تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 20:28
کد خبر : 30896

سخنگوی گمرک:

تجارت خارجی ایران از سطح ۶.۷ میلیارد دلار در دی‌ماه گذشت

تجارت خارجی ایران از سطح ۶.۷ میلیارد دلار در دی‌ماه گذشت
سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی ایران در دی‌ماه تجارت ۶ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلاری را نشان می‌دهد که سهم صادرات، دو میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سید روح اله لطیفی افزود: تجارت خارجی کشور در دی ماه، رشد ۵۵ میلیون دلاری در واردات و کاهش ۶۹۳ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آذر ماه ثبت کرد.

وی افزود: آذرماه عملکرد تجارت خارجی کشور هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بود.
لطیفی تاکید کرد: دی ماه، تجارت خارجی به ۶ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به آذر ماه، ۶۳۸ میلیون دلار کاهش تجارت را با ۸.۶ درصد نشان می‌دهد که در این میان صادرات با کاهش ۱۹ درصدی به دو میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و واردات با رشد ۱.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار رسید.
سخنگوی گمرک پیرامون مقاصد صادراتی کشور در دی ماه، تصریح کرد: چین با دو میلیون و ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۸۲۷ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۰۱ هزار تن به ارزش ۴۶۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۲ هزار تن به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۶۹ هزار تن به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار در رتبه یک تا پنج تجاری قرار گرفتند.
وی افزود: جمع تجارت با این کشورها به پنج میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار رسید که ۶۴ درصد کل وزن و ۷۱.۷ درصد ارزش کالاهای صادراتی ایران در دی ماه را به خود اختصاص دادند.
سخنگوی گمرک توضیح داد: امارات با ۶۳۴ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار، چین با ۳۲۷ هزار تن به ارزش ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۴۸۹ هزار تن به ارزش ۴۳۹ میلیون دلار، آلمان با ۵۵ هزار تن به ارزش ۱۴۶میلیون دلار و هند با ۷۴ هزار تن به ارزش ۱۲۸ میلیون دلار به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا بودند که ۴۹ درصد وزن و ۷۲ درصد ارزش واردات در دی ماه به این پنج کشور اختصاص داشته است.
لطیفی افزود: بررسی انجام شده از واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی به کشور نشان می دهد از مجموع ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن کالای واردشده به کشور، ۱۹ میلیون و ۵۲۲ هزارتن کالای اساسی بود که ذرت با هشت میلیون و ۵۲۰ هزار تن، گندم با دو میلیون و ۵۹۲ هزار تن، انواع دانه های روغنی با یک میلیون و ۹۹۰ هزار تن، جو با یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن، کنجاله سویا با یک میلیون و ۳۶۵ هزار تن، شکرخام با بیش از یک میلیون تن، روغن های خوراکی با ۸۲۷ هزار تن و برنج با ۷۸۹ هزار تن، در صدر واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی در مدت ۱۰ ماهه امسال قرار دارند.
وی تصریح کرد: ۱۰ ماهه امسال پنج میلیون و ۸۵۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده است که سهم آذرماه ۶۶۴ هزارتن بود.
به گزارش ایرنا، ایران در مجموع ۱۰ ماه ۹۹ بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار تجارت خارجی انجام شد که سهم صادرات ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.