تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 20:37
کد خبر : 31775

تقویت صندوق تثبیت بازار برای ثبات بخشیدن به معاملات بورس

تقویت صندوق تثبیت بازار برای ثبات بخشیدن به معاملات بورس

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس آنچه را که در توان داشت وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد و از این طریق به ثبات‌بخشی معاملات این بازار کمک شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مصطفی بهشتی سرشت» امروز (یکشنبه) در جلسه پرسش و پاسخ درباره انتشار صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه انتشار صورت های مالی یک درخواست منطقی و به جایی بود که در سال های مختلف توسط فعالان بازار در خواست شده بود، افزود: در نهایت امسال این اتفاق رخ داد و برای نخستین بار صورت های مالی منتشر شد

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یک پیام جدی در صورت های مالی سازمان بورس بود که تا حدودی به آن توجه نشده است، افزود: سازمان بورس در سال ۹۹ بالغ بر دو هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد، عمده آنها از محل کارمزدهایی بوده است که در معاملات به دست آمده بود.

کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات

وی با بیان اینکه در ابتدای مرداد ماه کارمزدها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد، افزود: با توجه به اینکه سازمان بورس سودمحور نیست، اضافه درآمد شناسایی شده در سال ۹۹ رقم یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان بود که باید مشخص شود این عدد در چه اموری استفاده شده است.

بهشتی سرشت خاطرنشان کرد: انتظار داریم سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، اضافه درآمدها را صرف توسعه زیرساخت ها مانند فرهنگ سازی، آموزش و هسته معاملات کند تا از این طریق بازار سرمایه بازاری قوی تر شود زیرا توسعه بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور، مردم و نهادهای مالی خواهد بود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ با توجه به اینکه درآمد قابل توجهی را کسب کردیم اما آنطور که شایسته بود موفق نشدیم تا در حوزه زیرساخت ها سرمایه گذاری کنیم، همچنین سال ۹۸ هم سالی پررونق را در بازار سرمایه سپری کردیم و درآمد کسب شده در آن سال هم غافلگیر کننده بود.

وی ادامه داد: سازمان بورس در راستای توجه به کنترل ریسک های ایجاد شده در بازار و کمک به سرمایه گذاران خرد مبلغ یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان را در صندوق تثبیت بازار سرمایه وارد کرد.

بهشتی سرشت گفت: عدد اعلام شده به معنای آن است که سازمان بورس همه درآمد مازاد بر هزینه را به همراه با بخشی از درآمد مازاد بر هزینه سال ۹۸ را وارد این صندوق کرد؛ بنابراین سازمان به تنهایی در این صندوق مبلغ دو هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان تامین مالی کرد.

وی تاکید کرد: سال ها است که انتشار صورت های مالی مورد بحث قرار گرفته بود که اکنون این اتفاق رخ داده است و رویکرد «دهقان دهنوی» رییس سازمان بورس در انتشار صورت های مالی بسیار موثر بوده است.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تصمیماتی مانند پیشنهادات ۳+۷ که اخیرا در سازمان بورس اتخاذ شده است در سال های گذشته هم مطرح شده بود اما نیاز به یک درایت داشت تا اجرایی شود؛ بنابراین رویکرد رییس سازمان بورس بلاشک نقطه مهمی بود که باعث شد این اتفاق رخ دهد.

وی اظهار داشت: همه اعضای شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد با انتشار صورت های مالی موافق بودند و مخالفی در این زمینه نداشتیم.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه به طور قطع شفافیت بدون هزینه نیست، گفت: پس از انتشار صورت‌های مالی، گزارش‌ها و نقدهای کمتر منصفانه‌ای دیدیم اما این شجاعت را داشتیم که برای شفافیت هزینه بدهیم.

بهشتی سرشت ادامه داد: هیچ الزامی برای انتشار صورت‌های مالی نداشتیم اما مجموعه بورس پذیرفت که این اقدام را انجام دهد.

