تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 15:05
کد خبر : 36856

ترکیه می‌خواهد ایران را دور بزند/ دعوای اصلی کجاست؟

ترکیه می‌خواهد ایران را دور بزند/ دعوای اصلی کجاست؟
رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید که دولت اردوغان به دنبال پیدا کردن راهی برای دور زدن مسیر ایران در ترانزیت و حمل و نقل کالاست.

به گزارش جیب نیوزسید جلال ابراهیمی اظهار کرد: جایگاه جغرافیایی ایران در حوزه ترانزیت و جابجایی کالا، جایگاهی خاص و منحصر به فرد است و در طول سال‌های گذشته با وجود تمام موانع هیچکس تردیدی ندارد که برای جابجایی بسیاری از محموله‌های اقتصادی، کشورها چاره‌ای جز استفاده از خاک ایران ندارند.

وی با اشاره به کریدورهای مهم منطقه‌ای که به ایران ختم می‌شوند، توضیح داد: بسیاری از کامیون‌هایی که از سمت اروپا به سمت کشورهایی چون افغانستان و پاکستان تردد می‌کنند باید از خاک ایران رد شوند. از سوی دیگر کامیون‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی بار دارند نیز برای رسیدن به اروپا از خاک ایران استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه و عراق نیز برای ترانزیت به مسیرهای ایران وابسته هستند.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: با گسترش زیرساخت‌های راهی ایران برای عبور خودروها از آذربایجان و ارمنستان و رسیدن آنها به گرجستان ما همچنان در این زمینه برگ برنده را خواهیم داشت. ترکیه اما در مقابل تلاش کرده با عبور کامیون‌هایش از آذربایجان و نخجوان و دریای خزر به نوعی ایران را دور بزند و در سال‌های اخیر برنامه‌ ریزی‌هایی نیز برای این موضوع داشته است.

ابراهیمی با اشاره به درگیری و اختلاف نظر همزمان ترکیه با روسیه و ایالات متحده آمریکا، تشریح کرد: از زمانی که روسیه در شبه جزیره کریمه وارد شد، اختلافات با ترکیه افزایش پیدا کرد. این در حالی است که ترکیه عضو ناتوست و اگر اختلاف‌ها را با روسیه کم کند، از سمت غرب فشارها افزایش خواهد یافت، موضوعی که تاثیر خود را در کاهش ارزش لیر نشان داده و می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان رییس جمهوری ترکیه طرح‌های کلانی در سر دارد و در این بین ایران به عنوان یک رقیب منطقه‌ای مطرح است. ما باید تلاش کنیم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین المللی نه تنها فضا را در این رقابت خالی نکنیم که با استفاده از مزیت نسبی ایران، راه برای گسترش ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های آن باز شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.