تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 15:20
کد خبر : 1560

خودروهایی که نیامده فروش می‌روند (+عکس)

خودروهایی که نیامده فروش می‌روند (+عکس)

برای خودروسازان خارجی حاضر در ایران نیز جای تعجب است که چطور خودرویی که هنوز به بازار عرضه نشده با وفور متقاضیانی همراه می‌شود که در نهایت بیشتر آنها موفق به پیش خرید خودروی مورد نظر نیز نمی‌شوند   اینکه خودرو داخلی باشد یا خارجی خیلی فرقی نمی‌کند، اما زمان پیش‌فروش، متقاضیان زیادی پیدا می‌کند.

برای خودروسازان خارجی حاضر در ایران نیز جای تعجب است که چطور خودرویی که هنوز به بازار عرضه نشده با وفور متقاضیانی همراه می‌شود که در نهایت بیشتر آنها موفق به پیش خرید خودروی مورد نظر نیز نمی‌شوند

 

اینکه خودرو داخلی باشد یا خارجی خیلی فرقی نمی‌کند، اما زمان پیش‌فروش، متقاضیان زیادی پیدا می‌کند. حال این سوال مطرح است که آیا متقاضی خودرو پیش‌فروش شده خریدار واقعی است یا دلالی است که تنها به صرف فروش خودرو با سود بالاتر اقدام به ثبت‌نام برای خرید می‌کند؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است؛ چراکه روند ثبت‌نام و پیش خرید خودرو برای همه یکسان است، هرچند که برخی خودروسازان برای جلوگیری از دلال‌گری اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند. مثلا شرط عدم‌انتقال فاکتور فروش یا امکان صلح را در قراردادهای فروش خود درج می‌کنند یا اینکه برای ثبت هر خودرو یک کارت ملی را شناسایی و بیش از آن را باطل اعلام می‌کنند به این ترتیب این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند تا حدودی واسطه‌گری را از بازار خودروهای جدید پیش‌فروش شده دور کند، حال آنکه باز هم شاهد فروش حواله‌های خودرو در سایت‌های مرتبط به خودرو هستیم. حواله‌هایی که به مراتب بالاتر از قیمت واقعی آن به فروش می‌رسند.

 

در این زمینه بسیاری از دست‌اندرکاران بازار خودرو معتقدند که به‌دلیل بازار انحصاری خودرو، پیش‌فروش خودروهای جدید به‌خصوص اگر متعلق به خودروسازان خارجی باشد همیشه با واسطه‌گری و دلالی همراه است؛ چراکه عرضه کم و تقاضای بالا زمینه این نوع فروش خودروها را ایجاد می‌کند و گریزی نیز از آن نیست. این کارشناسان همچنین تاکید دارند که با وجود تمهیداتی که عرضه‌کنندگان خودرو در این زمینه فراهم می‌کنند تا از دلال‌گری فروش این نوع خودروها جلوگیری شود، اما باز هم شاهد آن هستیم که خودرو به دست مشتری واقعی نمی‌رسد. در این زمینه می‌توان به پیش‌فروش خودروهای سیتروئن ۳ C، پژو ۲۰۰۸، ساندرو استپ‌وی یا دنا و رانا اشاره کرد که در هنگام پیش‌فروش متقاضیان زیادی را به دنبال خود کشاند حال آنکه تنها تعداد اندکی موفق به خرید شدند. هرچند شکایت متقاضیان، برخی از خودروسازان را حتی به مجلس کشاند اما ظاهرا هیچ تمهیدی برای این معضل نشده است.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.