تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1397 - 9:15
کد خبر : 1370

۱۵شرکت اروپایی از ایران می‌روند +اسامی شرکت‌ها

۱۵شرکت اروپایی از ایران می‌روند +اسامی شرکت‌ها

در پی خروج آمریکا از برجام و دادن مهلت سه تا شش‌ماهه به شرکت‌ها برای پایان دادن به فعالیت‌های خود در ایران، قریب به اتفاق شرکت‌های اروپایی در برابر کدخدا سر تعظیم فرود آورده و حتی منتظر اعلام نظر دولت‌های خود نمانده‌اند. در حالی که دولت‌های اروپایی در مواضع سیاسی خود تاکید کرده‌اند در برجام

در پی خروج آمریکا از برجام و دادن مهلت سه تا شش‌ماهه به شرکت‌ها برای پایان دادن به فعالیت‌های خود در ایران، قریب به اتفاق شرکت‌های اروپایی در برابر کدخدا سر تعظیم فرود آورده و حتی منتظر اعلام نظر دولت‌های خود نمانده‌اند.

در حالی که دولت‌های اروپایی در مواضع سیاسی خود تاکید کرده‌اند در برجام باقی می‌مانند و از شرکت‌های خود در برابر چماق تحریم‌های آمریکا محافظت می‌کنند، اما مدیران و روسای شرکت‌های اروپایی اعم از آن‌ها که قصد ورود به بازار ایران داشته‌اند و آن تعداد معدودی که فعالیت‌های خود را در ایران شروع کرده‌اند، تصریح کرده‌اند به تحریم‌های آمریکا گردن می‌نهند و روابط تجاری خود را با ایران متوقف خواهند کرد.

قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری ایران با ایرباس برای خرید هواپیما و قرارداد پنج میلیارد دلاری با توتال برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی مهم‌ترین قرارداد‌های برجامی بودند.

مدیران این شرکت‌ها که هر دو فرانسوی هستند خیلی زود پرچم تسلیم را بلند کردند و در پی خروج آمریکا از برجام توافقات خود را با ایران پایان یافته دانستند. دولت ایران بویژه حساب ویژه‌ای روی قرارداد با توتال بازکرده بود و امید داشت با آمدن این شرکت، دیگر شرکت‌های اروپایی نیز از آمریکا نترسند و وارد ایران شوند؛ اما نه‌تن‌ها این اتفاق نیفتاد بلکه توتال با وجود دریافت امتیازات ویژه در پارس جنوبی جزو نخستین شرکت‌هایی بود که از تبعیت خود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.

موضعگیری ۱۵ شرکت اروپایی نسبت به همکاری با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را بخوانید:

ایرباس: ایرباس لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران را پذیرفت. منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود را با ایران که آماده‌سازی آن ماه‌ها به طول انجامید پذیرفته است.

توتال: قرارداد توتال به گفته مقامات دولتی نماد موفقیت توافق هسته‌ای بود که از بین رفت. شرکت توتال اعلام کرد اگر نتواند از تحریم‌های دولت آمریکا معاف شود، از قرارداد چند میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج خواهد شد.

مرسک: بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی فعالیت در ایران را خاتمه می‌دهد. سورن اسکو، مدیر شرکت مرسک گفت: با توجه به این‌که قرار است تحریم‌های آمریکا به اجرا درآید، اگر ما در آمریکا هم فعالیت تجاری داشته باشیم، نمی‌توانیم در ایران فعالیت کنیم.

ام. اس. سی: دومین شرکت بزرگ کانتینری جهان هم از ایران می‌رود. شرکت ام. اس. سی اعلام کرد، ثبت سفارشات جدید برای ایران را متوقف خواهد کرد.

دانیلی ایتالیا: شرکت ایتالیایی قرارداد ۱.۵ میلیارد یورویی با ایران را متوقف کرد. شرکت فولادسازی دانیلی ایتالیا اعلام کرد تلاش برای یافتن تأمین‌کننده مالی برای سفارشات ۱.۵ میلیارد یورویی که در ایران برنده شده است را متوقف کرده است.

آلیانز آلمان: بیمه آلیانز آلمان همکاری با ایران را قطع می‌کند. سخنگوی شرکت بیمه آلیانز آلمان گفت، این شرکت در حال آماده شدن برای کاهش قرارداد‌های مرتبط با ایران به دلیل تحریم‌های جدید دولت آمریکاست.

تورم دانمارک: شرکت دانمارکی فعالیت در ایران را متوقف کرد. شرکت تانکری تورم دانمارک اعلام کرد، به دلیل وضع تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه ایران، ثبت سفارشات جدید در ایران را متوقف کرده است. این شرکت در زمینه حمل فرآورده‌های نفتی فعالیت دارد.

ساراس ایتالیا: این شرکت اعلام کرده نگران است نفت ایران را از دست بدهد. داریو اسکافاردی، مدیرعامل شرکت ساراس گفت: نگران عدم دسترسی بازار به نفت ایران به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران هستم.

زیمنس آلمان: این شرکت اعلام کرده همکاری جدیدی با ایران شروع نخواهد کرد. البته وزیر نیروی ایران پس از سفر به آلمان اعلام کرد نسبت به تداوم حضور زیمنس مطمئن شده است.

لویدز انگلستان: شرکت بیمه لویدز لندن اعلام کرده در حال بررسی تبعات اقدام ترامپ بر بازار بیمه خود هستیم.

کپسای اسپانیا: پالایشگاه کپسای اسپانیا اعلام کرده خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند. مارتا لورنته، سخنگوی شرکت کپسای اسپانیا که مشتری نفت ایران است، گفت: در حال حاضر، فعالیت تجاری ما مطابق روال گذشته است، اما با وسواس به هرگونه محدودیت تجاری‌ای که از سوی هر تحریم بین‌المللی وضع شود، احترام می‌گذاریم.

انی ایتالیا: شرکت نفتی انی ایتالیا اعلام کرده از ایران نفت نمی‌خرد. مدیر شرکت انی ایتالیا گفت، انی تمام طلب‌های معوق خود را از ایران بابت سرمایه‌گذاری سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.

دی زد بانک آلمان: دومین بانک بزرگ آلمانی تراکنش مالی با ایران را معلق می‌کند. دی زد بانک آلمان که دومین بانک بزرگ آلمانی در زمینه اعطای وام به‌شمار می‌آید، اعلام کرد تراکنش‌های مالی خودرا با ایران در ماه جولای به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پی. جی. ان. آی. جی لهستان: شرکت لهستانی گفته پروژه گازی خود را در ایران به حالت تعلیق درآورد. معاون شرکت گازی پی. جی. ان. آی. جی لهستان اعلام کرد، این شرکت فعالیت در یک پروژه گازی را در ایران به‌دلیل ریسک ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق درآورده است.

ان. جی فرانسه: شرکت‌ان. جی فرانسه به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه می‌دهد. گروه گاز و برق ان. جی فرانسه اعلام کرد تا ماه نوامبر به قرارداد‌های مهندسی خود در ایران پایان می‌دهد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.