تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تیر 1397 - 17:45
کد خبر : 3124

در پی تصمیم دیرهنگام دولت برای تشکیل بازار ثانویه ارز؛ خواب از سر روحانی در توچال پرید! / مردم تا دو سال دیگر منتظر التهابات ارزی باشند

در پی تصمیم دیرهنگام دولت برای تشکیل بازار ثانویه ارز؛ خواب از سر روحانی در توچال پرید! / مردم تا دو سال دیگر منتظر التهابات ارزی باشند

در حالیکه طی دو روز گذشته شاهد اعتراضات بازاریان و اصناف مختلف بودیم دولت از تشکیل بازار ثانویه ارزی خبر داده است بازاری که به قول سیف قرار است از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که در کوچه پس‌کوچه‌ها ازطریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری ‌کند. به گزارش جیب نیوز، اما آیا این تصمیم ارزی دولت پس

در حالیکه طی دو روز گذشته شاهد اعتراضات بازاریان و اصناف مختلف بودیم دولت از تشکیل بازار ثانویه ارزی خبر داده است بازاری که به قول سیف قرار است از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که در کوچه پس‌کوچه‌ها ازطریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری ‌کند.

به گزارش جیب نیوز، اما آیا این تصمیم ارزی دولت پس از یک خواب زمستانی چند ساله پاسخگوی التهابات اخیر خواهد بود؟

آیا این تصمیم ارزی ، اعتماد از دست رفته مردم را که روزها در صف خرید سکه و ارز و … سپری می کنند ، بدست خواهد داد؟

بی تردید این سیاست ارزی نیازمند یک زیر ساخت منسجم و مبسوط است که البته به نظر می رسد این تصمیم دیر هنگام فاقد این زیر ساخت باشد.

به زعم کارشناسان دولت به هیچ وجه در اجرای این تصمیم ،زیر ساحت منسجم را لحاظ کرده کما اینکه نیازهای ارزی اساسی مردم را پس از اغاز یکسان سازی نرخ ارز هیچگاه ندید!

یکی از زمینه هائی که به شدت دولت روحانی در آن کوتاهی کرد ایجاد بازار آبشور است که یکی از الزامات عملیاتی شدن تک نرخی شدن قیمت ارز می باشد.

این بازار در زمان یکسان سازی نرخ ارز در سال ۸۱ ایجاد شد و به زعم کارشناسان برای اینکه یکسان سازی نرخ ارز پا بگیرد و مستحکم شود ایجاد این بازار حتما لازم است.

در واقع در این بازار نیازهای دومی را که از طریق بازار ارزی رسمی کشور نمی توان تحت پوشش قرار داد،روانه این بازار می شود که نمی توان ان را نادیده گرفت این در حالی است که دولت دوازدهم رسما با نادیده گرفتن این بازار ، به التهابات ارزی دامن زد.

افرادی که در بیمارستانهای خارج از کشور بستری هستند ، دانشجویان ،تجار و تولیدکنندگانی که از طرفهای مورد وثوق خود کالای قرضی اورده اندو … نادیده گرفته شدند.

البته به زعم کارشناسان ارزی الزامات متعدد دیگری نیز در ایجاد زیر ساخت این تصمیم گیری وجود دارداز جمله روابط کارگزاری ،مابه تفاوت نرخ ارزبه دیون ارزی گذشته که شواهد نشان می دهد ، فکری به حال اینها نشده و آیین نامه و سیاستگذاری مدونی برای ان ایجاد نشده است.

یک کارشناس خبره بانکی که به دلیل عدم انتقاد پذیری دولت نخواست نامش فاش شود به “جیب نیوز “گفت: به این بازار ثانویه باید بازار آبشور گفت، همین الان هم به دلیل اینکه این بازار ایجاد نشد یکسری تجار و صادرکننده ، نرخ ارز را در سلیمانیه و هرات و دوبی و لندن و… تعیین می کنند!ِآیا می توان سرنوشت ارزی یک مملکت ۸۰ میلیونی را به دست چند تولید کننده و تاجر داد؟

وی تاکید می کند که در صورتیکه دولت برای این شرایط بحرانی برنامه داشت باید نرخ ارز دوم در بازار آبشور تعیین می شد تا به تدریج فاصله نرخ ارز در این دوبازار کم می شد و در نهایت یکسان سازی شود.

این خبره بازار پولی و ارزی معتفد است ، از خواب زمستانی دولت متعجبیم که چگونه نیازهای بازار دوم را نادیده گرفته و تازه الان بدون انسجام زیر ساختها به فکر ایجاد بازار ثانوی افتاده است.

این کارشناس با بیان اینکه ایجاد این بازار ثانوی مجددا ما را به نظام سه و چهار نرخی ارز می برد ، اذعان می دارد که دولت به دلیل غفلت از شرایط موجود عملا در نظام ارزی آشوب و برای خود دردسر ایجاد کرده است، ما نظام دونرخی ۴۲۰۰ و ۳۷۰۰ داشتیم الان به نظام پنج و شش نرخی تبدیل شده که ۴۲۰۰ رسمی است ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان بازار آبشور است و تازه نرخ های دیگری هم وجود دارد.

به گفته وی به دلیل اینکه دولت اعتبار و اعتماد خود را نزد مردم از دست داده این سیاست کارائی لازم را ندارد .

وی در پاسخ به این سوال که در بازار آبشود نرخ دلار تا چه اندازه بالا می رود ، صراحتا اعلام کرد، باید انتظار بالا رفتن نرخ ارز بیش از ۱۰هزار تومان را هم داشته باشیم البته به این هم بستگی دارد که تا چه اندازه امادگی داشته باشند که در این بازار ارز بفروشند و به ان ارز تزریق کنند.

به زعم این خبره نظام پولی در حال حاضر نرح ارز یک به دو و یک به سه بالا رفته که این افزایش نرخ ، تعدیلات تورمی در اقتصاد را به دنبال خواهد داشت بدین معنا که نرخ کالا و خدمات باید بالا برود از مسکن گرفته تا قند و شکر چرا که نرخ دلار در همه این ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر دارد.

به گفته وی ما یک دوره شش تا یکساله بی ثباتی داریم تا قیمت ها متناسب با افزایش نرخ دلار خود را تعدیل کنند و تازه پس از تعدیل قیمت ها دولت باید به فکر این باشد که دستمزد و حقوق را نیز متناسب با ان افزایش دهد زیرا نمی شود یک به دو و یک به سه نرخ ارز را بالا برد بدون اینکه مزد و حقوق را متناظرا بالا نبرد.

این کارشناس پولی صراحتا اعلام داشت که دولت به دلیل غفلت و بی توجهی جامعه را در بی ثباتی یک تا دوسال آینده ارزی فرو برده است تا این تعدیل تورمی تمام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.