تاریخ انتشار : جمعه 26 مرداد 1397 - 14:39
کد خبر : 5876

نا گفته‌هایی از تصمیمات وزارت نفت برای فروش نفت در دوران تحریم

نا گفته‌هایی از تصمیمات وزارت نفت برای فروش نفت در دوران تحریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکثر افرادی که اکنون در وزارت نفت مشغول به کارند، به درد شرایط تحریمی نمی خورند و تصمیماتی را خواهند گرفت که به زیان کشور خواهد بود. به گزارش مشرق، هدایت الله خادمی در مورد اقداماتی که باید وزارت نفت در مورد فروش نفت در دوران تحریم انجام دهد، گفت:

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکثر افرادی که اکنون در وزارت نفت مشغول به کارند، به درد شرایط تحریمی نمی خورند و تصمیماتی را خواهند گرفت که به زیان کشور خواهد بود.

به گزارش مشرق، هدایت الله خادمی در مورد اقداماتی که باید وزارت نفت در مورد فروش نفت در دوران تحریم انجام دهد، گفت: در دوران تحریم قبلی ما نیروهای زبده‌ای در وزارت نفت داشتیم که واقعا دلشان به حال کشور و نظام می‌سوخت و تلاش می‌کردند، نفت را به فروش برسانند.

وی گفت: آن دوره سیاست های مختلفی را دنبال می کردیم و به دنبال بالابردن فروش نفت بودیم و ممکن است اشکالاتی هم وجود داشت اما در نتیجه همه این بسته موجب به این شد، تا صادرات نفت ایران متوقف نشود و حتی تا حدود ۱ میلیون بشکه در بدترین شرایط اقتصادی ایران حفظ شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکیل کمیته‌ای در وزارت نفت به منظور فروش نفت در دوران تحریم گفت: با توجه به شناختی که از وزیر نفت دارم، ظاهرا این کمیته به منظور انتقال ریسک فروش نفت است، در صورتی که ما الان به افرادی نیاز داریم که آبروی خود را برای نظام و مردم بگذارند، نه اینکه مسئولیت را از روی دوش خودشان بردارند.

خادمی خاطرنشان کرد: مسئولان فعلی وزارت نفت نمی‌دانند، حتما اگر در دوران تحریم‌ سال‌های ۹۰ و ۹۱ کمیته فروش نفت در وزارت نفت تشکیل شد، همگی از اعضای تیم فروش نفت و مسئولان مربوطه بودند که وزیر وقت نفت نیز در این جلسه شرکت می‌کرد و به گونه‌ای نبود که بار مسئولیت فروش نفت به عهده این کمیته باشد و وزیر نفت تماشاچی و در نهایت نیز پاسخگوی فروش نفت نباشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در دوره تحریم قبلی شخصی را می شناسم که رسما نامه نوشت که به خاطر نظام مسئولیت فروش نفت را می پذیرم و آبرویم را وسط می‌گذار، اما متاسفانه در این دوره از تحریم‌ها از این افراد کمتر هستند که اگر هم باشند، مسئولیتی در فروش نفت ندارند، بنابراین باید بگویم کسی که آبرویش را مهمتر از آبروی نظام بداند، به درد کار در این شرایط نمی‌خورد.

به گفته وی متاسفانه چنین افرادی در وزارت فعلی نفت وجود ندارند و آنها غالبا خانه نشین شده‌اند.

خادمی با تاکید براین که از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می‌رسد که به دنبال حذف نهادهای نظارتی از چرخه فروش نفت هستند، گفت: کسی که بخواهد کار غیر قانونی انجام دهد، دنبال حذف نهادهای نظارتی است، در صورتی که اگر شفاف عمل شود، قطعا کسی و نهاد نظارتی نیز با نحوه فروش مخالفت نخواهد کرد، چون می‌دانیم شرایط کشور شرایط خاصی است و شرطش آن است که اقدامات انجام شده، به مصالح کشور باشد، نه اینکه مصالح فرد یا افراد در نظر گرفته شود.

وی گفت: صریح باید بگویم که اکثر افرادی که اکنون در وزارت نفت مشغول به کارند، از وزیر گرفته تا مدیران مربوط به فروش نفت به درد زمان تحریم نمی‌خورند و مرد شرایط سخت نیستند و رک بگویم که آقای زنگنه به درد این شرایط نمی خورد.

به گفته این نماینده مجلس، وزیر نفت که تضمین می‌دهد تا نفت را در دوران تحریم به فروش رساند، باید پاسخگوی عمل نکرده خود در وزارت نفت باشد و بگوید در ۵ سال گذشته به کدام قول‌های خود عمل کرده است، بگوید چرا صنعت نفت هیچ فعالیت توسعه‌ای نداشته است، بگوید چرا سالها باید منتظر حضور توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی باشیم و اکنون نیز باید منتظر باشیم که آیا توتال می‌رود یا می‌ماند، کی قرار است کار توسعه فاز ۱۱ آغاز شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که برخی از نمایندگان مجلس هم این خیانت ها را ملاحظه می‌کنند، اما به دلیل آنکه قول استخدام در وزارت نفت را گرفته‌اند و یا در این وزارت خانه مشغول به کارند، سکوت کرده و چشم خود را بر روی رفتارهای وزیر نفت بسته‌اند.

وی گفت: از همه عجیب تر این است، وقتی مسئولان وزارت نفت در شرایط تحریم طرحی برای فروش نفت و حفظ میزان صادرات نفت ندارند، صحبت از ارائه تخفیف می‌کنند؛ که ارائه تخفیف عملا منجر به بهم زدن بازار می‌شود و جز ضرر و زیان چیزی عاید کشور نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تا موضوع استیضاح وزیر نفت هم مطرح می شود، اتفاقاتی رخ می‌دهد که یا استیضاح مطرح نمی‌شود و یا افرادی که نامه استیضاح را امضا کرده اند، به یکباره امضای خود را پس می‌گیرند، بنابراین نباید توقع داشت تا زنگنه استیضاح شود، دولت هم به هیچ عنوان به فکر تغییرش نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.