تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 - 19:36
کد خبر : 32477

روسیه و چین به دنبال کاهش وابستگی به دلار

روسیه و چین به دنبال کاهش وابستگی به دلار
سفیر چین در روسیه از تلاش دو کشور برای حذف دلار از مناسبات دوجانبه تا حد امکان خبر داد.

جیب نیوز– به نقل از راشاتودی، سفیر چین در روسیه با اشاره به افزایش سهم یوان از مبادلات تجاری با روسیه گفت: در پاسخ به سیاست های تحریمی آمریکا، کشورها در تلاش برای فاصله گرفتن از دلار هستند. سهم یوان از تجارت با روسیه در سال ۲۰۱۴ معادل ۳.۱ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

به گفته ژانگ هانویی، روسیه به تدریج در حال کاهش وابستگی به دلار است و چین نیز تلاش دارد در مناسبات دوجانبه خود با این کاهش سهم دلار را تا حد امکان کاهش دهد. وی همچنین افزود که مقبولیت یوان در بین مقامات، کسب و کارها و سرمایه گذاران روسی افزایش پیدا کرده است.

پیشتر و پس از آن که مسکو و پکن توافق کردند سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری دوجانبه را به ۵۰ درصد افزایش دهند، آندری دنیسوف- سفیر روسیه در چین از افزایش سهم روبل و یوان از مبادلات به ۲۵ درصد خبر داد که این رقم بسیار بیشتر از رقم دو درصدی هفت سال قبل است. به گفته دنیسوف، روند استفاده از ارزهای ملی در تبادلات با چین به آرامی رو به افزایش است و با وجود چالش برانگیز بودن تجارت با استفاده از ارزهای ملی، شرایط ژیوپلتیکی این مساله را الزامی ساخته است.

سفیر چین در روسیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چین و روسیه به استفاده از روبل و یوان در مناسبات خود مجبور شده اند، افزود: نه تنها چین و روسیه که خیلی از کشورهای دیگر خواهان کاهش وابستگی به دلار را دارند چرا که آمریکا از دلار نه به عنوان یک ابزار مالی که یک اهرم فشار استفاده می کند.

چین اصلی ترین شریک تجاری روسیه است و در سال ۲۰۱۹ حجم مبادلات دو طرف به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که طبق توافق طرفین قرار است این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.