تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 بهمن 1397 - 13:36
کد خبر : 12383
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای امتیاز ۵۵ ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی ۲۰۱۸ بسته هستند

امتیاز ۵۵ ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی ۲۰۱۸

امتیاز ۵۵ ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی ۲۰۱۸

رقابت­­‌پذیری جهانی یک ابزار سیاستی دقیق برای شناسایی اولویت­‌ها و پایش پیشرفت اقتصادی کشورها است که میزان پیچیدگی اقتصاد کشورها، موانع توسعه اقتصادی و نقاط ضعف و قوت هر کشور را در قالب ۱۲ رکن نشان می­­‌دهد. گزارش رقابت ­پذیری جهانی که همه ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می­­‌شود، با رتبه­­‌بندی کشورها در شاخص

رقابت­­‌پذیری جهانی یک ابزار سیاستی دقیق برای شناسایی اولویت­‌ها و پایش پیشرفت اقتصادی کشورها است که میزان پیچیدگی اقتصاد کشورها، موانع توسعه اقتصادی و نقاط ضعف و قوت هر کشور را در قالب ۱۲ رکن نشان می­­‌دهد.

گزارش رقابت ­پذیری جهانی که همه ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می­­‌شود، با رتبه­­‌بندی کشورها در شاخص رقابت­­‌پذیری جهانی به سنجش میزان رقابت­‌پذیری کشورها می­‌پردازد. شاخص ارکان رقابت­‌پذیری، به ارزیابی عوامل ایجادکننده بهره­­‌وری می­­انجامد زیرا بهره­­‌وری بیشترین نقش را در رشد اقتصادی بلندمدت کشورها دارد و موجب رفاه اقتصادی کشورها می­­‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد، در راستای هم­سویی با عصر انقلاب صنعتی چهارم و لحاظ نمودن عوامل ایجادکننده بهره­­‌وری در این عصر، شاخص جدیدی را با عنوان شاخص رقابت­ پذیری جهانی طراحی کرده است که با وجود حفظ ۱۲رکن رقابت­­‌پذیری، تغییرات عمده­­‌ای در سطوح متغیرهای آن مشاهده می­‌شود.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، در شاخص جدید مجمع جهانی اقتصاد، معیارها و شرایط پویای ناشی از انقلاب صنعتی چهارم مورد توجه قرار گرفته و شاخص بر مبنای انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفت‌های متعاقب آن بازطراحی شده است. از این­رو، این شاخص با بازتعریف ارکان رقابت­ پذیری و معیارهای سنجش آن، در هر دو بعد مفهومی و محاسباتی، نگاه خود را نسبت به رقابت­ پذیری به ­روز کرده است.

به دنبال تغییرات صورت گرفته در تعریف نماگرها و نحوه محاسبه امتیازها، کشورها نمی­‌توانند رتبه و امتیاز رقابت‌­­پذیری و به ­طور کلی عملکرد سال جاری خود را با سال­‌های پیشین منطبق کنند. این یعنی ۱۱۴ متغیری که در گزارش‌های پیشین رقابت­­‌پذیری، شاخص رقابت­­‌پذیری جهانی را تشکیل می­‌دادند، به ۹۸ متغیر تقلیل یافته­­‌اند که از این میان، ۶۴ متغیر جدید هستند. همچنین، وزن اطلاعات حاصل از نظرسنجی از مدیران اجرایی بنگاه­‌های اقتصادی از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته و ۷۰ درصد امتیازات بر اساس داده­­‌های آماری کشورها اندازه­‌گیری شده­‌اند. علاوه بر این مقیاس اندازه­­‌گیری امتیازها هم در یک مقیاس ۰ تا ۱۰۰ انجام می­‌شود.

جمهوری اسلامی ایران به مدت ۹ سال پیاپی در این گزارش حضور داشته است و رتبه و امتیاز کشور در ۱۲ رکن رقابت ­پذیری با همکاری معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با مجمع جهانی اقتصاد محاسبه  این اطلاعات به شرح جدول زیر است:

رتبه ایران

(در بین ۱۴۰ کشور)

امتیاز ایران

(۱۰۰-۰)

شاخص رقابت­‌پذیری جهانی ۸۹ ۵۴.۹
۱.  بهداشت ۸۴ ۷۷.۵
۲.  اندازه بازار ۱۹ ۷۴.۵
۳. ثبات اقتصاد کلان ۱۱۷ ۶۶.۹
۴. زیرساخت­ها ۷۶ ۶۵.۴
۵. مهارت ۹۱ ۵۷
۶. نظام مالی ۹۸ ۵۲.۵
۷. پویایی کسب­ و کارها ۱۱۹ ۵۰
۸. بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۰ ۴۷.۶
۹. نهادها ۱۲۱ ۴۴.۳
۱۰. بازار نیروی کار ۱۳۶ ۴۳.۱
۱۱. بازار محصول ۱۳۴ ۴۲
۱۲. توانایی نوآوری کسب­ و کارها ۶۵ ۳۷.۶
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.