تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1397 - 0:59
کد خبر : 2550

تورم در سودان از مرز ۶۰ درصد گذشت

تورم در سودان از مرز ۶۰ درصد گذشت

تورم در کشور آفریقایی سودان بار دیگر رکورد زد و در ماه می (اردیبهشت-خرداد) رقم ۶۰.۹۳ درصد را ثبت کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا ، تارنمای «سودان تریبون» به نقل از مرکز آمار سودان نوشت: تورم در ماه می به ۶۰.۹۳ درصد رسید در حالی که این رقم در ماه پیش از این یعنی

تورم در کشور آفریقایی سودان بار دیگر رکورد زد و در ماه می (اردیبهشت-خرداد) رقم ۶۰.۹۳ درصد را ثبت کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، تارنمای «سودان تریبون» به نقل از مرکز آمار سودان نوشت: تورم در ماه می به ۶۰.۹۳ درصد رسید در حالی که این رقم در ماه پیش از این یعنی در ماه آوریل ۵۷.۶۵درصد بود.

مقام های دولتی علت افزایش تورم را افزایش تقاضا برای مواد خوراکی و نوشیدنی ها در ماه مبارک رمضان دانستند.

تورم در سودان از آغاز سال جاری میلادی پیوسته در حال افزایش بود، در ماه ژانویه تورم به ۵۲.۳۷درصد رسید در حالی که یک ماه پیش از آن، تورم در این کشور ۲۵.۱۵ درصد بود.

در ماه فوریه نیز تورم به ۵۴.۳۴ درصد، در ماه مارس به ۵۵.۶۰ درصد و در ماه آوریل به ۵۷.۶۵ درصد رسید و در ماه می تورم ازمرز ۶۰ درصد عبور کرد.
وزیر دارایی سودان، ۱۷ خرداد گفته بود که متوسط تورم در چهارماه نخست سال جاری میلادی در این کشور ۵۴.۰۱درصد بوده است. وی بیشترین افزایش قیمت ها را مربوط به مواد غذایی دانست.

سودان از زمان جدا شدن سودان جنوبی که در اثر آن بیش از ۸۰ درصد منابع نفتی خود را از دست داد، با بحران شدید اقتصادی روبرو شد و این روزها با مشکل منابع ارزی دست و پنجه نرم می کند.

دولت سودان با آغاز سال جاری میلادی، قیمت دلار را در بانک ها افزایش داد و این گونه قیمت رسمی هر دلار به ۱۸ پوند سودانی رسید در حالی که پیش از این هر دلار آمریکا ۶.۹ پوند سودانی بود.

دولت این کشور، اوایل سال جای میلادی به دلیل کمبود بودجه و نداشتن منابع مالی، یارانه گندم را حذف کرد و واردات آن را به بخش خصوصی واگذار کرد که این اقدام باعث دو برابر شدن قیمت نان طی چند روز شد.
در پی افزایش بی سابقه قیمت ها در سودان، شمار زیادی ازمردم این کشور در مناطق مختلف دست به تظاهرات زدند و نیروهای امنیتی سودان نیز شماری از رهبران احزاب مخالف را بازداشت کردند.

اعتراض ها در سودان طی دوماه اخیر پس از آن آغاز شد که قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی آرد گندم از ۱۶۷ پوند سودانی (۹ دلار ) به ۴۵۰ پوند (۲۵ دلار )افزایش یافت و در نتیجه قیمت نان در این کشور نیز دوبرابر شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.