تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 14:15
کد خبر : 627

موسسه مالی شناسایی نشده در نظام بانکی وجود ندارد

موسسه مالی شناسایی نشده در نظام بانکی وجود ندارد

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت که با حمایت دولت تدبیر وامید و اقدامات صورت گرفته، امروز موسسه مالی و اعتباری شناسایی نشده در نظام بانکی کشور وجود ندارد. به گزارش ایرنا، اکبر کمیجانی روز چهارشنبه در میزگرد رویکردهای نوین حمایت و تامین مالی بخش کشاورزی در یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت که با حمایت دولت تدبیر وامید و اقدامات صورت گرفته، امروز موسسه مالی و اعتباری شناسایی نشده در نظام بانکی کشور وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، اکبر کمیجانی روز چهارشنبه در میزگرد رویکردهای نوین حمایت و تامین مالی بخش کشاورزی در یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی درکرج افزود: در سال ۸۰ به دنبال ایجاد

شرایط خاص، قانون پولی بانکی کشور کمرنگ شد و درپی آن بیش از ۲۰ درصد منابع کمیاب بانکی از مسیر
نظام بانکی خارج و در اختیار سلسله نظام های بانکی و مالی مجاز و غیرمجاز قرارگرفت.

وی ادامه داد: در این وضعیت، نظارت بر موسسه های مالی و اعتباری رنگ باخت و بانک مرکزی هم فاقد پشتوانه قانونی برای نظارت براین موسسه ها بود.

کمیجانی گفت: سرانجام با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با حمایت دولت، مجلس و قوه قضاییه توانستیم
وضعیت نظارتی بر موسسه های مالی و اعتباری ساماندهی کنیم و امروز موسسه مالی و اعتباری شناسایی نشده در نظام بانکی کشور وجود ندارد.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: اکنون با اقدامات صورت گرفته منابع خارج از نظام بانکی به سمت نظام بانکی یا بازار سرمایه سوق داده شده است.

کمیجانی با بیان اینکه به طور سنتی ۹۰ درصد منابع مالی اقتصادی و اجرای پروژه ها خرد، متوسط و کلان از طریق منابع بانکی تامین اعتبار می شود، اظهار داشت: این بدین معنا است که بار سنگین تامین مالی پروژه ها بر دوش نظام بانکی است .

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی کشور امروز با مشکلات بزرگی مواجه است، گفت: یکی از این مشکلات ، معوقه های کلان تسهیلات است که امیدی به بازگشت بخشی از آن نیست.

وی ادامه داد: نظام بانکی در حالی بار عظیم پرداخت تسهیلات برای اجرای پروژه های خرد، متوسط و بزرگ را بر دوش دارد که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و نیازمند این هستیم تا راه های جدیدی گشوده شود.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بزرگترین آسیب در اقتصاد کلان و در بخش بازار مالی از طریق سهمیه بندی برای بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات صورت گرفته است.

وی گفت: این سهمیه بندی همیشه به نفع صنایع و خدمات بوده و بخش کشاورزی توان رقابت با این بخش ها را نداشته است.
کمیجانی افزود: امروز پروژه ای را در کشور نمی توانیم شناسایی کنیم که از منابع بانکی استفاده نکرده باشد، این در حالی است که نظام بانکی به دلیل محدودیت منابع ، توان پاسخگویی برای همه متقاضیان را ندارد.

وی ادامه داد: نظام بانکی در حد توانی که داشته پاسخگوی متقاضیان است اما این پاسخگویی مطلوب و رضایت بخش نیست و مستلزم این است که بیشتر از گذشته به سمت گسترش بازارهای سرمایه پیش برویم و از ابزارهای نوین برای همه بخش ها بویژه بخش کشاورزی استفاده کنیم.

کمیجانی گفت: توان پرداخت تسهیلات نظام بانکی در سال گذشته ۶۱۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است، امروز نیز سیاست پولی و اعتباری حمایت از تولید و سرعت بخشیدن برای خارج شدن از رکود اقتصادی و تامین سرمایه در گردش است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کم ترین آسیب را ناشی از نوسانات ارزی دیده خاطر نشان کرد: وابستگی بخش کشاورزی به نوسانات ارزی از دیگر بخش هایی چون صنعت وخدمات بسیار کمتر است.

یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی دیروز سه شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهوری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.