تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1400 - 15:11
کد خبر : 35661

سردرگمی خریداران سکه و اصرار فروشندگان برای ارائه ندادن فاکتور

سردرگمی خریداران سکه و اصرار فروشندگان برای ارائه ندادن فاکتور
با توجه به اینکه برخی دادگاهها مردها را ملزم به ارائه فاکتور خرید سکه می کنند تا سکه تقلبی به عنوان مهریه داده نشود، اتحادیه مربوطه خود را ملزم به صدور ارائه فاکتور نمی داند و همین موضوع باعث سردرگمی این دسته از افراد شده است.

به گزارش جیب نیوزبرای خرید سکه در واحدهای عرضه‌کننده (اعم از واحدهای صنفی مختص فروش سکه و طلافروشی‌ها) ارائه فاکتور خرید مرسوم نیست و  وکیوم (پلمب) سکه همراه با درج هولوگرام برای تضمین اصالت سکه خریداری شده، کفایت می‌کند؛ اما بسیاری از مردم و خریداران سکه از بابت اصل یا تقلبی بودن سکه خود نگران هستند.

اصل بودن یا نبودن سکه با توجه به بالا رفتن قیمت آن، برخی خریداران سکه را بیشتر هم نگران کرده است. به‌طور مثال آقایانی که ماهانه برای پرداخت مهریه، مجبور به تهیه سکه و ارائه آن (از طریق اجرای احکام دادگستری) هستند. در این موارد باتوجه به اینکه دادگاه، مرد را موظف به ارائه رسید تحویل سکه می‌کند و در صورتی که سکه تقلبی باشد، فرد بایستی سکه را پس گرفته و اصل آن را تحویل دهد، بسیاری از آقایان به سبب هزینه‌ای که در خرید سکه متحمل می شوند، نگران تقلبی بودن سکه خریداری شده هستند.

اخیرا نیز در موردی مشابه، فردی سکه‌ای را به قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طلافروشی خریداری کرده و سپس در اجرای احکام دادگستری، ضمن ارائه کپی پشت و روی پلمب سکه ارائه شده، ملزم به ارائه تعهدنامه‌ای با امضا و اثرانگشت می شود تا چنانچه سکه اصل نباشد، سکه دیگری را ارائه دهد. ولی وقتی این فرد، مجددا به طلافروشی مراجعه و برای سکه خریداری شده، تقاضای فاکتور خرید می کند، صاحب طلافروشی با بیان اینکه “سکه وکیوم است” از ارایه فاکتور آن خودداری کرده است. وی در پاسخ به خریدار که پرسیده باتوجه به تعهدی که دادگاه گرفته، چنانچه  سکه‌ تقلبی باشد، چه باید کرد؟ گفته “به ما ارتباطی ندارد؛ سکه فاکتور فروش ندارد”.

این موضوعی است که بارها از سوی اتحادیه‌های طلا و جواهر تهران و سایر استان‌ها هشدار داده شده است که مشتریان تا حد امکان سکه را از واحدهای فروش سکه خریداری کنند، به وکیوم و نشان هولوگرام درج شده روی آن و همچنین به پروانه کسب واحد عرضه‌کننده سکه دقت کنند و اینکه اگر سکه را از واحدهای طلافروشی (عرضه‌کننده مصنوعات طلا) خریداری می‌کنند، آن واحد حتما مجاز به فروش سکه هم باشد.

این فرد در مراجعه به اتحادیه طلا و جواهر استان خود (همدان) موضوع را عنوان و درخواست رسیدگی کرده که در نهایت اتحادیه نیز به وی اعلام کرده با توجه به اینکه سکه در قالب مصنوعات طلا نیست و همچنین به سبب اینکه سکه‌ها از بانک مرکزی تهیه می‌شود و بانک مرکزی هم فاکتوری برای فروش سکه نمی‌دهد، واحدها هم از ارائه فاکتور برای سکه معذورند. براین اساس در مواردی که سکه از واحدهای غیرمجاز و به ویژه از واحدهای فروش اینترنتی تهیه می‌شود، احتمال کلاهبرداری‌ و تقلبی بودن آن بالا می رود.

در نهایت باتوجه به اینکه پیگیری‌های این فرد به جایی نرسید، به معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مراجعه کرده و اقدام به ارائه نامه‌ای با طرح موضوع کرده و از این سازمان پاسخ شنیده که قرار است نامه‌ای از سوی این معاونت به اتحادیه طلا و جواهر ارسال و درخواست شود که از این پس برای خرید سکه هم فاکتور صادر شود.

البته به گفته وی تاکنون خبری نشده و مشخص نیست که اتحادیه با الزام صدور فاکتور بابت خرید سکه موافقت خواهد کرد یا خیر.

اتحادیه: فاکتور نمی دهیم

در پیگیری این موضوع از اتحادیه طلا و جواهر تهران، ابراهیم محمدولی- رئیس اتحادیه  صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، به ایسنا گفت: با وجود هشدارهای متعدد اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این بازار، همچنان شاهد خرید و فروش آنلاین طلا و به‌ویژه سکه به صورت اینترنتی یا از دست‌فروشان و دلالان هستیم که بی‌شک تنها متضرر این اقدام، مشتریان هستند؛ چراکه قابل پیگیری و رسیدگی از سوی اتحادیه نیست.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی طی ماه‌های اخیر، فرصت مناسبی برای جولان سودجویان در این شرایط فراهم شد که از جمله این موارد، فروش آنلاین سکه یا فروش سکه توسط واحدهایی است که پروانه فروش ندارند. باتوجه به اینکه سکه و طلا گران‌بها هستند، ضروری است که مردم دقت بیشتری داشته و خرید خود را از فروشندگان دارای مجوز و پروانه کسب کالای مربوطه انجام دهند؛ طلا را از سکه فروشان خرید نکنند و برعکس برای خرید سکه، از طلا فروشان خرید نکنند و مراقب باشند که سکه حتما دارای هولوگرام اتحادیه باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: تاکنون برای ۲۹۰۰ واحد طلا فروشی در شهر تهران پروانه کار صادر شده و ۱۵۰۰ پرونده نیز در مرحله رسیدگی قرار دارد، اما تاکنون هیچ مجوزی برای معاملات طلا در فضای مجازی از طرف این اتحادیه صادر نشده است. همچنین از سوی این اتحادیه حدود ۵۰ نفر به عنوان بازرس با کارت شناسایی معتبر در سطح تهران مستقر هستند و از مردم هم درخواست می‌کنیم در صورت تهیه سکه و نداشتن هولوگرام و مشاهده هر گونه تخلف، به اتحادیه‌های استان‌ها مراجعه کنند.

محمدکشتی- نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نیز با بیان اینکه سکه وجه رایج به حساب می‌آید و الزامی به ارائه فاکتور برای فروش نیست، گفت: از همین روی است که همیشه تاکید داریم که مردم معاملات خود را در واحدهای رسمی و دارای جواز کسب انجام دهند و مراقب باشند که سکه دارای وکیوم و هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر تهران باشد. ضمن اینکه نام، شماره پروانه و نشانی واحدهای مجاز فروش سکه که از سوی اتحادیه مجاز به فروش هستند، قابل تشخیص و پیگیری است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.