تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 خرداد 1398 - 12:32
کد خبر : 15666

اجرای ۲۰ طرح پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ در ایران

اجرای ۲۰ طرح پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ در ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌با اشاره به اینکه اخیرا در وزارت نفت ۲۰ طرح به عنوان اولویت‌دار معرفی شده‌اند که تا ۱۴۰۰ اجرایی شوند، گفت: سه طرح تا سال ۹۸ و مابقی در سال ۹۹ کامل می‌شود. به گزارش مشرق، بهزاد محمدی صبح امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی این شهرستان با اشاره

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌با اشاره به اینکه اخیرا در وزارت نفت ۲۰ طرح به عنوان اولویت‌دار معرفی شده‌اند که تا ۱۴۰۰ اجرایی شوند، گفت: سه طرح تا سال ۹۸ و مابقی در سال ۹۹ کامل می‌شود.

به گزارش مشرق، بهزاد محمدی صبح امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی این شهرستان با اشاره به اینکه اکنون ۵۵ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی در کشور ۶۵ میلیون تن است که بخش عمده آن در صنعت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول قابل فروش در صنعت پتروشیمی کشور در سال ۳۱ میلیون تن است، عنوان کرد: از این میزان ۲۲ میلیون تن صادر می‌شود و و ۳۰ مقصد صادراتی وجود دارد.

محمدی با اشاره به اینکه مجموع درآمد کشور از صنعت پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار است که ۱۲ میلیارد دلار سهم صادرات است گفت: در زمینه درآمد صنعت پتروشیمی در مقایسه با تجارت جهانی باید بسیار تلاش شود که این صنعت رشد یابد.

وی بیان کرد: در صنعت پتروشیمی اکنون ۶۴ طرح زنده در حال اجراست که از ۲۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت دارند و ۴۰ طرح مجوز دریافت کرده‌اند و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی افزود: از ۶۴ طرح مذکور ۶ طرح مربوط به تأمین خوراک است که ۱۵ میلیون تن خوراک تأمین می‌کنند و پنج طرح زیرساختی بوده و ۴۵ طرح باقی مانده در دستور کار ویژه صنایع پتروشیمی برای پیگیری قرار دارد.

معاون وزیر نفت بیان کرد: چنانچه هیچ پروژه‌ای تا سال ۱۴۰۳ تعریف نشود که هر ماه تعریف می‌شود ظرفیت تولید در ۱۴۰۳ به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد و به بیان دیگر ۹۵ درصد به ظرفیت تولید افزوده می‌شود.

محمدی با بیان اینکه پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین مرجع صادراتی کشور مورد توجه است عنوان کرد: مصمم هستیم در سال‌های پیش رو با رشد قابل توجهی این صنعت را به عنوان منبع درآمد و اشتغال مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً در وزارت نفت ۲۰ طرح به عنوان اولویت‌دار معرفی شده‌اند که تا ۱۴۰۰ اجرایی شوند گفت: سه طرح تا سال ۹۸ و مابقی در سال ۹۹ کامل می‌شود که در نتیجه در ابتدای ۱۴۰۰ از ظرفیت ۶۵ میلیون تن به ۹۲ میلیون تن افزایش ظرفیت قطعی خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت افزود: در این شرایط محصول قابل فروش به ۵۱ میلیون تن و سطح درآمد کشدار زمینه صنعت پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی کشور دو نوع طرح بالادستی و پایین دستی وجود دارد عنوان کرد: طرح‌های بالادستی خوراک خود را از پالایشگاه نفت و گاز و طرح‌های پایین‌دستی نیز خوراک خود را از بالادستی تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: صنایع پایبن‌دستی به دلیل حجم سرمایه‌گذاری کم، قابلیت سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی را دارند و طرح پتروشیمی سنقر و کلیایی از این دسته طرح‌هاست.

محمدی با بیان اینکه پتروشیمی یک صنعت جذاب و مولد در دنیا و به شدت در حال رشد است گفت: در دنیا اختراعات متفاوتی در زمینه پتروشیمی در حال انجام است و رشد صنعت نفت خام در دنیا سالانه یک درصد و در پتروشیمی ۹ درصد است.

وی با اشاره به اینکه سالانه در کل دنیا ۳۸۰۰ میلیارد دلار تحرکات پتروشیمی انجام می‌شود بیان کرد: در کشور ایران که سرشار از منابع مختلف نفت و گاز است این ظرفیت رشد پتروشیمی وجود دارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تولید یک صنعت چهار عنصر خوراک، دانش، فناوری و بازار نیاز است، گفت: پیش‌نیاز تولید یعنی خوراک در کشور وجود دارد و برنامه‌ریزی شده که وضعیت کشور در سال‌های آینده به شکل جهشی پیشرفت کند.

محمدی با اشاره به اینکه ایران در حوزه گاز رتبه اول و در زمینه نفت رتبه چهارم را دارد بیان کرد: پتروشیمی در دنیا رو به رشد است و باید با این رشد جهانی هماهنگ شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.