علت گراني گوشت قاچاق نيست/ تا ۲ سال ديگر كمبود شير خواهيم داشت (+فیلم)

رئیس هیات مدیره اتحادیه گاوداران استان اصفهان:اگر روند کشتار دام های مولد و شیرده ادامه یابد تا ۲ سال دیگر با کمبود شیر روبرو می شویم / کاله و پگاه به تعهدات شان پایبند نیستند / قاچاق تاثیری بر کمبود گوشت ندارد/ وزارت صمت دلیل اصلی نابسامانی ها در صنعت دامپروری ایران است

آیا این ادعا صحت دارد که دامداران؛ گاوهای شیری خودشان را به دلیل افزایش قیمت گوشت و عدم صرفه اقتصادی تولید شیر کشتار می کنند؟

به گزارش جیب نیوز ، دلیل این موضوع فقط افزایش قیمت گوشت نیست؛ به صرفه نبودن تولید شیر و عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان مهم ترین دلیل کشتار دام های شیری است. قیمت نهادهای دامی بسیار افزایش یافته است هزینه تولید شیر حداقل برای تولید کنندگان بالای ۲۳۰۰ تومان است این در حالی است که ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو شیر ۲ هزار تومان را به عنوان قیمت شیر ملاک قرار داده که با این وجود صنایع لبنی یا پولی پرداخت نمی کنند یا با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت مصوب شده از دامدار شیر را خریداری می کنند. با این وضعیت در میان مدت و بلند مدت مطمئنا با بحران روبرو خواهیم شد.

شما بگویید دامدار امروز باید چه کاری انجام دهد! قیمت خوراک دام مانند تفاله و سبوس که تولید داخل محسوب می شد دوبرابر شده است. قیمت دیگر نهادهای دامی که وارداتی محسوب می شد و قرار بود با ارز دولتی به دامدار فروخته شود عملا به قیمت آزاد به دامدار فروخته می شود. به عنوان مثال کنجاله سویا در اصفهان قرار بود با هزینه حمل ۲۴۰۰ تومان به دامدار فروخته شود اما هیچ وقت این وعده عملی نشد و دامدار مجبور است سویا را با قیمت کیلویی ۳۵۰۰ تومان خریداری کند.

من این خبر را که گفته می شود دام های شیری مولد کشتار می شوند را تایید می کنم. دلیل کشتار کمبود خوراک دام ، افزایش قیمت آن و عمل نکردن دولت و صنایع لبنی به تعهدات شان می دانم. وقتی دام غذایی نداشته باشد که بخورد و تولید شیر صرفه اقتصادی نداشته باشد چاره ای جز کشتار نداریم. در حال حاضر هیچ دامداری نمی تواند با کمبود خوراک دام و افزایش هر روزه قیمت آن؛ دام خود را نگه دارد و مجبور است آن را کشتار کند. مسئولان دولتی به کدام یک از وعده های خود در خصوص کمک به تولیدکنندگان شیر عمل کرده اند؟!

آیا روند کشتار دام مولد به کمبود شیر منتهی نمی شود؟! ما در آینده با بحران تولید شیر روبرو نخواهیم شد؟

اجازه بدهید وضعیت دامپروری در کشور را برای شما تشریح کنم. یک گوساله برای اینکه به گوشت برسد ۲۴ ماه طول می کشد. اتفاقی که اکنون افتاده و ما با کمبود گوشت روبرو هستیم درصد بسیار کمی از آن به قاچاق ربط دارد. ما با سوء مدیریت روبرو هستیم. ریشه کمبودگوشت را باید در اتفاقات سال ۹۵ (یعنی ۲ سال قبل) جستجو کرد. در سال هایی که قیمت خرید شیر ۱۴۴۰ تومان بود، لبنیاتی ها هیچ گاه این قیمت نخریدند و شیر از ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ بیشتر خریداری نشد. از سوی دیگر کمبود خوراک دام و افزایش ناگهانی قیمت آن سبب شد تا دام های گوشتی ما پروار نشوند و دامدار مجبور به فروش آنها به کشتارگاه ها شود. برای همین امروز ما با افزایش قیمت گوشت روبرو هستیم. این که گفته شود قاچاق دام دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت است ادعایی است که به طور کلی از واقعیت به دور است.

همین وضعیت را ما در مورد شیر هم خواهیم داشت. به زودی در ۲ سال آینده با نبود دام مولد و شیری و کمبود شیر روبرو خواهیم شد. در طی سال های گذشته به دلیل افزایش نیافتن قیمت شیر و همچنین چند برابر شدن قیمت خوراک دام؛ دامداران مجبور شدند گوساله ها و دام های مولد را بفروشند. این روند هم اکنون هم ادامه دارد. ۲ سال دیگر ما حتما با کمبود شیر روبرو خواهیم شد.

به نظر شما چه کسانی و یا چه نهادی مقصر اصلی در نابسامانی اخیر در صنعت دامپروری ایران است؟

متاسفم که اعتراف کنم سوء مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیل اصلی نابسامانی های اخیر در صنعت دامپروری ایران است. ما در زمینه عدم مدیریت در خصوص واردات خوراک دام با بحران روبرو هستیم. در زمینه صنایع لبنی هم همین وضعیت و چرخه معیوب برقرار است؛ این صنایع از تولید کنندگان شیر جدا هستند.

لازم است صنایع لبنی زیر مجموعه جهاد کشاورزی باشند نه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ چرا که مسئله تولید شیر ارتباط وابسته و پیوسته ای با دامداران دارد. وقتی وزارت صنعت به صورت کاملا خود مختار و بدون توجه به وضعیت تولیدی کشور تصمیم به اجرای ممنوعیت صادارت شیرخشک می کند قطعا زنجیره تولید با مشکل روبرو می شود.

صنایع لبنی و دامپروری کشور نیاز به متولی دارد با این وضعیت که تحت کنترل وزارت صنعت است تولیدات دامی در کشور با مشکل همیشگی روبرو خواهد بود. این سوء مدیریت ما را ۲ سال دیگر با بحران تولید شیر روبرو می کند. فقط در استان اصفهان و فقط در یک کشتارگاه که آمار گرفته ایم ۱۲۰ راس دام مولد و شیری در روز کشتار می شود. با این وضعیت با بحران در دامپروری روبرو خواهیم شد. صنعت دامپروری با سوء مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت با بحران روبرو شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا