تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 9:17
کد خبر : 2679

خودرو را گران کنید چون قیمت «پنیر» افزایش یافته است!

خودرو را گران کنید چون قیمت «پنیر» افزایش یافته است!

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازان در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع لیست تغییرات قیمت برخی کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داشتند. به گزارش دانشجو، در پی افزایش قیمت در بازار خودرو به موازات سایر بازارها، انتقادات زیادی از عملکرد دو خودروساز اصلی کشور

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازان در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع لیست تغییرات قیمت برخی کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داشتند.

به گزارش دانشجو، در پی افزایش قیمت در بازار خودرو به موازات سایر بازارها، انتقادات زیادی از عملکرد دو خودروساز اصلی کشور صورت گرفته است. قیمت برخی خودرو‌ها در یکی دو هفته گذشته از یک تا ده‌ها میلیون تومان افزایش یافته و هر چند خرید و فروش در قیمت‌های جدید به ندرت صورت می‌گیرد، اما همین جو روانی و نابه‌سامانی هم آینده بازار را در ابهام فرو برده است.
برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان خودرو، انحصار در تولید و احتکار خودروسازان را از دلایل افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و خودروسازان هم در مقابل این انتقادات را رد می‌کنند. قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع از احتکار ۹۰ هزار خودرو از سوی سایپا و ایران‌خودرو خبر داده و اعلام کرده از محل احتکار این خودرو‌ها نیز اطلاع دارد، با این حال مصطفی خان کرمی، معاون فروش ایران‌خودرو این رقم را تکذیب کرده است.
امیرحسین کاکایی، مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو نیز با بیان اینکه گرانی اخیر خودرو طبیعی است، در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می‌خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.
وی افزود: در دو ماهه نخست امسال نه تنها کاهش تولید بلکه افزایش تولید داشته‌ایم، اما حاشیه بازار خودرو قیمت خودرو‌ها را به دلیل افزایش نرخ ارز و دیگر کالا‌های سرمایه‌ای افزایش داد.
اما سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم در این برنامه خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم هزینه عدم مدیریت را می‌پردازند، اما می‌شد با اصلاح ساختار و روش‌های مختلف، موضوع را کنترل کرد.در این بین اظهارات عجیبی هم برای توجیه افزایش نجومی قیمت‌ها عنوان می‌شود. در همین رابطه سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، گفته است: در جلسه‌های مختلفی که با خودروسازان برگزار کردیم آن‌ها لیست تغییرات قیمت برخی از کالا‌ها مثل پنیر را به ما نشان داده و معتقد بودند باید مجوز ۲۵ درصدی برای افزایش قیمت‌ها دریافت کنند، این در حالی است که ما هنوز یک آنالیز روشن از قیمت نداریم و آن‌ها با توجه به معیار‌های خاص خود این درخواست را مطرح می‌کنند.
وی با بیان اینکه نحوه حمایت از صنعت خودروسازی در بدترین شکل ممکن قرار دارد، ادامه داد: وزیر صنعت در جلسه گذشته کمیسیون صنایع مجلس به خودروسازان اعلام کرد که فروش محصولات خود را شروع کنند، اما در عمل چنین چیزی هنوز اجرایی نشده و بخشی از فروش‌ها آن هم با تحویل یک‌ساله آغاز شده است.
باستانی با اشاره به این موضوع هشدار داده که طی ماه‌های آینده عواقب مسکوت ماندن طرح ساماندهی خودرو را در بازار مشاهده می‌شود.گفتنی است اجحاف به مردم در جریان گرانی‌های اخیر در حالی است که دولت دو سال پیش با اختصاص ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از بیت‌المال، انبار‌های انباشته از خودرو خودروسازان دولتی را خالی کرد و آن‌ها را از رکود خارج کرد.دو سال پس از آن کمک ویژه دولت به شرکت‌های خودروساز و درحالی‌که برعکس شعار انحصارزدایی در عرصه صنعت خودرو عملی شده، شرکت‌های دولتی مذکور در ایجاد بازار سیاه و گران شدن چند میلیونی تا چند ده میلیونی قیمت خودرو به موازات دلالان نقش ایفا می‌کنند و دولت جز نکوهش‌های لفظی بی‌خاصیت، هیچ اقدام بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهد.آیا این اتفاق را باید به نگاه درآمدزایی دولت نسبت‌داد که در ماجرای رها شدن بازار ارز برای چندماه هم مشاهده شد یا به ذی‌نفع بودن برخی مدیران اجرایی در مورد شرکت‌های مذکور و یا سوءتدبیر در «مدیریت حرف»؟!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.