وی افزود: البته نباید این انتظار به وجود آید که از اوایل تیرماه صورت‌ حساب‌های ۳ ماهه را منتشر کنیم و در این مرحله در حال بررسی صورت‌های ۶ ماهه هستیم، از ناشران انتظار داریم صورت‌های ۶ ماهه را منتشر کنند.

بهشتی سرشت همچنین درباره خرید ۴۹ دستگاه خودروی دنا و پژو یادآور شد: وقتی می‌گویم برای انتشار صورت‌های مالی، هزینه می‌دهیم به این دلیل است که امروز باید پاسخ بدهیم که چرا نسبت به خرید خودرو اقدام کردیم. سازمان به شدت با فقر وسایل نقلیه مواجه بود در حالی که سازمان‌های هم‌تراز ناوگان‌های حمل و نقل مناسبی داشتند.  برای جابه‌جایی پرسنل خود، این خودروها زیر نظر سازمان بازرسی خریداری شد.

پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان بورس

عضو هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به موضوعاتی که در فضای مجازی درباره پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان بورس منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که در فضای مجازی و برخی از سایت‌ها برای پرسنل قراردادی ارقام بالاتری را منتشر کرده بودند. از سوی دیگر این نکته هم حائز اهمیت است که آن چیزی که درباره حقوق‌های ۱۹ تا ۲۱ میلیون تومانی صحبت می‌شود، بدون کسر سهم بیمه کارفرما، مالیات و غیره است. سرجمع عدد خالص دستمزد چیزی حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی با اشاره به حقوق و دستمزدهایی که در بانک مرکزی پرداخت می‌شود، اظهار داشت: میزان دستمزدهای بانک مرکزی بسیار بالاتر از بورس است و اساسا قابل مقایسه با بورس نیست.

بهشتی سرشت افزود: کارکنان بانک مرکزی در اولویت دریافت تسهیلات بانکی با کارمزد پایین قرار دارند، این در حالی است که کارکنان بورس محروم از این مزایا هستند و حتی ورود به بازار سرمایه برای این افراد ممنوع است.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: کارکنان سازمان بورس در حالی با محرومیت از حضور در بازار سرمایه مواجه هستند که در سال ۹۹ این بازار با ۱۵۲ درصد بازدهی بهترین بازار براس سرمایه گذاری بود.

یک ریال هم از بودجه دولت مصرف نمی‌کنیم

بهشتی سرشت با بیان اینکه حتی یک ریال هم از بودجه دولت مصرف نمی‌کنیم، گفت: هر آنچه که داریم از محل کارمزدها است و نه تنها مزایای خاصی به پرسنل ارائه نمی‌دهیم بلکه این روزها با خروج نیروی کار حرفه‌ای و باسابقه از سازمان مواجه شده‌ایم چراکه در مقابل، نهادهای مالی فعال در بازار پکیج بسیار قوی برای جبران خدمات به کارکنان ارائه می‌دهند و کارکنان ما ترجیح می‌دهند در این نهادها مشغول به کار شوند.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: در بودجه سال ۱۴۰۰ برای جذب ۱۵۰ نفر نیروی کار پیش‌بینی کرده‌ایم اما با توجه به محرومیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که برای کارکنان ایجاد شده، کمتر کسی که حرفه‌ای است می‌پذیرد در سازمان مشغول به کار شود.

پایان فاز مطالعاتی سامانه معاملات بومی

بهشتی سرشت با اشاره به سامانه معاملات بومی که فاز مطالعاتی آن به پایان رسیده است، گفت: بنا داشتیم در پایان فاز مطالعاتی از این سامانه رونمایی داشته باشیم اما عده‌ای معتقدند وقتی سامانه به مرحله عملیاتی رسید از آن رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: این سامانه یک فاز استقرار دارد که تکمیل آن ۶ ماه زمان می‌برد و این فاز را آغاز کرده‌ایم، سیاست ما این است که تا پایان سال بتوانیم اوراق بدهی را از طریق این سامانه بومی انجام دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.