کنیا صادرکننده نفت شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، کنیا اولین محموله نفت خام خود را در روز دوشنبه صادر کرد و اولین کشور آفریقای شرقی شد که به جمع کشورهای صادر کننده نفت پیوسته است.

کنیا هنوز سال ها از ساخت زیرساخت های لازم برای استفاده از کل ظرفیت تولید نفت خود فاصله دارد. اولین صادرات بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت کنیا درگیری های احتمالی بر سر نحوه تقسیم ثروت نفتی این کشور را آشکار کرد.

در ماه مارس، اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا قانون نفت ۲۰۱۹ را امضا کرد که به موجب آن ۷۵ درصد سود نفت کشور به دولت مرکزی می رسد، ۲۰ درصد به شهرستان های تولید کننده نفت و ۵ درصد هم به جوامع محلی تعلق می گیرد.

محموله روز دوشنبه به شرکت تجاری چم چاینا یو کی بر اساس یک طرح پایلوت بین دولت کنیا و شرکای آن شامل شرکت نفت آفریقا ، شرکت اکتشافی تولو اویل انگلیس و توتال فرانسه فروخته شد.

شرکت تولوی انگلیس تخمین زده که میدان نفتی تورکانا ۵۶۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد ولی رسیدن به تولید کامل ۱۰۰ هزار بشکه در روز تا ۲۰۱۴ ، نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها شامل حفاری و خط لوله دارد.

ماه ها طول کشید تا محموله روز دوشنبه با کامیون از میدان نفتی به بندر انتقال یابد و تا زمان ساخت یک خط لوله ،انتقال نفت خام به این شیوه اقتصادی نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا