را جابجا کرده و به مصرف بی‌رویه دامن زد. وی بنزین‌های وارداتی به کشور را یورو ۲ و یورو ۳ خوانده و گفته است که بنزینی که به اسم یورو ۴ به کشور وارد شده همان بنزین‌های یورو ۲ و یورو ۳ بوده و کیفیت آن نیز به مراتب پایین‌تر از بنزین ترکیبی با محصولات پتروشیمی در داخل کشور بوده است. به گفته ابراهیمی اصل، عده‌ای با واردات بنزین با کیفیت پایین و فروختن آن به قیمت بنزین با کیفیت بالا و بعد هم قاچاق کردن بنزین به خارج کشور سود کلانی برده‌اند. به گفته وی ۱۵ درصد بنزین به‌خاطر حذف کارت سوخت، قاچاق می‌شود. پیدا کردن افرادی که بنزین را به کشور وارد کرده اند کار بسیار ساده‌ای است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.