تاریخ انتشار : یکشنبه 23 دی 1397 - 9:07
کد خبر : 11664

محدودیت های تراکش های کارتی باعث افت ۶۱۶ هزار میلیارد ریالی تراکنش ها شد

محدودیت های تراکش های کارتی باعث افت ۶۱۶ هزار میلیارد ریالی تراکنش ها شد

مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آبان و آذر ماه ۹۷ با اعمال سیاست‌های ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی در محدودیت تراکنش‌های کارتی منجر به کاهش ۶۱۶ هزار میلیارد ریالی ارزش تراکنش‌ها شد. به گزارش ایبِنا، گزارش اقتصادی شاپرک در آذرماه ۹۷ بیانگر این است که بیش از یک هزار و ۸۵۵ میلیون تراکنش باارزش دو میلیون و

مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آبان و آذر ماه ۹۷ با اعمال سیاست‌های ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی در محدودیت تراکنش‌های کارتی منجر به کاهش ۶۱۶ هزار میلیارد ریالی ارزش تراکنش‌ها شد.

به گزارش ایبِنا، گزارش اقتصادی شاپرک در آذرماه ۹۷ بیانگر این است که بیش از یک هزار و ۸۵۵ میلیون تراکنش باارزش دو میلیون و ۴۱۴ میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت پردازش‌شده که تعداد تراکنش‌ها به نسبت آبان ماه با افزایش ۳.۳۸ درصدی و ۶۰۶ میلیونی مواجه شده درحالی‌که ارزش تراکنش‌ها با کاهش ۹.۶۳ درصدی و افت بیش از ۲۱۳ هزار میلیارد ریالی همراه شده است.

بر اساس این گزارش، این آمار بیانگر این است که اعمال سیاست ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تعیین سقف ۱۰۰ میلیون تومان خرید باکارت های بانکی در کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی در طول یک شبانه‌روز اثر خود را بر تراکنش‌های شاپرکی در آذرماه نشان داده، به‌نحوی‌که باوجود افزایش در حدود ۴ درصدی در تعداد تراکنش‌ها که همواره به غیر آبان ماه روند صعودی داشته است اما مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آذرماه با افت به ارزش ۲۱۳ هزار میلیارد ریال با ۹ درصد کاهش به نسبت آبان ماه همراه شده است.
کاهش ۶۱۶ هزار میلیارد ریالی ارزش تراکنش‌های شاپرکی در آبان و آذرماه

افزون بر این، این کاهش مبلغی در ارزش تراکنش‌های شاپرکی در آذرماه بعد از کاهش بی‌سابقه و بیش از ۱۵ درصدی باارزش ۴۰۳ هزار میلیارد ریال در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آبان ماه به نسبت مهرماه رخ‌داده که در آبان ماه نیز اعمال محدودیت خرید با هر کارت‌بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان دلیل اصلی این کاهش بوده است. از این رو با اعمال این دو سیاسیت از سوی بانک مرکزی در آبان و آذرماه با کاهش ۶۱۶ هزار میلیارد تومانی در ارزش تراکنش های شاپرکی به نسبت مهرماه مواجه شد.

عبدالناصر همتی از زمانی که سکان هدایت بانک مرکزی را در دست گرفته به‌منظور بازگشت آرامش به بازار ارز، مقابله با فعالیت‌های پول‌شویی و همچنین محدود کردن فعالیت پایانه های فروش در خارج از کشور سه سیاست اصلی را در حوزه ابزارهای الکترونیکی در شبکه بانکی اعمال کرده است که این امر منجر به مدیریت بازار ارز با جلوگیری از خروج سرمایه از کشور که با فعالیت پایانه های فروش خارج از کشور انجام می‌شد و کاهش در حدود ۵۰ درصد نرخ دلار شده است.
بخش‌نامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی

در راستای اصلاحات در این بخش، بخش‌نامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی در ۱۰ آبان ماه که مهم‌ترین بندهای آن به ایجاد محدودیت خرید با هر کارت‌بانکی در طول یک شبانه‌روز به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، الزام ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش‌های کارتی به هنگام پاسخ و الزام به درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا است، ابلاغ شد.
اعمال محدودیت در تراکنش‌های کارتی برای هر کد ملی

رئیس‌کل بانک مرکزی در اقدامی تکمیلی به‌منظور کوتاه کردن دست سود جویان در دخالت در بازار ارز و مقابله با فعالیت‌های پول‌شویی از این مسیر، محدودیت سقف خرید در تراکنش‌های کارتی برای هر کد ملی در طول یک شبانه‌روز به رقم ۱۰۰ میلیون تومان را از ۱۷ آذرماه اجرایی کرد که منجر به کاهش ۲۱۳ هزار میلیارد ریالی رقم تراکنش‌های شاپرکی در آذرماه شده است.
ابلاغ بخشنامه شرایط جدید استفاده از چک‌های تضمین‌شده

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه دیگری که در ۱۱ آبان ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد، شرایط جدیدی را برای صدور و استفاده از چک‌های تضمین‌شده تعیین کرد که بر اساس آن، از این تاریخ به بعد چک‌های تضمین‌شده تنها باید در وجه ذینفع صادر می‌شود و درج مشخصات ذینفع بر روی برگ چک الزام‌آور شده است. این بخش‌نامه باهدف مدیریت نقدینگی، ثبات بخشی به وضعیت اقتصادی کشور در حوزه‌های پولی، ارزی و بانکی با ایجاد شفافیت بیشتر و حذف زمینه‌های احتمالی ارتکاب جرائم در حوزه‌های ‌یادشده، اعمال‌شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.