تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مرداد 1397 - 10:57
کد خبر : 4674

سکه یک سطح عقب رفت

سکه یک سطح عقب رفت

روز گذشته، اولین کاهش دلار و سکه در هفته جاری به ثبت رسید؛ دلار از کانال ۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت و سکه تمام بهار آزادی با فشار فروش در مقطعی از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب نشست. به گزارش افکارنیوز، برخی فعالان، کاهش قیمت دلار را به اثر روانی

روز گذشته، اولین کاهش دلار و سکه در هفته جاری به ثبت رسید؛ دلار از کانال ۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت و سکه تمام بهار آزادی با فشار فروش در مقطعی از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب نشست.

به گزارش افکارنیوز، برخی فعالان، کاهش قیمت دلار را به اثر روانی تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت دادند. شماری از معامله‌گران باور دارند، ممکن است رئیس جدید در واکنش به افزایش قیمت دلار، عرضه ارز در بازار را افزایش دهد.

از نظر فعالان، در‌صورتی‌که قیمت دلار از مرز ۹ هزار تومان عقب‌نشینی کند، انتظار کاهش بیشتر قیمت وجود خواهد داشت. روز گذشته، روند افزایشی دلار و سکه متوقف شد؛ در پنجمین روز هفته، دلار در همان ابتدای روز وارد موج نزولی شد و بار دیگر به کانال ۹ هزار و ۱۰۰ تومان رفت. با رفتن به این کانال، قیمت ارز یاد شده یک‌بار دیگر مورد حمایت قرار گرفت.

افزایش خریدها موجب شد قیمت از کف روزانه بلند شود؛ هر چند این بار تنها تا مرز ۹ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت. به این ترتیب، قیمت دلار در روز چهارشنبه سرانجام اولین روز کاهشی پس از ۶ افزایش متوالی را پشت‌سر گذاشت. برخی فعالان، کاهش قیمت دلار را به اثر روانی تغییر رئیس کل بانک مرکزی نسبت دادند.

از نظر آنها، برخی معامله‌گران باور دارند، ممکن است رئیس جدید در واکنش به افزایش قیمت دلار، عرضه ارز در بازار را افزایش دهد و از این طریق سیگنال تغییر شرایط را به بازار منتقل کند. البته معامله‌گران معتقد بودند چنین واکنش‌هایی کوتاه‌مدت خواهد بود، ولی در هر صورت از هراس کاهش مقطعی نیز حداقل روز گذشته خریدهای خود را بالا نبردند.

عده دیگری از معامله‌گران تصور می‌کردند، تغییرات اقتصادی و سیاسی دیگری در دولت در پیش خواهد بود که رویه‌های فعلی را عوض خواهد کرد. از نظر آنها امید به این تغییرات موجب شده است برخی از متقاضیان از بازار خارج شوند. آنها باور دارند، اگر در رویه فعلی، تغییرات بنیادی صورت گیرد، ریزش قیمت در انتظار ارزهای بازار خواهد بود. از آن سو عده دیگری باور دارند، افزایش اخیر قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی تنش‌های سیاسی بود، بنابراین هر گونه اخبار مثبتی می‌تواند قیمتی را که بدون پشتوانه بنیادی بالا رفته است در مسیر نزولی قرار دهد.

در مقابل کاهشی‌های بازار، معامله‌گرانی قرار دارند که معتقدند با توجه به در پیش بودن آغاز مرحله اول تحریم‌ها، موج بعدی افزایش قیمت بار دیگر آغاز خواهد شد. به باور آنها، تا زمانی که قیمت دلار بالای ۹ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دارد، معامله‌گران فنی امید بیشتری به افزایش قیمت دارند.

هدف آتی اولیه قیمت دلار از نظر آنها نرخ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. از طرف دیگر، افزایشی‌های بازار اعتقاد کمتری دارند که تغییرات اقتصادی بنیادی صورت بگیرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند، قطع عرضه ارز ارزان و عمق بخشیدن به بازار دوم ارز از تغییراتی هستند که می‌توانند نوسان‌‌گیران را تا حدی از بازار خارج کنند.

در کنار این، شروع دوباره فعالیت صرافی‌ها، دیپلماسی فعال در رابطه با کشورهای مختلف و ایجاد گشایش‌های بین‌المللی در شرایط تحریم، دنبال کردن سیاست‌های انقباضی و پایین آوردن هزینه‌های جاری از جمله متغیرهای دیگری هستند که می‌توانند دامنه نوسانات بازار را کاهش دهند. در روزی که نوسانات افزایشی قیمت دلار کنترل شد، قیمت یورو نیز به زیر مرز ۱۱ هزار تومان رسید. روز گذشته تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش یورو در بازار ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود.

در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مقطعی حتی از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، از حدود ساعت ۹ شب روز سه‌شنبه قیمت این فلز گرانبها سیر نزولی به خود گرفت و تحت‌تاثیر فشار فروش، روز چهارشنبه را با قیمت ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان آغاز کرد. در ادامه روز قیمت کمی افزایشی شد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

روز سه‌شنبه در محدوده زمانی یاد‌شده سکه در کانال ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قرار داشت و حتی ساعت ۵ بعدازظهر آن روز به کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرک کشیده بود.

در پنجمین روز هفته، سکه اولین کاهش پس از ۷ افزایش متوالی را به ثبت رساند. سکه که در تاریخ ۲۵ تیر روی عدد ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قرار داشت، از روز ۲۶ تیر افزایش قیمت را آغاز کرد و در مدت محدودی بیش از ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. روز گذشته در بازار آتی سکه نیز معاملات چندان رو به سوی قیمت‌های بالا نداشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.