تاریخ انتشار : یکشنبه 5 خرداد 1398 - 15:22
کد خبر : 15577
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قطعه سازان تا ۲۰ روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند بسته هستند

قطعه سازان تا ۲۰ روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

قطعه سازان تا ۲۰ روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

اعضای انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هنوز بانک مرکزی تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومان قطعه سازان را تخصیص نداده است می‌گویند قطعه سازان قطعه به خودروساز نمی دهندکه این موضوع باید روشن شود. به گزارش مشرق، فرهاد به نیا امروز در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی کارخانجات خودروسازی بنا

اعضای انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هنوز بانک مرکزی تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومان قطعه سازان را تخصیص نداده است می‌گویند قطعه سازان قطعه به خودروساز نمی دهندکه این موضوع باید روشن شود.

به گزارش مشرق، فرهاد به نیا امروز در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی کارخانجات خودروسازی بنا به روایت رئیس انجمن خودروسازان کمبود قطعه است، اظهارداشت: اخیراً انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به دلیل کمبود قطعه راهی بازار نشده است. این انجمن باید بگوید کدام قطعه ساز سهمی قابل توجهی از عدم اختصاص قطعه به شرکت های خودروسازی را در اختیار دارد.
وی افزود: متأسفانه تعدادی از قطعه‌سازان با وجود آنکه حجم زیادی از تسهیلات بانکی را در اختیار گرفته اند و حتی توانایی تولید قطعات را هم دارند اما بنا به دلایلی حاضر به ارائه قطعه به شرکت‌های خودروسازی نیستند که همین امر صنعت قطعه‌سازی را زیر سوال برده در حالی که مقصر اصلی این امر تعدادی از قطعه‌سازان هستند که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند. سخنگوی انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها قرار دارد، تصریح کرد: ارزش مالی این تعداد خودرو ۸ هزار میلیارد تومان است که اگر تنها ۶۰ درصد از این منابع در اختیار قطعه‌سازان قرار می گرفت به طور حتم وضعیت آنها به مراتب بهبود می یافت. وی در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه جالب اینجاست که این تعداد قطعه‌ساز که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند مشغول خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه‌سازی هستند، گفت: در این شرایط این پرسش مطرح است که اگر آقایان پولی برای تولید قطعه ندارند چطور تمرکز خود را بر خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی گذاشته اند که لازم است قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کرده و دلایل این امر را بررسی کنند.وی با اعلام اینکه فروش سهام خودروسازان نباید به صورت انحصاری در اختیار عده خاصی قرارگیرد، گفت: باید فروش سهام در قالب یک کنسرسیوم بخش خصوصی باشد تا مانع از ایجاد انحصار در صنعت خودرو شود. به نیا با تاکید بر اینکه امروز در صنعت قطعه سازی کشور انحصارگرایی در توزیع قطعه ها بیداد می کند، افرود: انجمن قطعه سازان بابد اعلام کند کدام شرکت های قطعه سازی ارز دریافت کرده اما حاضر به ارایه قطعه به خودروساز نیست.
*قطعه سازان تا ۲۰ روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

در ادامه این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی نیز با اشاره به نامه نگاری انجام شده این انجمن با رییس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه ۱۴ اردیبهشت ماه که به ناصر همتی ارسال شد به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه سازان و خودروسازان در تامین مواد تأکیداتی را مطرح کردیم و در این نامه از همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه سازی و خودروسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ۲۵ اردیبهشت ماه اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که براساس ماده ۶ آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری تجاوز کند، گفت: از این رو اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به قطعه سازان و خودروسازان در چارچوب تعیین شده و با رعایت سایر ضوابط و مقررات امکانپذیر است بنابراین متقاضیان می توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات تصریح کرد: این نامه موجب بهت قطعه سازان شده است زیرادر جنگ اقتصادی ما به عنوان سرباز جلو رفته‌ایم اما سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست علاوه بر این در حال حاضر تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به صورت نقدی انجام می شود که در صورت ادامه این روند تا ۲۰ روز آینده، صنعت قطعه زمین گیر خواهد شد.

بیگلو با بیان اینکه نهادهایی که عدم حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می کنند، باید مسئولیت ۷۵۰ هزار شغل را برعهده بگیرند، افزود: قطعه سازان برادری خود را به اثبات رسانده اند به طوری که شاهد بودیم با آغاز پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی، ظرف ۴ هفته میزان تولید قطعات و خودرو افزایش پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.