تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 تیر 1397 - 14:51
کد خبر : 3894

هند پیمان تجارت ریال-روپیه با ایران را لغو می‌کند

هند پیمان تجارت ریال-روپیه با ایران را لغو می‌کند

منابع رسمی اعلام کردند که تحت فشارهای آمریکا احتمالا هند پیمان تجارت ریال-روپیه با ایران را که ۳ سال پیش منعقد کرده است حذف می‌کند اما تلاش می‌کند تا از آمریکا را برای معافیت تحریمی پروژه مهم چابهار متقاعد سازد منابع رسمی اعلام کردند هند در تلاش است تا از پیمان تجاری ریال-روپیه ایران در

منابع رسمی اعلام کردند که تحت فشارهای آمریکا احتمالا هند پیمان تجارت ریال-روپیه با ایران را که ۳ سال پیش منعقد کرده است حذف می‌کند اما تلاش می‌کند تا از آمریکا را برای معافیت تحریمی پروژه مهم چابهار متقاعد سازد

منابع رسمی اعلام کردند هند در تلاش است تا از پیمان تجاری ریال-روپیه ایران در آستانه تحریم‌های آمریکا عقب‌نشینی کند.

حدود ۳ سال پیش ایران و هند پیمان پرداخت پول نفت به روپیه را با هند امضاء کردند.

آن زمان که هند به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانست پول ایران را بپردازد این پیمان باعث شد که ۵۵ درصد بدهی‌های نفتی هند به ایران به یورو و ۴۵ درصد به روپیه پرداخت شد.

در حال حاضر هند به دلیل مسائل سیاسی تلاش می‌کند توجه آمریکا را جلب کند و در این راستا خرید نفت از ایران را کاهش داده و واردات از آمریکا را ۲ برابر کرده است.

این منابع اعلام کردند که هند انتظار دارد که مقامات آمریکا درباره مسئله اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مقامات هندی مذاکره کند که در این صورت فرمولی برای واردات نفت از آمریکا پس از این مذاکرات پیدا خواهد شد.

همچنین این منابع اعلام کردند:« طی چند هفته آینده مذاکره آمریکا با هندی‌ها انجام خواهد شد و در این باره که آمریکا چه انتظاراتی از هند خواهد داشت نمی‌توان پیش‌داوری کرد.»

این منابع با بیان اینکه هند تحت فشار آمریکا می‌خواهد از پیمان تجاری بدون دلار و با حضور ریال-روپیه عقب نشینی کند، گفت: آمریکا از متحدان خودش خواسته تا خرید نفت از ایران را به حداقل برسانند. البته هند انتظار دارد که آمریکا اهمیت پروژه بندر چابهار را که باعث ارتباط تجاری این کشور با افغانستان می‌شود را نیز در نظر داشته باشد.

این منابع اعلام کردند اشاره‌ای از سوی مقامات آمریکا بوده که احتمالاً توسعه بندر چابهار توسط هند از تحریم‌های آمریکا معاف شود.

البته صنعت کشتیرانی و حمل محموله‌ها به ایران همچنان تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

این منابع اعلام کردند مقامات آمریکایی دلایل ما را درباره پروژه بندر چابهار به خوبی درک می‌کنند و احتمال دارد که این پروژه از بحث تحریم‌ها خارج شود.

این منابع همچنین با بیان اینکه شکی وجود ندارد که آمریکا هند و دیگر کشورها را که از ایران نفت وارد می‌کنند تحت فشار قرار می‌دهد، گفت: سوال این است که آنچه که ما به عنوان منافع ملی می‌بینیم چگونه برای آمریکا تشریح کنیم.

پیمان روپیه-ریال که برای پرداخت پول نفت خریداری شده از سوی هند طراحی شده بود ساز و کاری بود که هند می‌توانست پول نفت ایران را در شرایط تحریم‌های دلاری بپردازد. بر اساس این سازوکار هند ۵۵ درصد پول نفت ایران را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت کرد و ۴۵ درصد بقیه را از طریق سپرده‌های ارزی ایران در بانک UCO پرداخت کرد.

براساس این گزارش، نخستین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۶ آگوست و دومین دوره آن در ۴ نوامبر اجرایی خواهد شد.

به گفته این منابع، آمریکا خود را آماده می‌کند تا با کشورهایی که خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهند همکاری بیشتری داشته باشد.

هند یک کشور وابسته به واردات نفت است و آنچه که منافعش ایجاب می‌کند را دنبال می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.