تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مرداد 1397 - 12:21
کد خبر : 6060

پیگیری خروج فرش دستباف ایران از فهرست تحریم‌های آمریکا

پیگیری خروج فرش دستباف ایران از فهرست تحریم‌های آمریکا

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اینکه ایران عضو کنوانسیونهای بین‌المللی فرش است موضوع پیگیری خروج فرش کشورمان از تحریمهای آمریکا توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود. به گزارش  تسنیم، فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: اولین فرشی که در دنیا پیدا شده مربوط به ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اینکه ایران عضو کنوانسیونهای بین‌المللی فرش است موضوع پیگیری خروج فرش کشورمان از تحریمهای آمریکا توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود.

به گزارش  تسنیم، فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: اولین فرشی که در دنیا پیدا شده مربوط به ایران است که در آن نمادهای مردم ایران در عهد هخامنشی درج شده است و اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه در سن‌پترزبورگ نگهداری می‌شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه با وجود کاهش صادرات فرش ایران در سالهای اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها همچنین با فاصله بزرگترین صادرکننده این محصول هستیم، افزود: در سالهای نه چندان دور فرش ایران در میان سه کالای اول ارزشمند صادرات غیرنفتی بود که در سالهای اخیر به دلیل اعمال تحریمها از میزان آن کاسته شده اما کماکان صادرات این محصول سرپا نگه داشته شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: یک میلیون نفر در صنعت فرش و مشاغل مرتبط با آن در کشورمان مشغول به کارند که این رقم در آمار غیررسمی به ۲.۵ میلیون نفر نیز می‌رسد؛ همچنین میزان خانواده‌هایی که از این صنعت ارتزاق می‌کنند براساس آمار غیررسمی موجود حدود ۶ میلیون نفر است.

وی در ادامه از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران خبر داد و گفت: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان به حساب می‌آید که در آن ۷۸۰ غرفه محصولات کشورمان را عرضه می‌کنند.

دستپاک افزود: فرش دستباف ایران در اولین مرحله تحریمهای آمریکا قرار گرفته است، این در حالی است که این محصول حاصل و متعلق به فرهنگ مردم ایران است که نمی‌توان آن را تحریم کرد.

* فرش صلح و دوستی ایران در ساختمان سازمان ملل در ژنو قرار می‌گیرد

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در نمایشگاه فرش امسال فرش صلح و دوستی رونمایی می‌شود که قرار است در ساختمان سازمان ملل در ژنو قرار گیرد و پیام صلح و دوستی مردم ایران را به دنیا اعلام کند.

وی افزود:‌ جانمایی این فرش یک و نیم در یک و نیم متری در محل سازمان ملل در ژنو صورت گرفته و بعد از پایان نمایشگاه فرش کشورمان به آنجا منتقل می‌شود.

دستپاک افزود: در این نمایشگاه ۷۰ تاجر بین‌المللی فرش از ۲۶ کشور جهان حضور خواهند داشت و نشست‌های مختلفی با تجار ایران برگزار می‌کنند.

* پیگیری خروج فرش دستباف ایران و تحریمهای آمریکا

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم اظهار کرد: توسط ذینفعان و اتحادیه های فرش کشور موضوع خروج فرش ایران از تحریمهای ایالات متحده آمریکا پیگیری می‌شود؛ از آنجا که ما عضو تعدادی از کنوانسیونهای بین‌ المللی فرش هستیم امکان تحریم صادرات فرش کشورمان وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد صادرات فرش کشورمان در سال ۹۶ گفت: در این مدت ۵۳۹۷ تن فرش به ارزش ۴۸۵ میلیون دلار صادر شده که این رقم در سال ۹۵، ۵۷۴۱ تن اما با ارزش ۳۵۱ میلیون دلار بوده که با وجود کاهش وزنی از لحاظ ارزشی ۱۷.۹ درصد رشد کرده است.

دستپاک خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا به طور معمول فرشهایی با وزن سنگین و رج پائین را خریداری می‌کند، اما بیشترین کیفی ما به کشور آلمان صادر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.