تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 - 15:58
کد خبر : 962
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شاخص بورس ۵۳۷ واحد بالا رفت بسته هستند

شاخص بورس ۵۳۷ واحد بالا رفت

شاخص بورس ۵۳۷ واحد بالا رفت

ایرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) با ۵۳۷ واحد رشد در جایگاه ۹۴ هزار و ۷۰۳ واحدی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۲۰۶ میلیون سهم به ارزش ۲۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه فلزات اساسی به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال و بانک ها به ارزش

ایرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) با ۵۳۷ واحد رشد در جایگاه ۹۴ هزار و ۷۰۳ واحدی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۲۰۶ میلیون سهم به ارزش ۲۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه فلزات اساسی به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال و بانک ها به ارزش ۹۱ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم معاملات امروز، گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش ۸۰ میلیارد ریال قرار گرفت. گروه فراورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۷۸ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا)، رانفور (خدمات انفوماتیک) و خپارس (پارس خودرو) با بیشترین تاثیر فشار مثبت شاخص را بالا برد، در مقابل، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین) بالاترین تاثیر منفی را داشت.

** سبزپوشی همه شاخص های اصلی بورس
در معاملات امروز ۷۹۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال در ۵۳ هزار و ۶۴۹ نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد ۱۶۸ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۴۸ واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۸۳ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. همچنین شاخص آزاد شناور ۸۴۵ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مختص به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۴۵۲ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۷۶۵ واحد افزایش یافت.

** ارزش معاملات فرابورس به ۲.۳ میلیارد ریال رسید
شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز بیش از هشت واحد رشد کرد و در ارتفاع بالاتر از ۱۰۹۰ واحدی ایستاد.
در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد ورقه و ارزش به بیش از ۲ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز امروز نزدیک به ۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال جابه‌جا شد.
نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد امروز بیش از ۹۰ هزار ورقه تسه با ارزش حدود ۵۹ میلیارد ریال معامله شده است و امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۹۶ با بیشترین حجم و ارزش همچنان در صدر معاملات این تابلو قرار دارد.

** بررسی تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بورس
حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت بورس اظهار داشت: با وجود اینکه آمریکا سه شنبه شب (۱۸ اردیبهشت)، به صورت یکجانبه از برجام کنار کشید، اما بورس به این موضوع واکنش خاصی نشان نداد.

وی با بیان اینکه برای این رفتار بازار سرمایه سه دلیل می توان متصور بود، گفت: دلیل نخست اینکه بورس در هفته های نخست امسال حدود ۲ درصد ریزش داشت. این افت نشان می دهد تلاطم های برجامی توسط سرمایه گذاران، پیشتر پیش بینی شده و به اصلاح «پیش خور» شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه، دلیل دوم را کاهش اهمیت برجام در بورس برشمرد و افزود: پیش از این بورس به توافق ژنو در آذرماه سال ۹۲، عدم توافق روی متن مشترک هسته ای در آذرماه ۹۳ و توافق لوزان در فروردین ماه ۹۴ واکنش نوسانی شدید نشان داده اما توافق نهایی برجام (۲۳ تیرماه ۹۴) همانند معاملات چهارشنبه هفته گذشته(روز پس از خروج آمریکا از برجام) تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشت که نشان می دهد اهمیت برجام روی بورس کم رنگ شده است.

مهرآور اضافه کرد: نکته بعدی اینکه از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت عمده شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه با توجه به رشد نرخ دلار و تورم انتظاری در سال ۹۷ و رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی، مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: همچنین در گروه ها و صنایعی که صادرات محورند، مقصد صادراتی کالاها، در دوران تحریم و برجام تفاوتی نداشته و مشکل صادراتی خاصی، حداقل برای این شرکت ها، نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: از نظر تحلیل تکنیکال (فنی) نیز ارزش کل شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران اکنون در حدود ۶۵ میلیارد دلار است که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد.

مهرآور گفت: در دوره هایی این رقم ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار بوده که نشان می دهد فرصت رشد بورس، فراهم است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد در صورتی که ﻗﺎﻧﻮن «رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮ» و «ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر» و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود، ارتباط با کشورهای اروپایی نیز به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان مدت و بلندمدت، روند صعودی سال گذشته خود را ادامه دهد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.