خاموشی ها وزیر نیرو را به مجلس می کشاند/ پر مصرف ها نقره داغ می شوند؟

خاموشی های اخیر یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای مردم شده است، همین موضوع باعث شده وزیر نیرو به مجلس احضار شود.

خاموشی های اخیر این روزها زندگی مردم را در گرمای کم نظیر کشور سخت تر کرده است، مخصوصا استان هایی که در مناطق گرمسیری بوده و با قطعی برق مجبور به تحمل گرما می شوند.

به گزارش افکارنیوز، مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داده که وزیر نیرو برای توضیح درباره قطعی‌ برق و خاموشی‌ها بزودی به مجلس و این کمیسیون خواهد آمد،

وی در پاسخ به این سوال که ظاهراً کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس تصمیم به اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف گرفته است، گفت: این موضوع به صورت غیررسمی به اطلاع کمیسیون انرژی رسیده و هنوز درباره اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف بحثی نشده است اما کمیسیون انرژی از این موضوع حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مشترکان پرمصرف به نوعی با دریافت یارانه بیشتر و مصرف برق بیشتر حق مشترکان کم‌مصرف را ضایع می‌کنند، اظهار داشت: قطعاً کمیسیون انرژی موافق اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف است و از آن حمایت می‌کند.

این در حالی است که رحیم زارع، رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس نیز گفته بود که در حال حاضر شرایط خوبی در حوزه برق نداریم و برای رفع موانع موجود این حوزه باید راه اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف را در پیش بگیریم.

وی گفته بود جلسه‌ای با حضور مسؤولان ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو در این کمیته برای بررسی قیمت تعرفه برق مشترکان پرمصرف برگزار شد و در نهایت اصلاح قیمت‌گذاری این حوزه انرژی در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: کمیسیون انرژی مجلس به دنبال این است مصرف برق به نوعی ساماندهی شود، چرا که مصرف برق در حال حاضر ۵۶ هزار مگاوات و تولید برق ۴ تا ۵ هزار مگاوات کمتر از آن است، بنابراین وزارت نیرو باید توجه ویژه‌ای به ساماندهی شبکه برق و بازسازی و تعمیر اساسی نیروگاه‌ها داشته باشد.

اما محمودرضا حقی‌فام سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوالی درباره صادرات برق و اینکه ظاهرا عربستان پیشنهاد فروش برق به عراق با یک چهارم قیمت را داده است بیان داشت: سیاست ما این است که صادرات برق در زمانی که نیازمند برق در کشور نیستیم، انجام شود. بنابراین برقی که به کشورهای همسایه می‌دهیم نرخ اقتصادی خوب و مناسبی است.

وی افزود: بعید است در فضای اقتصادی کنونی کشوری بخواهد با یک چهارم قیمت برق به کشورهای دیگر بفروشد، بنابراین پیشنهادی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر فروش عربستان با یک چهارم قیمت به عراق مطرح شده، تکذیب شده است.

سخنگوی صنعت برق همچنین خبر داده که برنامه‌ریزی شده است که ۵ هزار و ۳۸ مگاوات نیروگاه حرارتی تا شروع پیک سال ۹۸ وارد مدار شود.

وی افزود:‌ عددی که برای این مقدار نیروگاه که در حال حاضر ۴۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیک دارند، نیاز است ۲ هزا رو ۸۰۰ میلیارد تومان و یا ۱۶۰ میلیون یورو است، بنابراین اگر این میزان نیروگاه با تامین اعتبار لازم وارد مدار شود تابستان سال آینده میزان خاموشی‌ها به کمترین میزان و یا اساسا خاموشی نخواهیم داشت.

حقی‌فام تاکید کرد: اینکه به طور مطلق نیروگاه احساس نکنیم و یا اینکه به طور مطلق بگوییم برای جلوگیری از خاموشی و پاسخگویی به مصرف برق در پیک تابستان نیروگاه احداث کنیم درست نیست، چرا که اگر مصرف برق رها شود ۵ هزار مگاوات که هیچ حتی اگر ۱۰ هزار مگاوات وارد مدار شود باز هم خاموشی خواهیم داشت.

وی در مورد اصلاح نظام تعرفه‌ای برق گفت: با کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در حال بررسی این موضوع هستیم که تعرفه برق مشترکان پرمصرف به قیمت تمام شده نزدیک شود.

سخنگوی صنعت برق افزود:‌رویکرد دیگر ما این است که در زمان پیک پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.

حقی‌فام با اشاره به اینکه میزان تلفات برق در شبکه توزیع ۱۱.۲ درصد و در بخش انتقال ۲ درصد است، گفت: این عددهای تلفات از میزان متوسط جهانی خیلی بالاتر نیست، چراکه جغرافیای ایران و پراکندگی باعث می‌شود تلفات در شبک توزیع و انتقال رخ دهد. اما تلاش ما این است که باز هم میزان تلفات را کاهش دهیم.

وی همچنین خبر داد که سال آینده پیشنهادی به شورای اقتصاد ارسال کرده‌ایم که یک میلیون کولر گازی فرسوده در جنوب کشور جایگزین شود تا میزان مصرف برق در خوزستان، بوشهر و اهواز کاهش یابد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه میزان خاموشی‌ها ۱۵ تا ۲۰ مرداد به طور معمول کاهش یافته و صفر خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۴۷ درصد خاموشی‌ها در اکثر استان‌ها کاهش یافته است. بنابراین امیدواریم میزان دمای هوا باز هم رو به کاهش باشد و مصرف نیز به مراتب روند نزولی خود را طی کند تا خاموشی‌ها به صفر برسد.

حقی‌فام با اشاره به اینکه سیاست شرکت توانیر دادن افت ولتاژ نیست، گفت: افت ولتاژ شاید در برخی نقاط به خاطر مشکلات فنی رخ دهد. بنابراین تلاش ما این است که کالایی با کیفیت ارائه کنیم.

وی در خصوص استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌ گفت:‌سیاست ما این است که به جای سوخت مایع در نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده شود. اما شاید به ندرت و در شرایط خاص در مناطقی که مشکل گاز دارد مجوز استفاده از مازوت را داشته باشد.

به گفته وی اساسا ما صادرات برق در زمان پیک را نداریم و در موقع نیاز واردات برق انجام می‌دهیم، اما تلاش ما این است که در سال‌های آینده قدرت تبادل با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

وی در مورد ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور گفت:‌در حال حاضر ۶۰۲ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور داریم و ۴۹۰ مگاوات نیز که عمدتا نیروگاه‌های خورشیدی هستند در حال اجرا هستند که تا پیک تابستان سال آینده وارد مدار خواهند شد.

حقی‌فام افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر کشورها و کشورهای توسعه یافته سهم ناچیزی است اما یکی از دلایلی که انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش پیدا نکرده است، منابع مالی محدود است.

وی ادامه داد: در سال جاری تنها ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان منابع مالی برای توسعه تجدیدپذیرها اختصاص یافته که این عدد بسیار ناچیزی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا