تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 9:46
کد خبر : 25061
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای راه‌های کمک بلاعوض به آسیب‌دیده‌ترین صنف بسته هستند

راه‌های کمک بلاعوض به آسیب‌دیده‌ترین صنف

راه‌های کمک بلاعوض به آسیب‌دیده‌ترین صنف

مهرداد لاهوتی: به کمک‌های بلاعوض نیاز است. به پرداخت نقدی چندان اعتقاد ندارم. کمک‌های بلاعوض می‌تواند غیرمستقیم باشد. به‌عنوان‌مثال دولت می‌تواند هزینه آب و برق ۶ ماه از واحدها را تقبل کند.

صنعت گردشگری و بخش‌های مختلف آن احتمالاً بزرگ‌ترین قربانی اقتصادی کرونا هستند. چگونه می‌توان به شکل صحیح و اصولی، از فعالان این بخش اقتصادی مهم حمایت کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

به نسخه جداگانه نیاز است

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و نیز عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: «در نطق چهارشنبه خود بیان کردم که بیشترین آسیب به فعالان حوزه گردشگری وارد شده است اما تاکنون به این موضوع مهم توجه نشده است. فعالان صنفی مثل فروشندگان مواد غذایی، گاها فعالیت داشته‌اند اما صنف گردشگری در تعطیلی کامل و صددرصدی بوده است. تعطیلی که هنوز هم ادامه دارد و مشخص نیست چه زمان پایان می‌یابد. به نظرم ما آثار روانی این موضوع حتی بعد از عادی شدن شرایط باقی خواهد ماند. مردم حتی در صورت رفتن به مسافرت، احتیاط‌های لازم را به عمل می‌آورند. به نظر من باید برای این صنعت یک نسخه ویژه و جداگانه تدارک دیده شود که به نوعی جبران شود».

مالیات ارزش‌افزوده گرفته نشود

نماینده مردم لنگرود در ادامه افزود: «بخشی از فعالان حوزه، تسهیلاتی دریافت کرده‌اند. باید استمهال انجام شود. از طرف دیگر فعالان گردشگری در این مدت درآمدی نداشته‌اند بنابراین نباید مالیات ارزش‌افزوده از آنها اخذ شود. تاخیر دوماهه مالیات جوابگو نیست. وضعیت شاغلان این بخش با آسیب‌دیدگان دیگر فرق دارد چون هیچ درآمدی نداشته‌اند. تولیدکننده ممکن است با ۵۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کرده باشد اما به‌هرحال درآمد داشته است. در مورد آنها باید از تخفیف مالیاتی استفاده کرد اما فعالان بخش گردشگری اصلاً نباید در امسال مالیات بدهند. چرا باید از مالک هتلی که کاملاً تعطیل بوده است مالیات گرفت؟».

انگیزه مسافرت بیشتر شود

مهرداد لاهوتی در ادامه افزود: «باید بستری فراهم شود که وضعیت روحی مردم تغییر کند و به مسافرت رغبت کنند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در قالب ارائه تسهیلات ارزان، کارت سفر و ابتکارات دیگر زمینه مسافرت رفتن مردم را فراهم کند. چنین اقداماتی کمک می‌کند که صنعت گردشگری به روال طبیعی خود برگردد».

کمک بلاعوض غیرمستقیم

وی در ادامه تصریح کرد: «از طرف دیگر به کمک‌های بلاعوض نیاز است. به پرداخت نقدی چندان اعتقاد ندارم. کمک‌های بلاعوض می‌تواند غیرمستقیم باشد. به‌عنوان‌مثال دولت می‌تواند هزینه آب و برق ۶ ماه از واحدها را تقبل کند. یا می‌تواند سهم کارفرما در حق بیمه نیروها را به مدت ۶ ماه پرداخت کند تا مجبور به کاهش نیرو نشوند. صنعت گردشگری ما آماده شده بود و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده بود تا جذب مسافران خارجی افزایش یابد. کرونا به کشور ما محدود نمی‌شود اما کشورهای دیگر به واسطه آنکه از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند کمک‌های مالی بهتری به عمل آوردند. خوشبختانه مدیریت کرونا به خوبی انجام شد اما باید در زمینه حمایت اقتصادی به خصوص حمایت از بخش گردشگری اقدامات موثری صورت بگیرد. نباید اجازه داد صنعت گردشگری آسیب ببیند چون این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد».

تسهیلات را نباید تحمیل کرد

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان را به حمایت از بخش‌های مختلف اختصاص داده است. عرض بنده آن است که وام و تسهیلات دو بخش دارد. بعضی از فعالان اقتصادی تسهیلات گرفته‌اند اما ممکن است توانایی بازپرداخت آن را نداشته باشند. بخش دوم کسانی هستند که به تسهیلات نیاز دارند. درهرحال فکر می‌کنم که تسهیلات را نباید تحمیل کرد. به این معنا که افراد واقعاً نیازمند به تسهیلات از این امکان بهره‌مند شوند. به‌هرحال تسهیلات باید بازپرداخت شود. همان‌طور که گفته شد دولت بیشتر از زاویه کمک‌های مختلف حمایت کند: مالیات، حق بیمه و…».

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.