تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1397 - 10:16
کد خبر : 3642

تغییر اعضای کابینه بدون تغییر نگاه دولت به اقتصاد مشکلات را حل نمی‌کند

تغییر اعضای کابینه بدون تغییر نگاه دولت به اقتصاد مشکلات را حل نمی‌کند

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان این که تغییر اعضای کابینه و رئیس کل بانک مرکزی بدون تغییر نگاه دولت و مجلس به اقتصاد، مشکلات کنونی را حل نمی کند افزود: انتخاب اعضای کابینه مبتنی بر جناح بندی به نفع اقتصاد ملی نیست. به گزارش تسنیم، حیدر مستخدمین حسینی که دارای سوابق مدیریتی در بازارهای

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان این که تغییر اعضای کابینه و رئیس کل بانک مرکزی بدون تغییر نگاه دولت و مجلس به اقتصاد، مشکلات کنونی را حل نمی کند افزود: انتخاب اعضای کابینه مبتنی بر جناح بندی به نفع اقتصاد ملی نیست.

به گزارش تسنیم، حیدر مستخدمین حسینی که دارای سوابق مدیریتی در بازارهای بانکی، پولی و سرمایه است معتقد است که برای مدیریت بازار ارز، باید بورس ارز راه اندازی شود.

نویسنده کتاب «استقلال بانک مرکزی؛ راهکاری برای کنترل تورم» که دارای فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی و فوق لیسانس صنایع از مرکز آموزش صنایع ایران و دکترای مدیریت است ، با انتقاد از سیاستهای دولت در کاهش نرخ سود بانکی که سبب عدم تعادل در سایر بازارها شد، معتقد است اگر این شرایط مدیریت نشود، در گام بعدی نوبت به افزایش قیمت کالاهای فیزیکی همچون لوازم خانگی خواهد بود.

او بر این باور است که کاهش دهندگان نرخ سود بانکی باید پاسخگوی نتیجه تصمیمهای خود باشند. افزایش نرخ سود بانکی یک مسکن است، در عین حال که باید هرچه سریعتر ساختار نظام بانکی کشور دچار اصلاح شود.

مشروح نظرات مستخدمین حسینی را در ادامه و در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می خوانید.

تغییر اعضای کابینه بدون تغییر نگاه دولت و مجلس به اقتصاد، اثرگذار نیست
هر سازمانی به درستی به وظایفش عمل کند

وضعیت اقتصادی فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟

مستخدمین حسینی: یکی از مشکلات اساسی این است که دولت به نظام برنامه ریزی درونی و داخلی توجه نکرده و همه تخم مرغها در سبد برجام چیده است. به اصلاح ساختار توجه نشده و از آن غفلت شده و این غفلت نیز ادامه دارد.

در حوزه سیاستهای ارزی نیز دچار یک اشکال پایه ای هستیم که خود تیرخلاصی بود بر همه مشکلات که عملا سبب شد تا اوضاع اقتصادی از تعادل خارج شود.

کار الان به جایی رسیده که تصمیم است برای بهبود شرایط برخی از اعضای کابینه بهبود یابد. با این کار اتفاق خاصی صورت نمی گیرد. با تغییر صرف رئیس کل بانک مرکزی نمی توان شرایط را بهبود بخشید مگر اینکه دولت و مجلس نگاه خود را به اقتصاد تغییردهند. بهبود شرایط اقتصادی موجود در گروی پذیرش واقعیتهاست.

تغییر کابینه در بخش اقتصادی زمانی موثر است که این انتصابها سبب شود تا هر سازمان به وظایف اصلی اش بپردازد، وگرنه با تغییر فرد اتفاقی نمی افتد. مثلاً وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است. تغییر صدها رئیس کل ، بدون حفظ ارزش پول ، تغییری در شرایط ایجاد نمی کند. از دیگر وظایف بانک مرکزی کنترل تورم است، آیا به این وظایف به درستی عمل می شود؟

در مثالی دیگر، وزارت اقتصاد مسئول تنظیم روابط اقتصادی است. وزیر اقتصاد باید بداند که سیاستهای پولی چطور تنظیم می شوند؟ رابطه سیاستهای پولی و مالی را بداند. به رابطه انها با سیاستهای تعرفه ای آشنا باشد و… .

