تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 بهمن 1398 - 8:22
کد خبر : 23324

رشد ۱.۳درصدی شاخص کل همزمان با رکورد جدید در عرضه اولیه سهام

رشد ۱.۳درصدی شاخص کل همزمان با رکورد جدید در عرضه اولیه سهام

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۵ هزار و ۶۹۵ واحدی همراه شد و به نزدیکی مرز کانال ۴۴۶ هزار واحد رسید. با رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به ۱۵۰ درصد رسید و نماگر اصلی آن طی این مدت ۵/ ۲ برابر شد.

ادامه هجوم پرقدرت نقدینگی در کنار بهبود نسبی بازار جهانی پیشتازی سهام در مقایسه با سایر بازارها را رقم زد. در همین حال، آخرین جلسه معاملاتی بازار سهام با یک عرضه اولیه دیگر همراه شد. به این ترتیب، رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان بار دیگر شکسته شد و شاهد حضور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای خرید این سهم تازه‌وارد بودیم.

این رشد که تحت تاثیر نقدینگی پرقدرت در حال ورود به بازار سهام و عواملی دیگر مانند بهبود نسبی قیمت کالاها در بازارهای جهانی بود، موجب شد تا دماسنج اصلی بازار از ابتدای سال تقریبا ۵/ ۲ برابر شود و در نتیجه بازدهی بورس تهران طی این مدت به حدود ۱۵۰ درصد برسد. این در حالی است که اغلب بازارهای موازی طی این مدت یا رشدی نداشتند یا بازدهی اندکی برای سرمایه‌گذارانشان به وجود آورده‌اند. نکته جالب توجه در معاملات دیروز بازار سهام، مشارکت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه «کلر» بود. در این عرضه اولیه دوباره شاهد شکسته شدن رکورد تعداد مشارکت کنندگان بودیم.

روز گذشته شاهد ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران بودیم. به این ترتیب متوسط ارزش روزانه معاملات خرد در هفته جاری به رقم بی‌سابقه ۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع مختلفی که در معاملات دیروز حاضر بودند، خودروسازان با بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان معامله، در صدر فهرست صنایع بورسی با بیشترین ارزش معاملات روزانه سهام بودند. جایگاه دوم این فهرست هم دوباره به بانک‌ها اختصاص یافت تا با بروز ریسک‌های ناشی از پدیده کرونا در بازار جهانی، این دو صنعت پیشران‌های بازار سهام باشند. این دو صنعت به واسطه حدود ۱۰۶۰ میلیارد تومان تقاضا بر مدار صعودی قرار گرفتند. به‌طوری که متوسط قیمت‌ها در صنعت ساخت خودرو و قطعات حدود ۹/ ۱ درصد و در گروه بانک‌ها نیز ۶/ ۳ درصد افزایش یافت. رشد شاخص گروه بانکی در پی مازاد تقاضا در سقف قیمتی روزانه (صف خرید) برای هفت نماد از ۱۰ نماد معامله شده این صنعت در بورس تهران رقم خورد.

در جریان معاملات دیروز شاخص کل بورس تهران ۳/ ۱ درصد رشد کرد. در همین حال نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد کمتر از ۱/ ۱ درصد به ارتفاع خود افزود. شتاب بیشتر دماسنج اصلی بازار در حالی بود که صدر فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران به تسخیر «وبملت» و «اخابر» درآمده بود. البته در روز گذشته اغلب نمادهای دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی هم با رشد ارزش بازار همراه شدند به‌طوری که شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی ۸/ ۳ درصد و نماگر گروه شیمیایی هم ۳/ ۱ درصد رشد کرد. این در حالی بود که متوسط قیمت‌ها در دو صنعت فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بسیار کم‌نوسان بود. طی روز گذشته در گروه فرآورده‌های نفتی که هشت نماد بورسی دارد شاهد ایجاد صف‌های خرید سنگین برای پنج نماد بودیم.
برگشت قیمت‌ها در بازار جهانی

ویروس کرونا تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۲۴ هزار نفر را در ۲۵ کشور دنیا آلوده کرده است. در این بین ۴۹۲ نفر هم قربانی این ویروس شده‌اند. شیوع کرونای ووهان موجب شد تا نگرانی‌ها برای افت تولیدات چین و کل دنیا افزایش یابد. افزایش نگرانی‌ها از ایجاد رکود موجب شد تا طی این مدت شاهد افت شدید قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی باشیم. به‌طوری که مس به‌عنوان دماسنج تولیدات صنعتی جهان در کمتر از سه هفته نزدیک به ۱۲ درصد افت قیمتی داشت. در همین مدت نفت برنت هم با افت ۲۲ درصدی قیمت مواجه شد و این بازار هم به اصطلاح خرسی (bearish) شد.

اما دیروز خبرگزاری رویترز خبر از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر یافتن درمانی برای افراد آلوده به ویروس کرونا توسط یکی از دانشگاه‌های چین، همزمان با پیشرفت دانشمندان انگلیسی برای ساخت واکسن این ویروس داد. این اخبار در حالی که هنوز توسط مقامات رسمی تایید نشده باعث شد مس حدود ۲ درصد و نفت برنت نیز بیش از ۸/ ۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کنند. این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که طی هفته جاری اغلب نمادهای کامودیتی‌محور بورس تهران، نسبت به بزرگان غیرکالایی بازار نقش کمتری در رشد شاخص کل داشتند. در همین راستا به نظر می‌رسد در صورت تایید کشف درمان این بیماری جدید، از روز شنبه می‌توانیم شاهد قوت گرفتن دوباره معاملات صنایع کالامحور بورس تهران و اثرگذاری بالای آنها بر دماسنج اصلی بازار باشیم.
رکوردشکنی‌های پی‌درپی عرضه‌های اولیه

روز گذشته شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت کلر پارس در بازار دوم فرابورس بودیم. در این عرضه اولیه بار دیگر رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان شکسته شد. در عرضه اولیه «کلر» بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد معاملاتی شرکت کردند تا شاهد مشارکت ۶/ ۱ درصد از جمعیت ایران در این عرضه اولیه باشیم. در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی ۳۹ سهم، معادل ۱۱۵ هزار تومان نقدینگی، اختصاص یافت. هفته گذشته شاهد یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس ایران بودیم. «فروی» در پنج جلسه معاملاتی اخیر با صف‌های خرید بسیار سنگینی همراه بوده است به‌طوری که ارزش این صف‌ها در روز شنبه از کل ارزش بازار این نماد بیشتر شد.

باید دید آیا این نماد هم راه «وآوا» را خواهد رفت یا نه. سرمایه‌گذاری آوا نوین در اولین روز آبان‌ماه در فرابورس ایران برای اولین بار عرضه شد. این نماد که در روز عرضه اولیه به قیمت ۲۱۶ تومان به ازای هر سهم به بورس‌بازان تخصیص یافته بود تا آخرین جلسه معاملاتی هفته قبل از ۱۵۰۰ تومان هم فراتر رفت. نکته جالب توجه در این بین این بود که مسوولان شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین طی این مدت بارها تاکید کردند که قیمت سهام شرکتشان بسیار بیشتر از خالص ارزش دارایی‌های آن (NAV) شده است. البته این نماد از ابتدای هفته جاری وارد مسیر اصلاح قیمت شد و طی پنج جلسه معاملاتی گذشته ۴/ ۱۷ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

حال باید منتظر بود و دید که آیا «فروی» و «کلر» هم این مسیر را ادامه می‌دهند و در مدت کوتاهی ارزش بازارشان به‌صورت حبابی چند برابر می‌شود یا نه.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.