تاریخ انتشار : شنبه 15 دی 1397 - 19:33
کد خبر : 11323

تداوم تولید اسنک با ذرت دامی و مماشات با متخلفان بهداشتی و ارزی!

تداوم تولید اسنک با ذرت دامی و مماشات با متخلفان بهداشتی و ارزی!

به فاصله دو هفته از افشای استفاده دو کارخانه مشهور صنایع غذایی از ذرت دامی برای تولید انواع اسنک (پفک و محصولات مشابه آن)، جزئیات جدیدی از این پرونده منتشر شد که ابعادش هولناک است، اگرچه هنوز خبری از تعطیلی آن دو کارخانه یا برچیدن محصولاتشان از سطح بازار نیست! به گزارش «جیب نیوز»، نخستین

به فاصله دو هفته از افشای استفاده دو کارخانه مشهور صنایع غذایی از ذرت دامی برای تولید انواع اسنک (پفک و محصولات مشابه آن)، جزئیات جدیدی از این پرونده منتشر شد که ابعادش هولناک است، اگرچه هنوز خبری از تعطیلی آن دو کارخانه یا برچیدن محصولاتشان از سطح بازار نیست!

به گزارش «جیب نیوز»، نخستین بار اواخر آذرماه بود که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد که در پیگیری‌هایش در خصوص محموله‌های وارداتی ذرت تراریخته، به دو کارخانه صنایع غذایی رسید که هرکدام یک برند مشهور در عرصه تولید و عرضه اسنک به بازار کشورمان را دارند.

کشفی که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در تشریح آن گفت: «بحث استفاده از ذرت دامی در شرکت‌های تولید کننده اسنک مورد بررسی فوق‌العاده قرار گرفت و مشخص شد ۲ شرکت، در تولید محصولاتشان از ذرت دامی استفاده می‌کنند که قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

تخلفی که این مقام مسئول، علت بروز آن را تفاوت ارز اختصاص داده شده به ذرت خوراکی و ذرت دامی دانست و افزود: «طبق مقررات، ذرت دامی با ارز دولتی و ذرت خوراکی با ارز سامانه نیما وارد بازار می‌شود. در تامین ذرت دامی از منابع ارز دولتی استفاده می‌شود، اما ارز سامانه نیما به ذرت خوراکی تعلق می‌گیرد که قیمت آن حدود ۲ برابر ارز دولتی است.»

گزارشی که در ادامه آن، دو نکته مهم مورد تاکید قرار گرفته بود. نخست اینکه «ایمنی و سلامت پفک‌های تولیدی با ذرت دامی تراریخته در دست بررسی است و سازمان غذا و دارو ظرف چند روز آینده در خصوص آن اعلام نظر خواهد کرد» و بعد آنکه «بررسی‌های سازمان غذا و دارو ادامه دارد و در ادامه راه، تمام شرکت‌های تولید کننده اسنک را شامل خواهد شد.»

دو نکته‌ای که اگر نگوییم محقق نشده‌اند، معلوم هم نیست به چه میزان پیشرفت داشته‌اند و چه زمانی قرار است محقق شوند. آیا ایمنی و سلامت پفک‌ها و اسنک‌های تولیدی با ذرت دامی تراریخته مشخص شده یا فرایندی زمان بر است؟ بررسی دیگر شرکت‌های تولید کننده ایندست محصولات به کجا انجامید و آیا هنوز در دستور کار قرار دارد یا خیر؟

پرسش‌هایی که می‌شود به آنها، چرایی برخورد نکردن با دو کارخانه متخلف را هم افزود، اما پیش از این جا دارد بپرسیم که از چه زمان این کار در این کارخانه‌ها شروع شده و از آن مهم تر، چه حجمی از ذرت دامی از مسیر تغذیه دام و طیور خارج و به مسیر تولید محصولات خوراکی برای انسان‌ها هدایت شده است؟

این سوالی است که پاسخ آن امروز مشخص شد و البته نهاد شفاف سازی کننده در این خصوص، نه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه آن، که سازمان تعزیرات بود که امروز نشست خبری برگزار کرد و طی آن، سیدیاسر رایگانی، سخنگوی تعزیرات در بخشی از سخنانش از توقیف ۲ هزار تن ذرت دامی در کرج خبر داد.

خبری که این مقام مسئول پیرو آن، در خصوص ماجرای استفاده از این ذرت‌ها برای مصارف انسانی توسط دو شرکت معروف افزود: «با ارجاع گزارش از سوی وزارت بهداشت در این خصوص، دو پرونده در شعب تعزیرات حکومتی استان البرز تشکیل شده است. دو محموله به میزان ۲ هزار تن که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود، توقیف شده است که متأسفانه حدود ۷۰۰ تن از این ذرت‌ها بدون رعایت کمترین نکات بهداشتی، در فضای باز نگهداری می‌شدند.»

توضیحاتی شوک‌آور که نشان می‌دهد میزان تخلف رخ داده توسط این شرکت ها، فراتر از چیزی است که تصور می‌شد؛ دو محموله به میزان دو هزار تن که اگر قرار به سرشکن کردن در بسته‌های ۷۰ تا ۱۰۰ گرمی پفک و اسنک باشند، انبوهی از محصولات ناسالم (اگر نگوییم خطرناک) می‌شوند که در هر مغازه‌ای در دسترس مردم، به ویژه کودکان قرار دارند.

محصولاتی که برخی تصور می‌کردند با افشای تولیدشان با ذرت دامی، آن هم از نوع تراریخته، به زودی از بازار‌ها گردآوری خواهند شد و تعطیلی آن دو کارخانه مشهور را به دنبال خواهند داشت، اما حالا مشخص می‌شود که حتی به افشای نام این کارخانه‌های متخلف هم منجر نشده اند. کارخانه‌هایی که ظاهرا چه تخلف بهداشتی انجام دهند و چه تخلف ارزی، قرار نیست تعطیل شوند!

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.