تاریخ انتشار : شنبه 10 فروردین 1398 - 11:14
کد خبر : 13783
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خسارت ۷ میلیارد تومانی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد بسته هستند

خسارت ۷ میلیارد تومانی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد

خسارت ۷ میلیارد تومانی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد

حجت‌الله یارمحمدی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بزرگ‌ترین عواملی که روی بناهای تاریخی و به‌ویژه در مناطق تاثیر می‌گذارد زلزله و نزولات جوی سنگین است. وی افزود: زمین‌لرزه فروردین ۸۸ آسیب‌های شدیدی به‌دنبال داشت اما بعد از زلزله بارش باران میزان تخریب‌ها را بیش‌تر کرد؛ در حال حاضر با نزولات جوی اخیر و اواخر

حجت‌الله یارمحمدی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بزرگ‌ترین عواملی که روی بناهای تاریخی و به‌ویژه در مناطق تاثیر می‌گذارد زلزله و نزولات جوی سنگین است.

وی افزود: زمین‌لرزه فروردین ۸۸ آسیب‌های شدیدی به‌دنبال داشت اما بعد از زلزله بارش باران میزان تخریب‌ها را بیش‌تر کرد؛ در حال حاضر با نزولات جوی اخیر و اواخر سال ۹۷ متأسفانه ابنیه‌های تاریخی بروجرد دچار آسیب شده‌ است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: تقریبا ۲۷ بنای تاریخی تا به امروز دچار آسیب شده‌اند، البته تعدادی از این آثار در خارج از محدوده شهری قرار دارند.

وی با اشاره به میزان تخریب بالای این آثار تاریخی بر اثر سیلاب بیان کرد: برآورد ریالی ما از این آثار و ابنیه‌های تاریخی در حدود هفت میلیارد تومان است که از جمله این بناها می‌توان به خانه حریری، مسجد امام(ره)، مسجد جامع، خانه محمدی، خانه حاتمی و خانه افتخارالاسلام اشاره کرد.

یارمحمدی گفت: نزولات جوی روزهای اخیر سبب شد تا نگهداری برخی بناهای تاریخی کاسته شود، برخی از این بناها به‌صورت شخصی هستند که دارای مشکل نیستند، ولی تعدادی از این آثار و ابنیه‌ها رها شده و در بین ورثه مانده که همین امر کار نگهداری را مشکل کرده؛ آن دسته از بناها هم که در انحصار دولت هستند مشکلات خودشان را دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: اگر حفظ و حراست از این بناها در زمان وقوع حوادث طبیعی انجام نشود، مشکل تخریب هم تشدید خواهد شد و به همین میزان هم مرمت آن زمان‌بر خواهد بود، بنابراین باید کار مرمت و حفاظت از این آثار قبل از شروع فصل سرما انجام شود.

وی اظهار داشت: ۲۷ بنای تاریخی از آثار شهرستان بروجرد دچار آسیب شده‌اند که این خسارت‌ها مربوط به سال گذشته و بخشی هم مربوط به امسال است، به‌طور قطع اگر مرمت‌ها تا قبل از بارندگی‌های اخیر انجام می‌شد با خسارات کمتری مواجه بودیم.

یارمحمدی افزود: برای حفاظت از آثار تاریخی حداقل اقدامات پوششی و اضطراری را باید تا قبل از پاییز امسال انجام دهیم تا مانع تشدید آسیب‌ها شود. منتظر تخصیص اعتبار در رابطه با آثار مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی هستیم تا کار را شروع کنیم، بخش‌هایی که در اختیار موقوفات یا شخصی هستند باید خوشان پیگیر شوند وهرچه زودتر این آسیب‌ها را برطرف کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.