تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 20:19
کد خبر : 2721
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کمپین علی کریمی برای گرانی ها موفق می شود؟ بسته هستند

کمپین علی کریمی برای گرانی ها موفق می شود؟

کمپین علی کریمی برای گرانی ها موفق می شود؟

طی روزهای اخیر کمپین نه به خرید کالاهای گران شده از سوی علی کریمی ، فوتبالیست سرشناس ایرانی کلید خورد؛ کمپینی که بلافاصله با پیوستن هنرمندان مشهوری چون شهاب حسینی داغ شد. به گزارش جیب نیوز، اما فارغ از نیت و هدف سلبریتی های ایرانی که بی شک برای بهبود اوضاع اقتصادی بوده اما این

طی روزهای اخیر کمپین نه به خرید کالاهای گران شده از سوی علی کریمی ، فوتبالیست سرشناس ایرانی کلید خورد؛ کمپینی که بلافاصله با پیوستن هنرمندان مشهوری چون شهاب حسینی داغ شد.

به گزارش جیب نیوز، اما فارغ از نیت و هدف سلبریتی های ایرانی که بی شک برای بهبود اوضاع اقتصادی بوده اما این سوال ایجاد می شود که ایا کمپین نه به گرانی علی کریمی سرانجامی خواهد داشت یا در حد یک شواف باقی خواهد ماند؟ و سوال دیگر اینکه در صورتیکه این کمپین با استقبال عامه مردم مواجه شود ، ایا هدف اصلی این کمپین که همان کوتاهی دست دلالان و کاهش قیمتهاست محقق می شود یا خیر؟

جعفر خیرخواهان، اقتصاددان ایرانی ، در این خصوص به جیب نیوز گفت: اولا من خوش بین نیستم که در صورت تداوم این کمپین تقاضا جهت خرید کالاهای گران شده کاهش یابد دوما چه بسا تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد.

وی معتقد است، با ایجاد این کمپینها بیشتر نام برخی مطرح می شود و این کمپین صرفا بر سر زبانها می افتد ولی در عمل هیچ تغییر خاصی ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه مشهد اذعان داشت:در ادبیات جامع شناختی-اقتصادی به این فعالیتها اقدام جمعی گفته می شود که تجارب نشان داده معمولا به نتیجه نمی رسند و بزرگترین چالش این کمپین ها سواری مجانی یا همان free riding است بدین معنا که معمولا افراد حاضر نیستند هزینه کنند اما در نهایت می خواهند سود و فایده برند به عبارتی برای کسانی که به این کمپین می پیوندند شرکت در ان هزینه ای ندارد در حالیکه بر اساس تجارب معمولا در عمل این افراد نه تنها به أهداف کمپین پایبند نیستند که چه بسا خود در صف خرید کالاهای گران قرار می گیرند .

وی تشریح کرد: در واقع بانیان و شرکت کنندگان در این کمپین با موج سواری بر شرایط موجود خود را مطرح می کنند اما در عمل ضمن عدم پایبندی به أهداف کمپین نتیجه ای عاید جامعه هدف نخواهد شد زیرا این اقدامات جمعی غالبا با شکست مواجه می شوند.

خیرخواهان متذکر شد:اینکه گفته می شود در کشورهای پیشرفته با گران شدن اجناس مردم خرید نمی کنند در واقع صحبتهای عوام است که بدون اگاهی از شرایط منطقی موجود در کشورهای توسعه یافته عنوان می شود.

به گفته این اقتصاددان در این کشورها در صورت بروز این مشکل سازمانهای ضد انحصار و یا سازمانهای حمایت از مصرف کنندگان وارد می شود به طوریکه منافع مصرف کننده و تولیدکننده در نظر گرفته می شود .
خیرخواهان گفت: این در حالی است که متاسفانه در ایران این شرایط برد برد وجود ندارد و گاها با دخالت دولت و کاهش غیر منطقی قیمتها تولیدکنندگان ضرر می کنند.

وی البته به این نکته هم اشاره کرد که در صورت وجود فضای رقابتی و با گران فروشی یک تولیدکننده مصرف کنندگان برای تنبیه ، به دنبال دیگر تولیدکنندگان می روند که متاسفانه در ایران کمتر این شرایط حاکم است.

وی در خصوص علل رفتار هیجانی مردم با افزایش ناگهانی قیمت خودرو ،طلا و … گفت: علت اصلی این است که مردم احساس امنیت روانی و اقتصادی ندارند و از ترس اینکه کالاها گرانتر نشوند به خرید هیجانی روی می اورند.

این اقتصاددان عنوان داشت: علل همه این تلاطمات و رفتارهای هیجانی مردم و عدم احساس امنیت رفتارهای الاکلنگی دولت و سیاستهای غلط اقتصادی است.

به گفته این استاد دانشگاه دولت مدام می گوید علل گرانی ها روانی است در حالیکه مسبب اصلی این اشفتگی ها رفتارهای اشتباه خود دولت است و متاسفانه هیچ گاه به حرف اقتصاددانها هم گوش نمی دهد.

خیرخواهان با بیان اینکه نفس عمل سلبریتی ها بد نیست اذعان داشت: در میان این اشفتگی ها نیز گروهی از سلبریتی ها که البته با نیت خیر و کمک به اوضاع وارد عمل شدند و در واقع می خواهند بگویند وظیفه ای که دولت نتوانسته انجام دهد ما انجام می دهیم و برای سامان دهی به اوضاع فعلی به کمپین روی می اوریم حتی اگر شکست بخورد.

وی در ادامه از چالش های دیگر این کمپین ها را بد نام شدن تولیدکنندگان نزد مردم دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.