انتخاب اعضای کابینه مبتنی بر جناح بندی به نفع اقتصاد ملی نیست
اولویت باید با افراد با برنامه های موثر و راهگشا برای اقتصاد باشد

برای انتخاب یک وزیر اقتصاد باید از افراد برنامه خواسته شود و ارجحیت با افرادی با برنامه هایی است که بتواند ناجی اقتصاد در شرایط فعلی باشد. این برنامه ها باید به وضوح در معرض دید رسانه ها قرار گیرد.

انتخابهای مبتنی بر جناح بندی ، به نفع اقتصاد ملی نیست.

مسئولان پاسخگوی کوچک و گران شدن سفره مردم باشند

هر روز سفره مردم کوچکتر و گرانتر می شود ولی کسی حاضر به پاسخگویی و عذرخواهی نیست.

این همه رانت به واردکننده و صادرکننده و برخی افراد داده می شود و این رانتهای عجیب و غریب اطمینان را از مردم سلب کرده است.

در شرایط فعلی مردم در تنگنا هستند، در کنار کاهش اشتغال. این موارد باید با حساسیت ویژه ای مورد توجه قرار گیرند.

دولت ۵ سال را از دست داده و باید ۳ سال باقیمانده را دریابد.

باید از رئیس کل بانک مرکزی فعلی و وزیر اقتصاد سوال شود چه کرده اند و عملا در مقابل پاسخ به جامعه برآیند.

ادامه روند افزایش قیمتها به افزایش قیمت کالاهای فیزیکی همچون لوازم خانگی منجر می شود

آیا افزایش نرخ سود بانکی می تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند؟

صرف افزایش نرخ سود بانکی مشکلی را حل نمی کند. اقتصاد سیستم است. سیستم اقتصادی مجموعه ای از اجزای بازارهای مالی، پولی، کالا و… است. این بازارها باید به درستی برنامه ریزی شوند. وقتی خط مشی اجرایی وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سایر بازار می شود و سبب می شود تا اقتصاد از تعادل خارج شود.

در سود بانکی باید تغییرات صورت گیرد. در بدترین شرایط سال گذشته، نرخ سود بانکی کاهش یافت. با کاهش آن ( به عنوان یک عامل موثر) در کمتر از یک ماه نرخ ارز و نرخ سکه دچار افزایش شد.

کاهش نرخ سود بانکی، ضربه بزرگی به اقتصاد زد. مردم برای حفظ ارزش پول خود ، منابعشان را به سمت خودرو، مسکن ، ارز وسکه و… هدایت کردند.

از اواخر سال گذشته قیمت خودرو دچار افزایش شد و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

اگر دولت جلوی این روند را نگیرد، این بار شاهد افزایش قیمت کالاهای فیزیکی همچون لوازم خانگی خواهیم بود.

ساختار نظام بانکی کشور اصلاح شود

دولت دائم از اصلاح نظام بانکی حرف می زند ولی در عمل نیز اتفاقی نمی افتد. مجلس نیز در این زمینه کوتاه آمده است. چرا برای بهبود شرایط فعلی به ویژه فضای کسب و کار کاری نمی شود؟

در شرایطی که اقتصاد در تعادل نیست، با جدی شدن بحث مالیات، فعالیت بسیاری از صنوف نیز زیرزمینی شده است.

تغییر نرخ سود بانکی یک درمان کوتاه مدت است، ما نیز به اصلاح ساختار بانکی داریم.

کاهش نرخ سود بانکی عواقب بسیاری برای اقتصاد کشور به دنبال داشت و حال باید این افراد در مقابل نتیجه تصمیمات خود پاسخگو باشند.

تیم اقتصادی از ابتدا نیز هماهنگ نبود و سیاستهای پولی، مالی، بودجه ای، تعرفه ای و… با هم همخوانی و هماهنگی نداشت و به خنثی کردن یکدیگر منجر می شد.

نیاز است تا دولت در حوزه ارز یک استراتژی مناسب اتخاذ کند.

پول نفت باید فقط صرف زیرساختهای اقتصادی و نیازهای بسیار اساسی مردم شود.

بورس ارز شکل گیرد
به امور غیرضروری یارانه ارزی تعلق نگیرد

یک بورس ارز شکل گیرد و هرکس که ارز دارد آن را در بورس ارز عرضه داشته یا از آن کانال دریافت کند.

ارز نباید به امور غیرضروری اختصاص یابد، چرا باید به ارز حج ، سفر و… یارانه ارزی تعلق گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.