تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1400 - 16:20
کد خبر : 36045

قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید رضایت کشاورزان را به دنبال دارد؟

قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید رضایت کشاورزان را به دنبال دارد؟
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران معتقد است قیمت ۷۵۰۰ تومانی که برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعیین شده رضایت نسبی بهره برداران در این بخش را فراهم کرده است.

به گزارش جیب نیوزعلیقلی ایمانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: چند سالی بود که به دنبال تغییر قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بودیم و  مجلس یازدهم به خواسته های ما پاسخ داد و این قانون را اصلاح کرد؛ به طوری که شورایی تخصصی متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، بنیاد ملی گندمکاران، سازمان نظام مهندسی، اتحادیه تعاون روستایی و دو کشاورز خبره تشکیل شد و دو نماینده مجلس از کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر بدون حق رای نیز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه قاعده بر این است که در این شورا موارد قانونی بررسی و قیمت محصولات تعیین شود، گفت: کمیته های کارشناسی برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی چهار آیتم “هزینه های تولید یک واحد متعارف به همراه سود معقول”، “نرخ تورم سالیانه”، “نرخ خرید گندم در بازار جهانی” و ” نرخ مبادله کالا در بخش کشاورزی” را بررسی کردند و در نهایت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۷۵۰۰ تومان تعیین شد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: چنانچه تورم افزایش یابد یا هزینه های تولید بالا رود شورا می تواند براساس موارد مذکور تغییراتی در قیمت ها ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ خرید تضمینی  ۷۵۰۰ تومان برای هرکیلو گندم می تواند رضایت کشاورزان را به دنبال داشته باشد یا خیر، گفت: این قیمت شاید مورد قبول برخی از کشاورزان نباشد اما به طور کل رضایت نسبی بهره برداران در این بخش را فراهم کرده است، زیرا این نرخ با سود ۲۰ درصدی برای کشاورزان تعیین شده است.

ایمانی با اشاره به اینکه در برخی دولت ها گاهی شاهد بودیم که گندم در زمان برداشت نرخ گذاری می شد، اظهار کرد: ولی در حال حاضر قبل از سال زراعی قیمت گذاری صورت می گیرد تا کشاورز به راحتی بتواند تصمیم بگیرد چه محصولی بکارد و کاشت کدام محصول برایش صرفه اقتصادی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پرداخت مطالبه همه گندمکاران در سال زراعی قبل اشاره کرد و گفت: مطالبه همه گندمکاران پرداخت شده است. پرداخت های امسال بسیار خوب بود و حداکثر زمانی که به دست کشاورز رسیده یک هفته بوده است.

کشاورزان نگران تامین بذر نباشند

وی همچنین خطاب به کشاورزان گفت: نگران بذر نباشید. وزارت جهاد کشاورزی براساس وظایف خود بذر مورد نیاز را تامین کرده است. همچنین به کشاورزانی که از سنوات قبل به صورت خود مصرفی بذر نگه داشته اند توصیه می کنیم این بذرها را ضدعفونی کنند تا مشکلی برای کشت پیش نیاید.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پایان گفت: در خصوص کشت قراردادی اقداماتی انجام داده ایم. با کارخانه جات آرد، شرکت خدمات حمایتی، بانک کشاورزی و وزارت جهاد تفاهماتی در دست داریم. قرار است کود مورد نیاز گندمکاران را شرکت خدمات حمایتی در اختیارشان قرار دهد و پولش را در زمان برداشت محصول دریافت کند. بانک کشاورزی نیز به وسیله کشاورز کارت به کشاورزان تسهیلات ارزان قیمت دهد و در زمان برداشت بازپس گیرد. همچنین قرار است کارخانه جات آرد نیز پراکنششان را در کشور مشخص کنند تا کشاورزان بتوانند با آنها قرارداد منعقد کنند و گندم خود را تحویل آنها دهند. در حقیقت با این اقدامات قصد داریم کشاورزان را تقویت کنیم و به این وسیله به خودکفایی نزدیک تر شویم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.